• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita
    snowstars skrev 2013-11-22 13:21:54 följande:
    Hehe, jag räknade faktiskt ut det själv  Men själv har jag (tack och lov) inte varit så många turer i vården att jag använder förkortningar. Således går jag till vårdcentralen också och inte VC:n  

Kaffe dricker jag dock inte, så det får vara     Solig 
    Flört

En god kopp te då kanske hade varit bättre att föreslå... Tungan ute
    Jag skrev själv Vårdcentralen för det mesta - ända tills jag såg att andra började använda förkortningen. Och då hängde jag på liksom Flört Man sparar ju trots allt en del nedslag på tangenterna Oskyldig
  • snowstars

Har ni sett den där plankutmaningen som figurerar på nätet just nu? Man ska göra plankan i x sekunder och ökar successivt i 30 dagar. Jag utmanade sambon igår (som för övrigt är 25 gånger mer vältränad än vad jag är) och jag har redan ångrat mig. 20 sekunder skulle man stå och det gick bra i vanliga plankan. Jag la dock till sidoplankan och där höll jag på att dö efter två (2) sekunder. På dag 29 ska man stå i FYRA och en HALV (4,5) minut! Jag får ont i magen bara jag tänker på det.. Men skam den som ger sig!

• Chicita

Ja jag har sett den snowstars Glad
    Jag får heja på från soffan för det funkar inte för mig just nu. Men förhoppningsvis kanske jag kan hoppa på det där efter jul och nyår om foten är ok då Glad

• Aniara4
    Lenblo skrev 2013-11-19 18:35:14 följande:
    Fast de som har dåligt samvete för att de kommer i onödan är sällan de som faktiskt kunde gått till sin vårdcentral imorgon.
    Ja, jag skämdes faktiskt när jag gick till akuten med urinvägsinfektion en Lucianatt, jag fattar ju att de har viktigare saker för sig. Men jag hade försökt få tid på husläkarjouren, och jag kissade blod och hade så ont att jag inte kunde sitta stilla (sova var bara att glömma), så jag kände till slut att jag inte orkade vänta tills vc öppnade på morgonen. (Inte toan! Flört). Jag hade full förståelse för att jag fick vänta flera timmar på ett mycket snabbt besök hos någon halvbakad student som såg ut som 14.

Chicita, hur går det med foten?

Narkospersonal får nog höra det mesta. Jag kommer tyvärr ihåg en hel del trams jag sagt i halvdrogat tillstånd inför mina operationer. Skäms
    daniiel skrev 2013-11-19 20:55:29 följande:
    Jag bara snabbkastar in en fråga innan jag somnar om igen..

Mellanmål som dottern kan ta med till skolan och äta under fruktstunden, tips? En frukt räcker inte till, hon behöver mer energi under skoldagen än en frukt och lunchen.
    Jag tänkte också föreslå smörgås. Eller ett kokt ägg, fast det luktar ju inget vidare.
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2013-11-26 21:19:48 följande:
    Ja, jag skämdes faktiskt när jag gick till akuten med urinvägsinfektion en Lucianatt, jag fattar ju att de har viktigare saker för sig. Men jag hade försökt få tid på husläkarjouren, och jag kissade blod och hade så ont att jag inte kunde sitta stilla (sova var bara att glömma), så jag kände till slut att jag inte orkade vänta tills vc öppnade på morgonen. (Inte toan! Flört). Jag hade full förståelse för att jag fick vänta flera timmar på ett mycket snabbt besök hos någon halvbakad student som såg ut som 14.

Chicita, hur går det med foten?
    Jag ska till distriktan i morgon och då får jag veta om det går att ta stygnen eller inte. *håller tummarna*

Ja jag har nog gått någon gång akut med en sak som VC skulle kunnat ta - men som du säger man har försökt allt själv och man klarar bara inte av att vänta längre (tror det var halsfluss för min del, hög feber och hostade blod dessutom förutom att det kändes som att någon tagit ett par vändor med rivjärnet i halsen) 

Innan man kunde välja vårdcentral så måste jag hört till en av dom värsta i landet (jag har ju berättat en del om deras korkade sätt) så där hände det ibland när jag ringde sjukvårdsupplysningen någon kväll att dom sa åt mig att åka till akuten (eller jourmottagningen här i stan om klockan inte var så mycket) istället för att vänta tills VC öppnade.
    Det lär ju säga något om hur bra dom är Tungan ute
  • Soldemor
    Aniara4 skrev 2013-11-26 21:19:48 följande:
    Ja, jag skämdes faktiskt när jag gick till akuten med urinvägsinfektion en Lucianatt, jag fattar ju att de har viktigare saker för sig. Men jag hade försökt få tid på husläkarjouren, och jag kissade blod och hade så ont att jag inte kunde sitta stilla (sova var bara att glömma), så jag kände till slut att jag inte orkade vänta tills vc öppnade på morgonen. (Inte toan!
    Du skall absolut inte skämmas för att gå till doktorn med en urinvägsinfektion! Obehandlade dylika kan sätta sig på njuren och bli njurbäckeninflammation och efter en flock sådana har man gott om ärrbildningar på njuren och då vill den inte samarbeta speciellt flitigt mer.
  • Aniara4

Och inte så långt efter att jag hade skrivit det förra inlägget åkte jag med viss tvekan till akuten igen, med förväntningen att de skulle sucka lite, låta mig vänta jättelänge, ta lite pliktskyldiga prover och skicka hem mig igen, i bästa fall efter att ha gett mig lite dropp en stund. Istället blev jag kvar i två dagar.

Jag antar att jag får sluta skryta om att jag minsann är immun mot vinterkräksjukan. Det var jag inte! Hoppas de inte blev alltför besvikna på provsvaren. Jag tyckte mig märka ett större intresse pga att jag just kommit hem från en utlandsresa, och så var det bara en vanlig gammal vinterkräkis. Men jag insåg att det inte funkade i längden att inte behålla en enda droppe vätska, så när jag började bli skrynklig om händerna ringde jag 1177 så att jag skulle kunna skylla på dem om akuten tyckte jag var jobbig Oskyldig, och sen åkte jag in på deras inrådan. På akuten stack de mig sönder och samman utan att lyckas få några blodprover, så jag är nästan lika blå som Chicita är om foten, och jag har blivit stucken på nya innovativa ställen som jag inte ens visste att man kunde ta blodprover från. Som värsta sprutnarkomanen. Ja, kanske liiiiite uttorkad.

Men nu är jag hemma och det verkar ha gett sig *peppar peppar*.

Där jag bor har vi annars en bra husläkarjour, jag tror faktiskt jag har varit där fler gånger än på själva vårdcentralen. Vc har akuttider, men de tar slut innan man ens lyckas komma fram på telefon, så det funkar oftast bättre att vänta till 16.30 och ringa jouren. När det gäller enkla akuta grejer förstås, som luftvägsinfektioner och stukningar, typ. Besök av typen "säg aaaah - ok, här får du ett recept". Sånt där som man verkligen inte vill belasta akuten med om man inte är absolut tvungen.

Men jag har ju förstått att folk dräller in där med allt möljigt och omöjligt - och sen klagar de över att de får vänta länge och att andra får gå före - hmmm...

• Chicita
    Aniara4 ja jag känner igen det där. När man känner att man nog borde åka in, men det känns lite dumt att åka så ringer man 1177 och hoppas att dom ska säga åt en att åka in Tungan ute
    För då ligger ju en lapp i akutreceptionen som talar om att dom har gett en rådet att åka in Flört

Skönt att du är hemma nu ialla fall. Sjukhus är ju sista stället man vill vara på Obestämd
  • Aniara4
    Chicita skrev 2013-11-29 20:03:36 följande:
    Skönt att du är hemma nu ialla fall. Sjukhus är ju sista stället man vill vara på Obestämd
    Ja, det är ju inte det mysigaste direkt. Fast jag tyckte det var ok första dygnet. Sen började jag känna mig rejält uttråkad (jag låg ju förstås isolerad dessutom), och då förstod jag att jag var på bättringsvägen! Det var iofs rätt vidrigt de första timmarna på akuten också, när jag låg på en hård brits och frös och kräktes och var törstig och blev stucken överallt... Men när jag väl kom upp på avdelningen var jag rätt nöjd till en början. Tills det blev tråkigt!

Men nu är vi båda hemma och på bättringsvägen, så låt oss hoppas att vi kan hålla oss borta från de där ställena så länge som möjligt!
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2013-11-29 20:22:39 följande:
    Men nu är vi båda hemma och på bättringsvägen, så låt oss hoppas att vi kan hålla oss borta från de där ställena så länge som möjligt!
    Jepp det håller jag med om. Solig
    Maken har agerat sjuksköterska i dag och lagt om mina förband och med hjälp av lite extra tejp (sån där brun pappers-förbands-tep) så verkar dom sitta som dom ska nu.. Hoppas dom håller sig så också