• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • snowstars

Haha, jag måste verkligen begränsa mig angående julen. Jag vill göra ALLT på en gång men det är nog bara att inse att en del blir för onödigt och dyrt när vi bara är två. Igår köpte jag i alla fall julskinka, som var billig på vår lokala Icaaffär då. Tänkte att den lär knappast vara billigare före jul, snarare tvärt om. Så en skinka erkar vi ska ha då i alla fall ;) 

I år är första gången som vi kommer ha julgran. Tidigare år var vi knappt ens i lägenheten över jul eftersom våra familjer bodde 30 mil bort. Vi åkte till dem några dagar före jul och stannade över nyår. Och så hade vi inte plats för en gran heller. Men i  år bor vi ju närmare så vi kommer mest göra dagsbesök så då kan man ju ha mer pynt hemma :)  Så vi ska köpa julgran och pynt till den. I den här lägenheten har vi fler och större fönster än i förra så vi behöver nog lite ljusstakar och sånt också.. Tänkte sätta mig och "räkna" på det idag. 

Och så vill jag baka och göra godis och ha nån form av glöggmingel med våra familjer.. Och julklapparna ska vi köpa i Umeå nästa helg.

• snowstars

Ska lugna mig med att prata om julen där. Ska vi inte skapa en jultråd, daniiel?

Sambon fyller år i veckan och jag har ledigt från jobbet. Ska plugga, baka och fixa lite med saker som hör till jobbet. Känns rätt skönt att bara få vara på hemmaplan. Särskilt som jag var borta hela veckan förra veckan, "i jobbet" om man kan säga så.  

• daniiel
    snowstars, jag förstår om ni inte gjort jul hemma så att säga om ni ändå varit borta över julen. Jag tror inte vi hade gjort det heller, åtminstone inte om vi hade varit ensamma. Nu blir julen mkt för dotterns skull också :)

Och en jultråd behövs givetvis! :D

Vad roligt, grattis till din sambo :) Har du/ska ni hitta på något speciellt? Förstår att det känns skönt att vara hemma och påta på :) Man kan behöva det också!

Det är ju novemberlov i veckan, så jag och dottern ska försöka sysselsätta oss hela dagarna. Idag ska vi handla lite halloweenpyssel, imorgon har vi pysseldag med grannarna och på torsdag har vi ett litet halloweenparty för några barn :) Plus att jag ska till barnmorskan imorgon för inskrivning och på ultraljud redan på onsdag! Mardrömmar och tankar om att magen ska vara helt tom lär dyka upp nu :P
  • Chicita

Det är klart att ni får prata jul här också Glad

Jag tycker också om julen, men jag tycker inte om all städning efter. Och eftersom vi inte är hemma och firar jul så känns det alltså väldigt onödigt med massa pynt här som ändå ingen får njuta av utan bara blir jobbigt att städa bort Flört

Därför gör vi inte så mycket.
    Jag har haft en sorts "vintergardiner" istället som funkar både höst, vinter och vår om man vill. Så dom brukar åka upp när fönsterna putsas på hösten.
    Men i år blev det ingen fönsterputs. Dom får vara skitiga.
    Jag har inte varit frisk nog och vi har fått lov att prioritera annat när vi har haft tid över. Så mina randiga linnegardiner sitter uppe istället. Om dom hade varit röd-grön randiga på vit botten så hade dom nog räknats som julgardiner, men nu är dom rosa-vinröd randiga på vit botten (eller tja vit och vit, blekt linne-färg. Typ offwhite/äggskal alltså) 

• daniiel

Kan ju vara skoj med en jultråd dock, där även andra som inte hänger i den här tråden kan vara delaktiga i? Hm.. jag startar nog en och blir det ingen hit, då får vi tjata på här i tråden ;D Kommer säkert bli julprat här ändå också.

Haha städningen efteråt tycker inte jag om heller. Det är då jag känner för att bara lämna allt till nästa år :P Och jag förstår att man inte orkar/vill satsa lika mkt på det om man inte är hemma heller.

Det låter ju som fina gardiner, alltså dom rosa-vinröda :) Lite juligt ändå? ;) Det är ju trots allt inte turkost och orange ;)

• Chicita
    daniiel ja det är lite sådär "gammaldags linne-köks-handduk" över dom.
    Vi har ett modernt kökm men jag ville försöka få in den gamla känslan i det och till köksluckor i ek så är det snyggt med en lite gammelrosa färg Glad 

Huset är ju nybyggt och modernt, men redan från början ville vi satsa på att få fram en känsla av ett gammalt - men ombyggt hus så allt är inte perfekt symmetriskt. Och vår öppna planlösning har känslan av att vi har knackat ut ett par väggar GladFlört
    Jag är nämligen ingen beundrare av den här nya stilen med perfekt planlösning där man om man skulle kolla ovanifrån på huset - ser en hall i mitten och sen rum grupperade runt denna i en perfekt symmetrisk formation och där huset är symmetriskt från utsidan med fönsterna och dörrarna perfekt placerade med utgång från mitten och sen "spegelvänt" så att sidorna matchar varandra...

Vår arkitekt ville rita vårt hus utifrån det tänket och han försökte flytta rummen i huset (mot den planlösning jag lämnade in och ville ha) så att han kunde placera fönsterna "perfekt".
    Han var inte så sugen på att sätta sitt namn på slutritningen eftersom han tyckte att det såg gräsligt ut när vårt hus inte har entrén mitt på långsidan utan lite åt ena hållet och så inte ens två fönster på den längre sidan för att balansera upp, utan bara ett enda fönster längst bort (inte fasiken ville vi ha ett fönster i duschen som är mellan entrén och det bortre rummet Tungan ute )
  • daniiel

Jag tycker det är mysigt och hemtrevligt oftast när man vågar blanda lite och inte hålla sig enbart till en stil :) Jag är dock lite kluven, för jag tycker verkligen om den gamla charmen, men å andra sidan så tycker jag om när det är nytt och sådär perfekt :P haha

Och vad säger du? Ville ni inte ha fönster i duschen?! Det som är så praktiskt och vanligt ;) Vi har faktiskt haft fönster i duschen en gång, då var det dock på andra våningen och ett ganska litet fönster.. men, nog var det rätt märkligt ändå hehe

• Chicita

Ja och här ville arkitekten sätta in ett normalstort "sovrumsfönster" i duschen. (han tänkte inte på vad som var innanför ytterväggen då, han ville bara absolut ha ett fönster där för balansens skull).
    När vi protesterade så ville han då flytta fönstret någon meter... så det hamnade bakom värmepumpen *hmmm* Tungan ute 
    Vi var som sagt inte så överens Flört 

Känslan hemma hos oss är "modernt, nyrenoverat - gammalt hus" Glad 
    Och det var precis det vi var ute efter Glad 
    De flesta brukar tycka att det känns så ljust och öppet, men varmt och inbjudande här.
    Alla väggar är målade i ljusa nyanser (många av färgerna är i den kalla skalan, men det är ju ändå färg och inte vitt) men många upplever det ändå som vitt. 
    Vi har 3 fondväggar som bryter av, och dom är alla med svart botten Glad 

• snowstars

Yey! Jag gillar tanken med en jultråd så får fler vara med. Dock kan jag fortsätta här för alltid om ni vill ;) 

Nej men, en riktig fundering som vi har är det här med vart vi ska fira jul. Tidigare har vi alltid firat hos våra respektive familjer. Det har väl känts extra viktigt eftersom sambons föräldrar gick isär kort efter att vi hade träffats så för hans familj har det varit noga med att besöka båda föräldrarna. Och jag har velat vara med min familj. Och alla jag känner har delat på sig på jul, åtminstone innan de får barn och medan de är unga.

Men i år känns det som att jag skulle vilja vara med min sambo. Men då är frågan vart vi ska vara. Hur vi än gör blir det fel tycker jag. Sambons syster med familj ska vara hos deras mamma och hos hennes killes familj nästa år (så långt fram har de planerat). Så det logiska vore väl att vara med dem och hos mina föräldrar nästa år. Men då får jag ont i hjärtat för jag kommer sakna min familj jättemycket.. 

Ja, ja, det löser sig väl.