• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-11-07 17:24:47 följande:
    Du kan få namnet till den som gjorde den här selen om du vill (hon finns på FB)
    Nu syr hon ju inte selar i första hand, men hon sydde ju den här efter Elox mått och man fick bestämma färg på fleecen och broderiet och sånt själv. Hon brukar använda svarta nylonband, men när hon fick höra att han är en sån där tuffing som gillar grönt/brunt/camouflage så kom hon på att hon hade ett sånt band också som vi kunde använda Glad 
    Haha ja, då ska han ju såklart ha sånt nylonband :D

Tack, men vi ska kontakta några som är vana att sy till staffar/amstaff, då vi är ute efter en WP-sele :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-11-07 18:49:58 följande:
    Haha ja, då ska han ju såklart ha sånt nylonband :D

Tack, men vi ska kontakta några som är vana att sy till staffar/amstaff, då vi är ute efter en WP-sele :)
    Spännande Glad
    Vad ska ni ut och dra med den?
    Vi funderade ett tag på att skaffa en liten vagn till Elox eftersom han gillar att dra. Men det har inte blivit något av, vi har inte hittat något vettigt... 
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-11-07 19:04:07 följande:
    Spännande Glad
    Vad ska ni ut och dra med den?
    Vi funderade ett tag på att skaffa en liten vagn till Elox eftersom han gillar att dra. Men det har inte blivit något av, vi har inte hittat något vettigt... 
    Vi har också sneglat lite på det, men inte heller hittat något som vi riktigt gillar. Hon har prövat dra lite kedjor, och älskade det, så vi tänkte fortsätta med det till sommaren och sedan se hur det utvecklar sig :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-11-07 19:38:51 följande:
    Vi har också sneglat lite på det, men inte heller hittat något som vi riktigt gillar. Hon har prövat dra lite kedjor, och älskade det, så vi tänkte fortsätta med det till sommaren och sedan se hur det utvecklar sig :)
    Vi funderade ett tag på om man helt enkelt kunde bygga typ en liten låda och sätta på gummihjul som kan snurra hela vägen runt (typ som såna på kontorsstolar men större) och så ett rep i bakkant så att man kan hålla lite koll på vart vagnen tar vägen Glad
  • Aniara4
    daniiel skrev 2013-11-07 18:47:31 följande:
    Åh, suck.. känns som att saker och ting bara samlas på hög just nu. En månad kvar till dotterns kalas, jag har tyvärr varit alldeles för snäll gällande ett par vi känner med barn som fyller år ungefär samtidigt, så nu har dom klampat rätt över oss och sett till att vi förmodligen står utan lokal för barnkalaset. Hyran samt parkeringen ska höjas efter nyår, med hur mkt har vi dock inte fått veta. Har jättejobbig foglossning och ont, men dottern ska ju ändå lämnas och hämtas och hunden ska ut. Inte kul när vi har flera trappor upp till lägenheten.

Ja, plus att det är någon iditot som tagit mitt namn och nummer och sålt något på Blocket. Det ringer och smsar folk som betalat pengar till "mig", men inte fått sina saker. Dom har till och med ringt grannarna (som vägrade säga något öht till dom som ringde). Sitter i kö till polisen nu..

Kände bara att jag behövde skriva av mig, tack.
    Usch nej, vad irriterande! Ja, det är ju bara att ta tag i saker och göra det som måste göras, men ibland vill man bara sätta sig på bakhasorna och säga "nej nu räcker det! jag gör inte en sak till!".

Grattis förresten till den väntade tillökningen, foglossning eller inte... Har visst inte kommenterat här på länge utan bara läst.

Jag är väldigt, väldigt trött, har ett skov i min sjukdom och kanske lite novemberdepression på gång som grädde på moset. Det känns faktiskt inte roligt alls. Idag har jag bara suttit på soffan och slösurfat håglöst, när jag inte vilat i sängen. Orkade inte fixa någon direkt mat heller, om inte en tallrik yoghurt och en halv burk pepparkakor räknas som en näringsrik lunch...? Tur att maken kom hem och lagade mat sen. Jag överväger allvarligt att sjukskriva mig från jobbet i morgon. Tog mig knappt dit igår och det kändes inte som om jag gjorde nåt strålande jobb direkt även om jag skärper mig när det gäller. Men jag är nog för snål för att stanna hemma...
  • Soldemor
    Lenblo skrev 2013-11-07 17:41:07 följande:
    Jag har fått resultatet på DNA-testet på min hankatt. Obestämd Hjärtsjukdom heterocygot. Dags att testa alla ungarna då, och hoppas på att det är fler än hälften som är fria då. Slumpen gör ju vissa avvikelser ibland, te.x. är 5 av 6 kattungar hanar.
    Vad är det för ras du har?
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2013-11-07 23:28:29 följande:
    Jag är väldigt, väldigt trött, har ett skov i min sjukdom och kanske lite novemberdepression på gång som grädde på moset. Det känns faktiskt inte roligt alls. Idag har jag bara suttit på soffan och slösurfat håglöst, när jag inte vilat i sängen. Orkade inte fixa någon direkt mat heller, om inte en tallrik yoghurt och en halv burk pepparkakor räknas som en näringsrik lunch...? Tur att maken kom hem och lagade mat sen. Jag överväger allvarligt att sjukskriva mig från jobbet i morgon. Tog mig knappt dit igår och det kändes inte som om jag gjorde nåt strålande jobb direkt även om jag skärper mig när det gäller. Men jag är nog för snål för att stanna hemma...
    Usch, jobbigt... Hoppas det här skovet passerar snabbt.
    Krya på dig Solig 
  • Chicita

Som Aniara4 redan sett på FB så har jag i dag fått en kallelse till operation av foten.
    Det skulle ju inte bli förrän tidigast i Januari, och jag fick även samtidigt i dag en kallelse till smärt-rehab för att mitt rehabprogram skulle dra igång i slutet av månaden.
    Jag måste ringa dom och se om jag ska köra redan nu eller om jag ska vänta till nästa grupp dom startar pga fotoperationen.
    Jag kommer ju få svårt att köra fullt ut på träningen med en nyopererad fot om inte annat...

Dilemma Obestämd 

Jag var schemalagd att jobba fredag, lördag och söndag veckan efter operationen också. Och eftersom jag bara jobbar extra vid behov så känns det ju surt att behöva ställa in 3 dagar då jag hade kunnat jobba Skrikandes 
    Men jag vet ju inte om jag kan gå på foten efter operationen eller om jag får lov att hoppa på kryckor, så det är lika bra att säga ifrån mig det 

• Lenblo
    Chicita: Tid för fotoperationen är en bra början! Glad Om smärtrehab börjar snart så kan det ju inte skada att du börjar minska lite på de andra smärtorna innan op. När foten hämtat sig kan du säkert hoppa på nästa grupp då istället. Dessutom borde en del av träningsprogrammet gå att köra hela tiden utan att stå upp. Jag skulle inte räkna med att du kan gå på foten under sådär sex veckor efter operationen.
    Kan man få sjukskrivning efter de nivåer där man är erbjuden jobb, och inte bara tidigare lön?

Soldemor: Ragdoll. De får vanligtvis HCM-problem i ung ålder om de får det. Dock inte min hankatt.

Aniara: Det finns en del forskning som tyder på att åtminstone ökningen av depressioner under vinterhalvåret (nov-april) har att göra med de låga D-vitaminnivåer som i princip alla i det här mörka och regniga landet har. Berikningarna i maten är närmast rena skämtet. Du kan ju alltid prova?
    Häll i dig en hel flaska D-vitamin (25 ml) från Apoteket och se om du blir bättre inom någon vecka eller två. Den fettlösliga går att blanda med kall choklad. Billigt (typ 50 kr) och inte farligt så länge du inte tar tio på en gång. Fungerar det så borde ca 2 flaskor i månaden vara underhållsbehandling.
    Doseringen är inte tagen från livsmedelsverkets eftersläpande rekommendationer utan från de artiklar som publicerats detta och förra året.
    Förresten innehåller yoghurt och pepparkakor en massa nyttigheter. Flört Mättar kanske inte så länge dock.

Jag var ute och cyklade med lillan i bärsjal. Hon verkade varm och nöjd. När jag kom in i värmen såg jag att hennes ena hand blev illröd. Hon har ju haft den i ansiktshöjd dit det blåste in lite kalluft, men de har ju så dålig blodgenomströmning i händerna att det var den enda delen som faktiskt blev kall.  Dessutom suger hon på den så den var blöt. Rynkar på näsan MIn lilla älskling ska definitivt få en vante till nästa gång. Hjärta
  • Chicita
    Lenblo skrev 2013-11-11 12:59:22 följande:
    Chicita: Tid för fotoperationen är en bra början! Glad Om smärtrehab börjar snart så kan det ju inte skada att du börjar minska lite på de andra smärtorna innan op. När foten hämtat sig kan du säkert hoppa på nästa grupp då istället. Dessutom borde en del av träningsprogrammet gå att köra hela tiden utan att stå upp. Jag skulle inte räkna med att du kan gå på foten under sådär sex veckor efter operationen.
    Kan man få sjukskrivning efter de nivåer där man är erbjuden jobb, och inte bara tidigare lön?
    Mycket av den träning jag ska göra är ren muskelbyggande. 
    Benpress, utfall, styrkelyft osv. Så då är det ju lämpligt om jag kan stå på foten, och pressa med den.
    Det är väl hel sjukskrivning jag får, men utbetalningen anpassas ju till hur mycket jag jobbar / tjänar i snitt.
    Jag vill dock inte vara sjukskriven mer än jag måste. Helst inte mer än över helgen...
    Så om jag får (och ska) gå på foten så vill jag jobba och då bryter jag sjukskrivningen i så fall Glad 
    Däremot tror jag inte att det funkar med smärtrehab precis nu eftersom jag måste åka buss dit (långt) och byta buss på minst 2 ställen + att det är lite bitar att gå emellan bussarnas hållplatser.
    Ska ringa till dom i morgon förmiddag och be dom ta ställning till om jag ska komma denna vända eller inte..

Ett par enkla "påsar" att trä på lillans händer är ju lätta att sy. Väljer du fleece så behöver du ju inte ens sicksacka kanterna utan bara sy ihop bitarna med raksöm Glad