• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Aniara4

Jag tycker inte heller om småsmällandet. Stora fina fyrverkerier är fint, men alla som ska hålla på med små fjuttraketer - och smällare, vad sjutton är poängen med det? Det är inte fint, det låter bara högt. De skrämmer inte bara hundar, många människor tycker också det är väldigt obehagligt med höga ljud. Lägg till det alla olyckor som inträffar, bränder och bortsprängda kroppsdelar och även personer som dör.

För mig skulle man först och främst väldigt gärna få förbjuda saker som enbart smäller. Sen borde det regleras mycket hårdare. Det optimala vore ju om man kunde samla alla pengar som folk lägger på mängder av tråkiga fjuttraketer till ett enda riktigt praktfullt fyrverkeri. Jag vet inte riktigt hur man skulle göra det rent konkret, men driftiga lokala krafter borde kunna samla sig till något sådant.

De senaste åren har vi varit på en plats i vårt bostadsområde där många människor samlas och många skjuter rakteter. Det är kul med folkfestkänslan och ett fint ställe vid vattnet, men nöjet förtas rejält av alla småfulla idioter som skjuter raketer hit och dit. Det smäller plötsligt alldeles intill en, raketer flyger upp mot balkonger, utbrända delar ramlar ner i huvudet på en (true story) osv, det är numera mer läskigt än kul tyvärr. Så i år gjorde vi ansträngningen att gå en bra bit längre bort och hittade ett ställe med riktigt bra utsikt, en hel del folk, men ingen fara för liv och lem!

• snowstars

Jag tycker faktiskt att man borde gå någon form av utbildning för att överhuvudtaget få skjuta - och köpa - fyrverkerier, Hur det än är så är det ju faktiskt sprängmedel. Eller så borde det vara förbjudet helt utom av kommunen eller andra med särskilt tillstånd. 

Och ja, vad är grejen med smällare?  

• Chicita

Är inte rena smällare helt förbjudna? 
    Allt sånt togs ju bort från sortimenten för flera år sedan då det reglerades.
    Men det kan väl hända att fyrverkeritillverkarna har funnit något kryphål i det där och säljer liknande saker men som rent marknadsföringsmässigt har en helt annan kundgrupp än småungar som bara vill passa på att tända på smatterband, småsmällare och andra liknande saker...

Jag tycker att det borde vara obligatoriskt att kunna visa upp ett tillstånd från polisen (vilket man ju egentligen ska ha om man smäller inom tättbebyggt område, men som de flesta skiter i att skaffa för det händer ju ändå inget om man inte har det) för att över huvud taget få köpa fyrverkerier.
    Tillståndet bör tala om vilken typ av raketer man får köpa (alltså styrka på dom, om det är ok att köpa hela batterier eller om man kanske inte får köpa såna där som ska snurra runt på marken). Och sen har dom ju en bra lag på Åland exempelvis.
    Där är det olagligt att skjuta raketer eller smälla smällare annat än mellan 18-24 på nyårskvällen,
    Jag hade dock gärna sett att det var mellan typ 21-24 om det nu inte går att sätta totalförbud - endast vid tolvslaget Tungan ute 

• Lenblo

Här i stan så är raketer endast tillåtna nyårsafton 18 - 03 och samma tider på Valborg. Innerstan är raketfri zon (en rätt pyttig sådan). Det är inte längre ett stort officiellt fyrverkeri. Det tycker jag är tråkigt, inte nog med att jag missar denna häftiga show - alla fjuttfyrverkerier som ökar i hela stan istället är både svåra att se och undvika.

Om inte gemene man skramlar till ett riktigt häftigt fyrverkeri (kan vara svåradministrerat) så tycker jag i alla fall att stan borde gå ut med att ett visst fält är rekommenderat. Så kan alla fyrverkeriälskare (jag) gå dit och alla hundägare/skotträdda hålla sig lååångt därifrån.

Med tanke på hur mycket som är reglerat i det här landet är jag nästan förvånad över att gemene man får köpa hem en massa krut och tända på.  En kortare utbildning (säg en timme, så svårt är det inte) för att få tillstånd att köpa låter som en bra idé. Men hur ser man till att alla handhavare är nyktra? Själv tycker jag att batterier är utmärkta - fingrarna så långt borta som möjligt när det smäller! Smällare däremot... har jag aldrig fattat vitsen med. Möjligen ett smatterband.

Förra nyår var jag vid en park i Malmö där det brukade skjutas raketer. Jag hade tänkt ställa mig mitt i och njuta av skådespelet 360. Det skippade jag rätt snart när det inom några minuter (stod på andra sidan gatan) kommit 2-3 raketer i knähöjd och några idioter ställde ut batterier med romerska ljus mitt i körbanan. Förvånad

• Aniara4

Det är möjligt att smällare inte säljs längre, men folk verkar ha bunkrat i så fall för nog smälls det fortfarande här och var!

Kom på att jag nog borde ta mig till Slussen nästa år, där spärrar de ju av ett stort område där det är förbjudet att ta in fyrverkerier, och så kan man titta på det stora från Saltsjön istället. Jag tycker bara det är så drygt med folkmassor...

• Chicita

Förra nyåret åkte vi ju upp till svärföräldrarna över nyår för att chansa på att det inte smällde lika mycket där.
    Här i stan är det 2-3 stora arrangerade fyrverkerier + alla "privatsmällare" Tungan ute 

Men det var inte så mycket bättre där.
    I så fall skulle vi behövt åka ut till den mest ensliga av deras stugor. Men det är inte så kul att sova över där då stugan är i princip övergiven 364 dagar per år och jag är lite känslig mot småkryp Skäms 

• Soldemor

Jag hoppar gärna med i fyrverkeri- och smällaraversionsklubben. Mina tre svansar flög runt i sovrummet när det smällde som värst lite över midnatt och då hade jag ändå försökt att förbebygga med Feliway i kontakt samt sprutat på deras favvoliggplatser. Men det verkade som om alla studenter gått man och kvinna ur huse för att smälla denna natt. Vi bor ganska nära unversitetsplatsen och där var det helt galet. Även om det inte höl på hela natten så var det jättejobbigt för katterna. Det ekar rätt rejält mellan husen också.
    Nej, jag är defintivt för ett stor officiellt fyrverker som varar typ 20 min, kanske i stil med det som brukar var i Göteborg vid 17-tiden, nere vid vattnet. Sen räcker det. Sådana där som bara säger piff-piff-poff och eller tjuter är fullständigt onödiga.

• Chicita

Usch ja. Det är synd om dom små stackarna... oavsett om det är människor eller djur som är rädda Obestämd