FrökenMäkelä skrev 2013-06-18 22:08:34 följande:
Tyvärr är det förvånansvärt många som faktiskt inte vet vad OSA betyder. Och dessa gäster som antar att vi ska förstå att det är en självklarhet att de kommer, nä det är det faktiskt inte. Hur ska vi veta det om man inte ens tackar för inbjudan (vilket jag anser inte är nödvändigt) men de som inte ens muntligt säger att de kommer... och när frågan kommer måste vi ändå maila vårt svar... ja tack därför vi har en e-mail för detta ändamålet...
Jag som har barn har märkt genom åren att man måste skriva på inbjudningarna att man ska anmäla om man inte kommer för folk hör helt enkelt inte av sig annars.
På våra inbjudningskort skrev vi aldrig "osa" utan vi skrev "om svar anhålles senast" just pga att folk inte vet vad osa betyder.
Men oavsett formulering så borde ju folk ändå svara på en inbjudan. Det är ohyffsat att inte svara. Även om man tycker att vissa gäster är självskrivna som exempelvis föräldrar och syskon. Men det är inte alltid de kan komma, därför är det viktigt att även "självskrivna gäster osa:r.
T.ex. Så kunde inte min m2b:s lillasyster komma till festen (hon kommer endast på vigseln) då hon precis har fått barn. Hon vill inte överstimmulera sin nyakläckta unge, och väljer då att bara gå på vigseln.
Samma syster kom inte på hennes äldsta brors bröllop (även min m2b:s storebror) för tre år sedan då hon hade flyttat till Bangladesh med sin far då han arbetade som diplomat där.
Dessa är exempel på att även gäster som man ser som självklara inte är det, därför är det viktigt att svar på en inbjudan oavsett om kan/ inte kan komma på bröllopet.
Att tacka för inbjudan är ju en artighet man gör i samband med att man tackar ja/ tackar nej till inbjudan. Det tillhör ju allmän artighet. Men jag skulle inte gå i taket om någon inte gjorde det.
Jag störde mig inte häller på att det inte var några som osa:de innan osa:t gick ut. Vi hade räknat med det från början. Vårt osa gick ut sista april, och ändå fick vi in det sista osa:t 9 juni. Detta tyckte vi var helt okej då den personen bor i USA. Men vi kunde inte vänta längre än tills hen svarade då vi skulle ha möte med festlokalen och fastställa menyn dagen därpå (10 juni).