• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita

Rund är också en form snowstars Flört
    En fin form också faktiskt...
    Fast dom där core-människorna som bodde på hotellet när det var tävling skrattade bara när jag sa det FörvånadFlört 

• snowstars

Haha, ja precis  

Ikväll är jag jättetrött. Har varit trött i typ två veckor. Inte sådär seg som man kan bli, så blir jag när jag är stressad. Utan mer sömnig liksom. Inte likt mig, jag brukar vara uppe halva natten och ändå inte kunna sova.  

• Chicita

Det är inte något virus eller något på gång då snowstars?
    Eller järnbrist?  

• Lenblo
    Chicita: Det där med kollektiv låter ju bra, om man är bekväm med att bo så.  Annars har du rätt i att det där med pressen kan slå åt båda håll. Blir det tillräckligt mycket väsen så får handläggaren så mycket tryck på sig att de ömma tårna inte spelar så stor roll. Men det var ju just det. Obestämd
    Är du villig att ge medicinen en andra chans kan du försöka med att ta Omeprazol parallellt (1 per dag). Det finns att köpa receptfritt så du kan prova enkelt. Fungerar det bra kan du alltid be läkaren att skriva ut ett storpack.

Låter som en bra början, Daniiel. Håller tummarna för att man hittar något, och att det går att åtgärda. Hur gick det med klippningen?

Snowstars: Oavsett kroppsform så mår de som rör på sig bättre än soffliggarna. Glad

Min lilla älskling sover rätt bra på nätterna. Rekordet är åtta timmar, men 6-7 är normalt för henne. Skrattande Det måste bero på att vi är så konsekventa. *host, host* Å andra sidan har hon just nu ikväll bestämt sig för att sätta p för allt skrytande om hur lättskött hon är och velat ha mer bröst minst en gång i timmen sedan lunch. Jaja, så länge jag får sova så.

Pappa dök upp förra veckan för att beskåda underverket - och hjälpa oss att kakla mosaiken förstås. Flört Idag har jag fogat. Som jag mindes det från ett tidigare badrum var fogning ett rätt lätt arbete. Men nu är fogarna hälften så breda och tio gånger så många, puh!
  • Chicita
    Lenblo: Jag brukar ta Rani-Q mot mina magbesvär (om jag inte har andra receptbelagda hemma då) dom funkar väl på samma sätt som Omeprazol? Kan jag ta dom istället?  Glad

Det har hänt en del saker i brorsdotterns skola nu på sista tiden. En klasskamrat (eller tja kamrat och kamrat Skrikandes) har tagit strypgrepp på henne så att hon har svimmat. 
    Läraren säger att det har skett under lek och att hon var med på leken. Men ändå!
    Och om man frågar brorsdottern så mår hon inte bra och vill inte vara i skolan pga det hände (hon trivdes inte innan heller) så att hon skulle lekt frivilligt med den här killen har jag svårt att förstå.
    Tror han var inblandad i incidenten då några barn släppte ett tungt brunnslock på hennes fot 1 eller 2 dagar innan hon och brorsan skulle åka utomlands för första gången någonsin (och troligtvis sista på väldigt väldigt länge då vi tog en bit av arvet och betalade resan med)
    Så just nu känns det bra att hon blir tillfälligt placerad, det är ett hem som hon känner till väl och hennes lillasyster bor där också. Soc har nämligen motsatt sig att hon byter skola här i stan för dom tycker att hon behöver tryggheten i att gå med samma barn (bullshit! blir man mobbad så är det ingen trygghet!).
    Så brorsan har bestämt sig nu att han ska ha jobb till vilket pris som helst medans hon är där. Om han så ska pendla till Norge och bo i husvagn hela vintern.
    Och så ska han försöka betala av så mycket skulder han bara kan under det här halvåret. Han får ha henne varannan helg + speciella högtider och eventuellt får mamman också ha henne hemma (om brorsan är där) den andra helgen.
    Så han kommer i alla fall att få se henne regelbundet och rätt ofta Glad 
    När halvåret har gått och det blir prat om förlängning så står han då förhoppningsvis i en annan sits, eventuellt har han flyttat till en annan kommun då också och alltså kan börja om med andra handläggare...

Jag håller tummarna hårt i alla fall. Glad 
  • Lenblo
    Chicita:
    Rani-Q är en släkting som borde ge ungefär samma effekt. Prova du!

Så soc tycker att hon ska få trygghet av att gå kvar i en skola där hon blivit misshandlad flera gånger.  Förvånad Både strypgreppet och brunnslocket ska ju polisanmälas! Lärare som skyller barns misshandel av andra barn på lekande borde inte få vara ansvariga för minderåriga. Skrikandes

Om hon trivs och känner sig trygg i fosterhemmet och får träffa sin pappa ofta kanske det inte blir så traumatiskt trots allt. Sedan kanske fosterföräldrarna får större gehör ifall de också tycker att hon ska byta skola... Vi hoppas i alla fall på det bästa i längden.

Lite OT: Jag läste en gång en artikel om att den svenska förtjusningen i att låta barn följas åt genom skolåren inte nödvändigtvis är något positivt. Om man fått en viss position i klassen är det väldigt svårt att komma ur den och i värsta fall kan man bli hackkyckling i 12 år.  På en del ställen USA slog man medvetet sönder klasserna var tredje år för att ge alla barn en chans att omdefiniera sin roll i gruppdynamiken. Man räknade med att de vänner man skaffat inte försvinner ut i det blå bara för att man måste umgås med dem på sin fritid i fortsättningen.
  • Chicita
    Lenblo: Det sjuka är att hon måste byta skola om hon flyttar till fosterhemmet. Det är nämligen 7 mil dit och dom kan inte sitta och skjutsa henne till skolan i den här stan.
    Så pga den här misshandeln så känner vi att det nog är bra om hon får komma dit och komma bort.
    Så soc vill inte att hon ska byta skola här i stan för att hon behöver tryggheten i sin klass (där hon blir misshandlad alltså), men dom vill gärna skicka henne 7 mil bort så att hon måste byta skola... Du hör hur logiskt det låter? Tungan ute 
    Brorsan har anmält både strypningarna och brunnslocket till lärare, rektor och även till soc. Så nu verkar soc i alla fall ha fått upp ögonen för att det kanske inte bara är brorsans fel att det har gått dåligt i skolan för henne Glad

Ja jag blev ju så mobbad när vi flyttade hit till stan (jag var 7) att jag under dom närmaste 4 åren försökte ta livet av mig 3 ggr men jag skulle inte få byta skola eftersom rektorn menade att det var jag som var problemet och alltså skulle bli lika mobbad i nästa skola.
    Till slut tog en jobbakompis till mamma saken i egna händer och tog med mig och mamma till skolan där hennes dotter gick (vi var jämnåriga) och fröken där frågade efter dagen jag hade varit med: "Trivs du här?" Jaaa - sa jag.
    "Vi börjar kl 8 med gympa i morgon. Ta med gymnastikkläder och kom inte för sent"

Sen åkte vi och hämtade mina böcker och talade om att jag inte skulle komma tillbaka något mer.
    Mamma fick skäll av rektorn - och skällde tillbaka så halva skolan måste hört och sen var det klart att jag skulle få flytta.
    Solig 
  • Lenblo
    Chicita:
    Hahaha! Men då löser ju sig skolproblemet till det bästa. Glad Att de är sjukt inkonsekventa är måste tydligen inte vara ett problem. Tungan ute Bra att någon handlingskrafig person till slut tog tag i din situation. Och flexibel fröken! Synd att det ska behövas! Man kan ju tycka att de borde reagerat när ett litet barn försöker ta livet av sig, liksom. Jag skulle velat höra det meningsutbytet.Tungan ute
  • Chicita
    Lenblo: Ja ibland blir man bara mörkrädd på hur skolväsendet och det sociala skyddsnätet funkar Skrikandes

Jag ifrågasatte en gång om dom bedömer alla familjer lika hårt och efter samma kriterier.
    Jaa sa dom (bestämt).
    Så då frågade jag om dom hotade alla föräldrar som hade svårt att få det där med barnpassningen att gå ihop med att ta barnen ifrån dom...
    Det hade dom inget svar på... 
  • Chicita

I går var jag till smärtrehab igen och hade en första utvärderingsträning med min sjukgymnast.
    Syftet var att se dels vart min smärtgräns vid träning gick, och dels vad jag hade för teknik (om man börjar "fuska" när det går tungt osv) och någonstans i muskelminnet så satt nog teknikerna kvar från när jag gym-tränade massor när jag tävlingssimmade.

Benpressmaskinen gick bara upp till 90 kilo, så när jag maxade den (utan vingel eller "fusk") så var det ju inte så mycket mer att göra där.
    Och eftersom jag har en trasig axel så började vi väldigt försiktigt med "drag" i några maskiner och sen gick vi över på en tom skivstång. Så jag fick lägga mig på bänkpressarbänken.
    Den lättaste stången väger bara ca 5 kilo och det var ju inga problem.
    Sen fick jag en 12,5 kilo tung stång och det var väl inte heller några problem.
    Hmm sa min sjukgymnast då och ville att vi skulle knuffa in bänken under skivstångsställningen där den maffiga "riktiga" stången satt. Så det gjorde vi väl.
    Det är en så kallad olympisk stång (dom väger mellan 20-25 kilo och denna vägde 25) och det olympiska är att den ska hålla vissa mått (mest längd och grovlek då, samt placering av räfflor för att man ska kunna se att man har stången balanserad).
    Efter 15 kilo pålägg med vikter så började det bli ostadigt och jag var väl trött efter dom tidigare lyften med så då la vi ner det där med bänkpressen. 
    Så gick vi över på hantlar och bicepscurl istället. Först fokuserade jag ju bara på att lyfta tyngden och då började det bli tungt och för jobbigt vid 4 kilo.
    Men vi testade ändå med 5 kilo och när jag skulle börja lyfta den så kände jag hur något klickade till "böj inte handleden, lyft ända från biceps" hörde jag liksom i huvudet. Och det gjorde jag.
    Istället för att lyfta vikten, allts att trycka vikten uppåt, så drog jag armen mot mig genom att spänna musklerna i överarmen istället. Och helt plötsligt gick det lätt igen. Så jag dubblade vikten till slut. 8 kilo gav vi oss på eftersom att jag började bli väldigt trött i musklerna då och smärtreceptorerna var väldigt retade...

Sen var det dags för situps. Och där är jag verkligen otränad tycker jag.
    Men visst det var väl ingen större svårighet att göra en eller två situps med benen upplagda på en stol.
    Sen skulle jag göra situps på en bräda (så man har huvudet nedanför magen om ni vet vad jag menar) och det gick ju att haka i fötterna i ribbstolen, så det var inte heller några större problem.  Brädan var då 3 hack upp från golvet. Det kändes lite otäckt att luta sig bakåt sådär men det gick.
    Sjukgymnasten tyckte det såg så enkelt ut så han höjde 2 hack till och helt plötsligt fick jag nästan panik. Jag försökte lägga mig bakåt och kände bara att "det här kommer gå åt helvete" så jag var tvungen att ta mig därifrån och gjorde ett bakåtfall (ju-jutsuteknik :P) bort från brädan. Det slog mig sen att det säkert var min yrsel som påverkade där. Jag tappade liksom konceptet om upp och ner, och det bara kändes otäckt och disorienterat....  

Ska bli spännande att se vad han kommer fram till sen när han har utvärderat siffrorna.
    Men han var in till psykologen och sa att jag var ovanligt stark (sen vet jag inte vad han jämför med, men det är ju alltid kul att vara ovanligt "bra" på något i alla fall Flört 

När jag var som mest tränad så tog jag 110kilo i liggande benpress 10X10 repetitioner, så att ta 90 kilo i sittande ställning (inte lika tungt) kändes ju rätt bra i alla fall. Hade blivit rätt ledsen om jag börjat vingla efter 50 Tungan ute 
    Bänkpress tror jag att jag tog ca 70 kilo, men jag tränade inte just det så mycket eftersom man inte vill bygga dom musklerna när man simmar. Glad