• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita

Gamla bilar kan jag öppna utan nyckel bara jag kan få tag i ett sånt där plastband som brukar sitta utanpå postpaket ni vet...
    (det ingick i bilmekanikerutbildningen att lära sig öppna lås utan att skada bilarna - eftersom man kan få lov att göra det ibland när någon kund låser in nyckeln)...
    Men jag vet inte om jag skulle klarat av att göra det under tidspress med ett gråtande barn i bilen även om jag har kunskapen.
    Och att stå där och inte ens veta hur man kan försöka ta sig in... tja jag tror att jag skulle ha knackat en ruta i den situationen och så tagit den smällen sen (kostnadsmässigt alltså)  

• Chicita

Skulle varit och lämnat blod i dag.
    Eller tja jag åkte ju till tappstationen också, både jag och maken lämnar blod så han hade bokat varsin tid till oss samtidigt.
    Jag var osäker på om jag skulle få lämna för att jag ju opererades för 2,5 månader sedan och det brukar vara en gräns på 3 månader. Men dom hade sagt att det var ok när maken ringde...
    Däremot har jag ju varit sådär småsnuvig av och till som de flesta är den här årstiden. Och eftersom jag inte kunde säga om förkylningen var på väg att gå över eller bli sämre så sa dom stopp pga det.
    Jag förstår dom ju på sätt och vis. Dels går det ju inte att garantera att mitt blod är fritt från bakterier / virus. Och dels så kan ju en tappning kicka igång något rejält hos mig då om något ligger på lur.
    Men det känns ju ändå lite trist att inte kunna lämna när jag vet att dom har brist just nu... Obestämd 

• TheD

Jag har funderat på att lämna blod men jag vet inte om jag vågar eller får osv. Nånting gör att det tar emot men det är en behövlig gärning :)

• Aniara4

Heja Chicita och maken! Typiskt en sån grej som alla som kan borde göra, innan någon uppfinner ett fungerande TruBlood. Skål
    Jag skulle vilja lämna blod, men får inte pga en uppsjö av hysteriskt knasiga allergier. Inget man önskar en redan skadad eller sjuk person... Däremot har jag lämnat plasma till forskning en gång, när jag blev allergisk mot penicillin, och det kändes rätt fint att få gå till en blodcentral och bidra och få en present som alla andra. Skrattande

Hoppas att de inte blandade ihop påsarna sen, förresten.

• Chicita
    TheD Du borde få - om du inte väger för lite. Det finns en nedre gräns men jag minns inte hur låg den är.
    geblod.nu/

Det är inte så otäckt man kan tro. Och det är väldigt bra träning om man är lite spruträdd. Just eftersom man gör det här frivilligt - ett eget val så brukar det kännas lite bättre Glad 

Maken är ju också allergisk, men dom har inte sagt något om att det ska vara ett problem Glad 
    Men jag kan tänka mig att om man har massa konstiga allergier så kan det vara bra att kanske inte riskera att överföra dom...

Ja plasma borde du väl kunna lämna även med dina sjukdomar annars? Så länge det inte är något som är farligt för dig då Glad 
  • TheD

Jag avskyr sprutor ;) Väga för lite...det tror jag knappast att jag gör! Ska kolla ;)
    Sen gäller det att inte ha för låg järnnivå osv...

• Chicita
    TheD skrev 2014-01-28 18:11:11 följande:
    Jag avskyr sprutor ;) Väga för lite...det tror jag knappast att jag gör! Ska kolla ;)
    Sen gäller det att inte ha för låg järnnivå osv...
    Med tanke på hur liten och nätt du är så kan jag ju inte bara anta att du väger mer än 50 kilo Flört

Järnnivå och sånt kollar dom ju upp på första testet, sen får man järntabletter när man lämnar blod också för att hjälpa till att återhämta sig mellan tappningarna Glad

Gör ett försök, om du känner att det inte funkar så kan du ju alltid avbryta.
    Berätta att du är spruträdd så vet dom om det.
  • Lenblo

Jag har velat ge blod många gånger, men jag har vanligtvis för lågt Hb, sitter i karantän pga utomeuropeiska resor, är gravid eller ammande.
    Hb hjälptes upp av en massa järntabletter.
    Karantänerna är inte så illa nu när det bara är utomeuropeiska malariaområden som man får problem av.
    Men när jag kommit på att de bytt regelverk så har jag hamnat i problem tre och fyra.
    Så småningom kanske jag får chansen. Glad