• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • PimPim83

Vi ska ha ett liknande upplägg som Stormhelen. Vi behöver i princip bara dyka upp och säga "ja" samt bestämma vissa detaljer, resten fixar personalen åt oss. Känns väldigt skönt. :)
    Vi har vigseln och bröllopsmiddagen i samma lokal. Vi ska inte ha någon fest efter middagen.

• Hannaskarlsson

Hej kikar in här av ren nyfikenhet;) 

Vi gifter oss först i oktober ( därav mitt smygande)

Jag läste här ovanför om hindersprövningen och måste få fråga..

Man skickar in hindersprövnigen och får tillbaka den..  och sen var det någon, pimpim 83 kanske hon hette som skrev att papprena skulle skickas vidare, måste man göra det eller lämnar man dom åt prästen i kyrkan? Eller kanske när man träffas innan och pratar om hur vigseln ska se ut?

Jag har inte hört något om det, dom nämnde bara om  hindersprövningen när jag bokade kyrkan. 

• PimPim83
    Hannaskarlsson skrev 2013-05-30 19:27:46 följande:

Man skickar in hindersprövnigen och får tillbaka den..  och sen var det någon, pimpim 83 kanske hon hette som skrev att papprena skulle skickas vidare, måste man göra det eller lämnar man dom åt prästen i kyrkan? Eller kanske när man träffas innan och pratar om hur vigseln ska se ut?

Jag har inte hört något om det, dom nämnde bara om  hindersprövningen när jag bokade kyrkan. 
    Vi gifter oss borgerligt och har kommit överrens med vår vigselförrättare om att skicka papprena till henne innan vigseln. Det var därför jag skrev så. Gifter man sig i kyrkan räcker det nog att lämna dem till prästen i kyrkan.
  • PimPim83

Om du menar att jag skrev att vi skulle skicka "intyg om vigsel" så är det en blankett som man får från skatteverket när man får tillbaka den godkända hindersprövningen. Den ska vigselförrättaren fylla i och intyga att han/hon har vigt brudparet. Du behöver alltså inte själv leta reda på den blanketten utan den får du av skatteverket.
  • Hannaskarlsson
    PimPim83 skrev 2013-05-30 19:52:38 följande:
    Om du menar att jag skrev att vi skulle skicka "intyg om vigsel" så är det en blankett som man får från skatteverket när man får tillbaka den godkända hindersprövningen. Den ska vigselförrättaren fylla i och intyga att han/hon har vigt brudparet. Du behöver alltså inte själv leta reda på den blanketten utan den får du av skatteverket.
    okej, tack :)  Den lämnar vi åt han efter vigseln då eller?
  • SofiaMagdalena

Den församlingen vi gifter oss i vill ha papprena 2 veckor innan vigseln. Dessa skall skickas till pastorsexpeditionen. så det är väl lite olika. Det viktigaste är att dom är med på själva dagen för annars är inte vigseln giltig eftersom dem skall skrivas under.
  • stormhelen
    SofiaMagdalena skrev 2013-05-30 22:35:57 följande:
    Den församlingen vi gifter oss i vill ha papprena 2 veckor innan vigseln. Dessa skall skickas till pastorsexpeditionen. så det är väl lite olika. Det viktigaste är att dom är med på själva dagen för annars är inte vigseln giltig eftersom dem skall skrivas under.
    Hmm... Vi har inte hört av kyrkan eller vigselförättaren alls än. De har sagt att de ska ta kontakt med oss2 veckor innan vigseln. Vilket känns väldigt sent tycker jag. Vi kommer nog att höra av oss innan det, dels för att fråga hur de vill att vi gör med intyget. =P 
  • SofiaMagdalena
    stormhelen skrev 2013-05-30 22:56:52 följande:
    Hmm... Vi har inte hört av kyrkan eller vigselförättaren alls än. De har sagt att de ska ta kontakt med oss2 veckor innan vigseln. Vilket känns väldigt sent tycker jag. Vi kommer nog att höra av oss innan det, dels för att fråga hur de vill att vi gör med intyget. =P 
     Församlingen skickade ut papper till alla som bokat vigsel redan i påskas så det är väl lite olika hur man gör. Vi skulle ju inte gifta oss kyrkligt från början men efter att ha träffat familjeprästen och bara pratat lite löst om vigselgudstjänsten så ändrade vi oss. Så det blev vigselsamtal och hela alltet på en gång...

Men ring till församlingen och hör! det är ju alltid bra så man vet. Har läst i prästtråden att ungefär en månad innan vigseln brukar de flesta präster höra av sig.
Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!