• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • snowstars

*och (jag kan stava till och). 

Jag behöver en bra present till en ettåring. Helst igår. Förslag någon?  

• Aniara4

Hurra för daniiel! Hoppas du får en fin dag! {#emotions_dlg.flower}Skål

snowstars skrev 2014-02-26 10:47:41 följande:
    Jag behöver en bra present till en ettåring. Helst igår. Förslag någon?  
    Min erfarenhet är att ettåringar inte är så kräsna. När en nära släkting fyllde 1 hade jag ont om pengar och köpte en röd plastboll med gula prickar för ett par tior. Det blev den mest uppskattade presenten av alla. {#emotions_dlg.djavulsk} Plus att roligt papper med mycket snören brukar vara en hit.
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2014-02-26 11:29:08 följande:
    Min erfarenhet är att ettåringar inte är så kräsna. När en nära släkting fyllde 1 hade jag ont om pengar och köpte en röd plastboll med gula prickar för ett par tior. Det blev den mest uppskattade presenten av alla. {#emotions_dlg.djavulsk} Plus att roligt papper med mycket snören brukar vara en hit.
    Jepp. Något med klara färger (som man kan bita lite på och känna på)  - och sen ett paket med snören och papper Flört
  • Chicita
    snowstars skrev 2014-02-26 11:37:57 följande:
    Hehe, nej, det är väl föräldrarna som bryr sig mest ;)  Tänkte bara så jag inte kommer med något som inte alls lämpar sig i den åldern, typ.. 

Har funderat på den här: www.laplandecostore.se/leksaker/traleksaker/s...  och tror att det får bli den. Hon fick en väldigt dyr doppresent, så jag har inte tänkt förköpa mig nu ;)  
    Den såg väl jättebra ut Glad
    Träleksaker underskattas ofta tyvärr...

Brorsdottern fick några polerade träbitar att leka med när vi var på medeltidsmarknad när hon var runt 1 år och hon hade jätteroligt med dom. Roligare än med alla "fina" leksaker hon hade hemma Flört 
  • daniiel

Tack tack alla :D

Nej, det där med vädret blev ju inte toppen idag, tyvärr. Det är väldigt mulet ute, men det är åtminstone någon plusgrad och det uppskattade jag :)

Jag tycker träclownen där ser toppen ut som present. Träleksaker är jättebra och funkar även bra som prydnad tycker jag, ifall det nu inte skulle vara något barnet leker massor med. Vi fick en sådan, fast en från Brio (www.br-leksaker.se/m%C3%A4rken/brio/brio%20stapelclown.aspx?id=818388&vid=111519), när vår Tuva blev ett år och det var en väldigt bra present :)

• daniiel

Jag ringde och bokade tid för dop idag. Både för lillasyster och storasyster, så nu är det spikat 30 augusti :) Skönt att ha lite tid på oss, så vi kan fundera över vilka som ska bjudas osv. Kyrkan, vi ville ha samma som vi gifte oss i, är ju dessutom väldigt upptagen för vigslar under juni-juli, plus att det är skolavslutning och midsommar i juni, semestertider i juli då många är bortresta osv. Augusti kändes som ett bra val :) Och församlingshemmet är ledigt. Jag ska gå dit någon dag snart och kika på det. Hon jag pratade med på expeditionen var så trevlig och ville gärna visa mig runt :)

• Chicita

Augusti är en jättebra månad för det mesta... (alltså inte bara att det ofta är en bra månad - utan det är en bra månad för de flesta aktiviteter/ händelser) Flört
    Både jag och maken  är ju födda i augusti exempelvis... kan inte bli så mycket bättre än det Tungan ute
    Församlingshemmen brukar vara toppen att ha dopfika i. Sällan romantiska och fina lokaler så - snarare ofta lite gammaldags skolmatsal över dom. 
    Men allt man behöver finns ju och dom brukar vara gratis. + det går ju inte att slå läget. Inga transportsträckor att tala om Solig 

• daniiel

Ja, vi gifte oss ju i augusti och det var toppen! Här är det ofta bra väder i augusti också. Somrigt och varmt, men inte sådär jobbigt varmt som det kan vara i juli. Det tycker jag är skönt. Ja, jag har varit i andra församlingshem och som du säger, så är dom ju oftast inte jättespännande. Men, närheten til kyrkan och att det är gratis + att det finns sittplatser, porslin och allt till 150 personer gör ju att det lockar :)

Vad ska man bjuda på? Vi kommer ju ändå räkna att vi blir mellan 50 - 70 personer, lite beroende på. Det känns som att bjuda på alltför mkt blir för dyrt, men samtidigt vill man ju inte att det ska bli "fjuttigt". Tiden för dopet är kl.13.00, så det blir väl fika vid 13.30-14.00. Vilket passar bra, för alla hinner äta lunch före och middag efter :P

• Chicita

Gör en vanlig basdeg för småkakor och baka många olika sorter (typ tillsätt kakao i en del och gör schackrutor, några bara vanilj men en syltklick på, rulla några i färgat pärlsocker innan du skär upp dom osv osv) sen bullar, tårta och lite annat smått och gott.
    Det räcker gott och väl Glad