• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita

I och för sig så var det nog inte direkt bra att jag tränade alls i går, men jag hade ju fått den tiden så...
    Jag började känna mig lite hängig i går med ont i halsen så alla konditionstester blev lagda på minimal påfrestning. Men ändå, när jag kom hem så hade halsen blossat upp och jag kunde knappt andas kändes det som och jag har legat hela natten och känt hur halsen snörts ihop och känts som köttfärs.
    I dag har jag suttit med en halv arsenal med "bli frisk fort" grejor...
    KanJang, C + D-vitaminer, nässpray, hostmedicin och den där nya sprayen man ska spraya i halsen för att påskynda läkningen...
    Jag har inte tid att vara sjuk nu Skrikandes 

• Lenblo

Bra att du uppdaterar oss, Chicita. Du glömde Zink och Echinacea. Tungan ute Krya på dig!
    Senast jag behövde något för en uppblossande förkylning stod jag vid medicinförrådet och konstaterade plötsligt snopet att allt jag hade tänkt stoppa i mig var otestat på gravida - bara att stryka. Obestämd

En kattunge jag sålde förra året har dött i HCM. Förvånad  Ärftlig hjärtsjukdom. Jag som redan har skickat iväg ett prov för gentestning av hankatten jag har, mest för kunna skriva att han inte bär på anlaget. Han är tre år och symptomfri, och ragdolls brukar dö innan tre års ålder om de är drabbade så jag trodde att jag var på den säkra sidan. Min honas båda föräldrar är friskrivna så hon ska inte kunna ha det. Nu vet jag ju vad testet kommer att visa - men vad gör jag med min kull kattungar? Med lite tur har han bara ett anlag och då borde hälften vara friska. Men andra hälften? Eller alla, ifall han har två anlag? Suck!!! Rynkar på näsan
    Dessutom är jag skyldig kattköparen 6000:- eller en ny frisk kattunge, om hon vill och jag har någon. Köparen har inte begärt något alls men det är så det är.

• Chicita
    Lenblo skrev 2013-10-23 14:19:25 följande:
    Bra att du uppdaterar oss, Chicita. Du glömde Zink och Echinacea. Tungan ute Krya på dig!
    Senast jag behövde något för en uppblossande förkylning stod jag vid medicinförrådet och konstaterade plötsligt snopet att allt jag hade tänkt stoppa i mig var otestat på gravida - bara att stryka. Obestämd

En kattunge jag sålde förra året har dött i HCM. Förvånad  Ärftlig hjärtsjukdom. Jag som redan har skickat iväg ett prov för gentestning av hankatten jag har, mest för kunna skriva att han inte bär på anlaget. Han är tre år och symptomfri, och ragdolls brukar dö innan tre års ålder om de är drabbade så jag trodde att jag var på den säkra sidan. Min honas båda föräldrar är friskrivna så hon ska inte kunna ha det. Nu vet jag ju vad testet kommer att visa - men vad gör jag med min kull kattungar? Med lite tur har han bara ett anlag och då borde hälften vara friska. Men andra hälften? Eller alla, ifall han har två anlag? Suck!!! Rynkar på näsan
    Dessutom är jag skyldig kattköparen 6000:- eller en ny frisk kattunge, om hon vill och jag har någon. Köparen har inte begärt något alls men det är så det är.
    Haha... ja jag hade ingen Zink och jag kör KanJang istället för Enchinacea Flört
    Tack Glad

Vad typiskt med medicinen. Ok det är väl inte många gravida som ställer upp som testobjekt liksom. Men man tycker väl att dom borde kunna kolla det ändå på något sätt Obestämd

Attans då. 
    Kan man testa kattungarna innan dom säljs? 
    Du kan ju börja med att erbjuda hon som fick den sjuka kattungen att hon gärna kan få en annan kattunge om hon vill. Det borde väl vara bäst även för dig? Det är ju inte så lätt att hosta upp pengarna liksom. Dom har man ju ofta satt sprätt på för att betala för andra saker...
  • Lenblo

Förutsatt att hankattens (antagligen) HCM faktiskt syns på testet så ska vi testa alla kattungar också. Det är nämligen ännu inte säkerställt att all HCM orsakas av den mutation som testas, så jag vill gärna veta det innan jag lägger ut 6 x 300 kr till. Resultatet borde dyka upp vilken dag som helst nu.
    Om vi har "tur" och hälften av ungarna är anlagsfria så tänkte jag erbjuda henne ett nytt litet charmtroll. Du har helt rätt i att det blir enklast så. Vi brukar ha en hygglig buffert för oförutsedda händelser, men ett halvårs arbetslöshet för min del + köksrenovering + att föräldrapenningen har inte börjat betalas ut än = tillfällig men rejäl dipp på kontot.

Vad gäller mediciner för gravida så är det dyrt att testa på däggdjur, och dyrast då primater. Och dessa är ju de enda man kan dra några större slutsater ifrån, så de bryr sig liksom inte när det gäller billiga förkylningsmediciner. Vad gäller naturpreparat så finns ju sällan någon forskning på att det ens fungerar, för att inte tala om när det blir komplicerat med en graviditet.

Jag gjorde falltekniker ca 300 höjdmeter på en glaciär en gång.  För lös snö för att åka kana och min man (då fästman sedan en timme) lärde ut grunderna i hur man tar sig ned effektivt. Glad Fast när jag kommit så långt fick jag sluta för att jag mådde vansinnigt illa efter att ha sett solen "gå upp" var tredje sekund.

• Chicita

Ja det är ju klart, man lägger ju inte ut massa pengar på något som kanske inte kan synas på tester i alla fall. Obestämd

Jag tänkte mest på att det är ju en hel del som är (eller kan bli) gravida, så det är ju alltså en rätt stor procent av konsumenterna. Så man kan ju gå miste om en hel del kunder. Och om man då är ensam om att "vara godkänd" så att säga, så kanske någon skulle vilja lägga pengar på testerna Glad

Oj, det lät spännande... Förvånad

• daniiel

I veckan har vi varit borta med dottern på sjukhus. MR-röntgen gick bra, sövningen mindre bra. Gick bra tillslut :) Allt är frid och fröjd nu :)

Jag har fortsatt må lite knepigt. Har ännu inte fått några provresultat, men, jag tror att jag listat ut vad det beror på ändå. Illamående, konstiga magen, andfåddheten, tröttheten och hjärtklappningarna ;)

Vår dator har vi dock inte fått ordning på, internet försvinner efter man suttit här ca 3 minuter :(
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-10-26 09:30:49 följande:

Oh Grattis SkrattandeSolig

Skönt att det i alla fall gick bra till slut, och hoppas att röntgen visade det den skulle också.

Låter konstigt med nätet. Är det bara här på BT eller är det överallt?
    Känns ju som att det ligger någon spärr inne i uppkopplingen annars. Obestämd
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-10-26 09:55:44 följande:
    Oh Grattis SkrattandeSolig

Skönt att det i alla fall gick bra till slut, och hoppas att röntgen visade det den skulle också.

Låter konstigt med nätet. Är det bara här på BT eller är det överallt?
    Känns ju som att det ligger någon spärr inne i uppkopplingen annars. Obestämd
    Tack :D Så fruktansvärt oväntat är det, men väldigt välkommet :)

Vi har inte fått resultaten av röntgen ännu. Dom skulle kolla igenom det samt senaste ultraljuden igår, så vi antar att vi får veta något till veckan :)

Det är överallt och är något knas med datorn. Den har ju dock ett par år, och missöden, på nacken. Maken är hyffsad på sånt där och alltid kunnat fixa sånt här tidigare, men den här gången är det knepigare. Det finns en man på hans jobb som är väldigt duktig dock, så han ska kika på den.

Jag läste att det gick bra hos sjukgymnasten för dig, det är ju alltid roligt :) Har du fått veta något mer efter det?
  • snowstars

Åh daniiel! Vad glad jag blir. Stort grattis! (skriver mer när jag kan smyglåna sambons dator, för min webbläsare trycker bara ihop texten).

• Chicita
    daniiel jag frågade maken (IT-tekniker, programmerare, systemvetare osv... Tungan ute) om han visste vad det kunde vara med datorn, men han sa att det är så många saker som kan vara orsaken. Så att det var svårt att säga om han inte vet mer ingående.

Så om ni kan beskriva lite mer vad som händer, vad ni har testat osv så kanske han kan hjälpa Glad