• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • PimPim83
    inafina skrev 2013-03-21 21:02:14 följande:
    Hej alla septemberbrudar! Tänkte höra lite hur ni har planerat och budgeterat. Vart ska ni vara? Kuvertpris? Dryck? Såhär ser det ut för oss: Jag och min fästmö gifter oss den 14e september i år. Vi har valt att vara på Kungliga Borgen, även kallad Rosa Borgen, som ligger ute på Gärdet i Stockholm. Vi betalar en kuvertavgift på 920 kr per person och då ingår lokal, personal, buffé, kaffe och städning. Allt annat har vi tänkt att klara av själva och med hjälp av vänner. Vi räknar med att bli ca 50 personer. Vi får ta med egen dryck, utan korkavgift tack och lov! (avgift per öppnad flaska).. Så vi tänkte handla i Danmark eller Tyskland.. Frågan är bara hur mycket som behövs. Någon som har liknande upplägg? Hur har ni räknat?
    Jag gifter mig också den 14 september. Vi gifter oss på en mindre herrgård/slott i Västergötland. Vi betalar en kuvertavgift på 1200 kr och då ingår: lokalhyra, personal, välkomstdrink, trerätters middag, vinpaket, avec, bröllopstårta, kaffe, dukning, blomsterdekorationer, vigselrum, ljudanläggning och städning (tror inte jag glömt något nu). Precis som för Stormhelen får vi inte ta med egen mat eller dryck och därför ingår allt i kuvertpriset.

Vi ska ha ett litet bröllop och blir 18 personer sammanlagt om alla tackar ja. Vår budget är ca 70 000 kr.
  • inafina

Hej och tack! Haha, det är bara kul att nån frågar. Känns som att jag bara pratar om bröllop med mina vänner så de är säkert trötta på mig ;) Vi gifter oss borgerligt då ingen av oss är troende, men jag har mer och mer börjat fundera på om kyrkan skulle vara ett alternativ ändå. Det är ju så tråkigt att alla inte kan vara med annars. Bara 15 personer. Tråkigt nog ju att man inte kan bjuda alla man vill. Dock så känns det här med psalmer och Gud som något vi har svårt att ha med, så där måste vi ju fundera lite. Men det är bokat i stadshuset ialla fall. Ja visst är den vacker lokalen. Det var mycket därför vi valde det stället, så vi slipper hålla på och inreda så mycket. Dom inreder och så, men inga blommor ingår. Så det fixar vi själva. Van det Nootska är också sjukt fint! Vi har lite samma smak. Vi vill båda ha dem rätt enkla.. Men jag vill ha lite puff i min klänning och Sofia, som min fästmö heter, vill nog ha en som är lite mer fall i. Kan ni inte lägga upp bild på era klänningar eller vad ni har tänkt er. Tycker ni att vi betalar högt kuvertpris för vad vi får? Ni verkar ju få så mycket mer. Å andra sidan kommer vi ju ha fri bar och om vi handlar alkohol för totalt 10.000 och delar på antalet gäster så blir det 200 p.p och lägg till det på 920 som är vårt kuvertpris så ligger vi på nästan samma kuvertpris som pimpim83 så det är väl inte så farligt? Eller? Dukning och linne ingår ju givetvis hos oss också, vilket jag inte skrivit med såg jag. Så det är liksom allt runtom som vi får ordna med själva. Den roliga biten om man säger så ;) Åh, jag längtar så jag spricker, men samtidigt vill man ju bara att det ska vara sommar nu :) Vad har ni tänkt för bröllopsresa? Åker ni direkt? Vi tänkte vänta tills februari nån gång. Herrejisses, man har ju snart inga begrepp om vad som är dyrt eller inte, haha.

• inafina

Varför hamnar min text som en klump?? Jag trycker ju på mellanslag.. Och citera verkar ju inte funka heller :(

• stormhelen
    inafina skrev 2013-03-22 18:06:32 följande:
    Hej och tack! Haha, det är bara kul att nån frågar. Känns som att jag bara pratar om bröllop med mina vänner så de är säkert trötta på mig ;) Vi gifter oss borgerligt då ingen av oss är troende, men jag har mer och mer börjat fundera på om kyrkan skulle vara ett alternativ ändå. Det är ju så tråkigt att alla inte kan vara med annars. Bara 15 personer. Tråkigt nog ju att man inte kan bjuda alla man vill. Dock så känns det här med psalmer och Gud som något vi har svårt att ha med, så där måste vi ju fundera lite. Men det är bokat i stadshuset ialla fall. Ja visst är den vacker lokalen. Det var mycket därför vi valde det stället, så vi slipper hålla på och inreda så mycket. Dom inreder och så, men inga blommor ingår. Så det fixar vi själva. Van det Nootska är också sjukt fint! Vi har lite samma smak. Vi vill båda ha dem rätt enkla.. Men jag vill ha lite puff i min klänning och Sofia, som min fästmö heter, vill nog ha en som är lite mer fall i. Kan ni inte lägga upp bild på era klänningar eller vad ni har tänkt er. Tycker ni att vi betalar högt kuvertpris för vad vi får? Ni verkar ju få så mycket mer. Å andra sidan kommer vi ju ha fri bar och om vi handlar alkohol för totalt 10.000 och delar på antalet gäster så blir det 200 p.p och lägg till det på 920 som är vårt kuvertpris så ligger vi på nästan samma kuvertpris som pimpim83 så det är väl inte så farligt? Eller? Dukning och linne ingår ju givetvis hos oss också, vilket jag inte skrivit med såg jag. Så det är liksom allt runtom som vi får ordna med själva. Den roliga biten om man säger så ;) Åh, jag längtar så jag spricker, men samtidigt vill man ju bara att det ska vara sommar nu :) Vad har ni tänkt för bröllopsresa? Åker ni direkt? Vi tänkte vänta tills februari nån gång. Herrejisses, man har ju snart inga begrepp om vad som är dyrt eller inte, haha.

Jag tycker att er kuvertavgift är ett bra pris, de flesta brukar ju vara dyrare än så. Tårta är något som inte ingår i vår kuvertavgift så det är något som vi måste lägga till. Det kommer nog att bli en tårta från chokladfabriken. Vi beställde en till min blivandes födelsedag, å´den var sååååååååååå god. (hallon och choklad mouse) MÅSTE HA! Hihi.  ^_^

Kommer ni låta varandra att se era klänningar eller kommer ni att hålla på dem tills bröllopet äger rum? Jag kommer inte låta min m2b se min, å´ han vill inte se den innan häller då han vill bli överraskad (men han har fått veta att det är en spetsklänning) så det passar ju bra.

Här kommer min klänning (väntar dock fortfarande på att den ska levereas, har väntat sedan mitten av december då jag beställde den).

• PimPim83
    inafina skrev 2013-03-22 18:08:14 följande:
    Varför hamnar min text som en klump?? Jag trycker ju på mellanslag.. Och citera verkar ju inte funka heller :(
    Skriver du från mobil eller iPad? Då brukar nämligen mellanslag och att citera krångla...
  • inafina

Åhhhh va fin!!! :D vill också! Vart är den ifrån? Funderar fram o tillbaka på om jag ska beställa från Kina eller fån butik. Man vill ju va fin och vad kan bli värre än att få en brudklänning som sitter fel. Vi ska inte se varandras innan.. Så det är spännande o se hur det ska gå till... Vill ju att de ska funka ihop :/ Vi ska också ha choklad och hallon! Mums! Fick en provtårta i helgen sommar föråt mig på..haha så nu är det godisförbud fram till stora dagen! ;) lägger upp en bild på tårtan sen.. Jag skriver från Ipad. Så byter nog till datorn nu ;)

• SofiaMagdalena
    inafina skrev 2013-03-21 21:02:14 följande:
    Hej alla septemberbrudar! Tänkte höra lite hur ni har planerat och budgeterat. Vart ska ni vara? Kuvertpris? Dryck? Såhär ser det ut för oss: Jag och min fästmö gifter oss den 14e september i år. Vi har valt att vara på Kungliga Borgen, även kallad Rosa Borgen, som ligger ute på Gärdet i Stockholm. Vi betalar en kuvertavgift på 920 kr per person och då ingår lokal, personal, buffé, kaffe och städning. Allt annat har vi tänkt att klara av själva och med hjälp av vänner. Vi räknar med att bli ca 50 personer. Vi får ta med egen dryck, utan korkavgift tack och lov! (avgift per öppnad flaska).. Så vi tänkte handla i Danmark eller Tyskland.. Frågan är bara hur mycket som behövs. Någon som har liknande upplägg? Hur har ni räknat?
    Välkommen välkommen! 

Vi gifter oss kyrkligt på västkusten med ca 55 gäster och har middag och fest i en lokal efteråt. Jag planerar att laga alla mat själv och hyra in personal som serverar. alkoholen till maten bjuder vi på och sen är det bar till självkostnadspris. Handlar nog i Tyskland idagsläget.

Här finns en lathund till planeringen av dryck!

Vi hoppar iallafall över stark spriten!.

Min klänning är en i spets från milagro här i sthlm. Bilderna har tyvärr försvunnit. 
  • stormhelen
    inafina skrev 2013-03-22 19:36:11 följande:
    Åhhhh va fin!!! :D vill också! Vart är den ifrån? Funderar fram o tillbaka på om jag ska beställa från Kina eller fån butik. Man vill ju va fin och vad kan bli värre än att få en brudklänning som sitter fel. Vi ska inte se varandras innan.. Så det är spännande o se hur det ska gå till... Vill ju att de ska funka ihop :/ Vi ska också ha choklad och hallon! Mums! Fick en provtårta i helgen sommar föråt mig på..haha så nu är det godisförbud fram till stora dagen! ;) lägger upp en bild på tårtan sen.. Jag skriver från Ipad. Så byter nog till datorn nu ;)
    tack så mycket. Solig

Jag är jätte nöjd med klänningen, men det känns lite ovärkligt att jag har köpt och beställt en klänning överhuvudtaget, det var ju så länge sedan man beställde den liksom.

Oavsett om du/ni beställer från en kina sida eller köper i butik så bör du/ni gå till en butik och iaf prova en massa klänningar så att ni vet vilka modeller ni passar i och vad ni tycker om, för det kan vara helt annorlunda mot vad man tror. Jag trode att kah skulle gilla tyll tex, och spets var inget för mig. Det blev precis tvärt om. Tungan ute Haha..

Ska du ha med dig någon annan typ en tärna eller förälder eller kanske ett syskon när du provar klänning?

mmm. ja hallon och choklad kan ju aldrig slå fel. Det är ju en klassiker som de flesta tycker om.

Nä, man får väll hålla igen på det där med sötsaker. Haha (vi åt hallonsorbe till efterätt idag OCH tog ett glas vin till midagen Oskyldig ).

• inafina

Tack för lathunden, bra tips! :) Jag har varit i butik o provat klänning med en vän så jag vet lite vad jag vill ha.. Ska prova två från blocket i veckan. Det blir nog månen av dom.. Åh, längtar!

Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!