• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • stormhelen
    SofiaMagdalena skrev 2013-05-30 10:33:10 följande:
    Skönt att det gick smidigt! Jag är lite fundersam på hur vi skall få ihop våra olika kompisgäng och var jag skall placera mormor/morfar och hans föräldrar. 
    Ett bra tips jag har fått vad gäller bordsplaceringen av äldre är att de bör sitta med ansiktet mot bröllopsparet och inte med ryggen mot dem, eftersom de har lite svårare att vrida sig och hör sämre. 

• PimPim83

Nu har jag bestämt mig för vilka skor jag ska ha på bröllopet. De här kilklackarna från Vagabond blir det. Superbekväma!

Här står vigselring till mig högst på prioriteringslistan. Vet vad jag vill ha, men måste få tummen ur och gå till butiken. Jag måste kontakta en florist också...

Vi måste även ta tag i barnvaktssituationen. Från början skulle våra två barn vara med under hela bröllopsdagen men nu har vi bestämt att de bara ska vara med på vigseln och sedan är tanken att en barnvakt ska hämta dem. Dels för att vi och gästerna ska kunna slappna av och slippa passa barnen och dels för att middagen börjar ca en halvtimme innan vi vanligtvis brukar påbörja nattningen här hemma, så båda barnen lär vara JÄTTEtrötta vid den tiden. Problemet är bara att alla självskrivna barnvakter är gäster på bröllopet. Nu ska vi reka lite bland våra föräldrars vänner och se om någon kan tänkas ställa upp så att vi får tid att vänja barnen vid dem.
  • SofiaMagdalena

Stormhelen: Smart där! Det är ju skönt om folk slipper få nackspärr! Ska försöka möblera så ingen behöver sitta med ryggen åt.

FrökenMäkelä: Man kanske får sortera upp det lite. Kanske är trevligt för alla.
    Jo alltså ibland gör jag det framförallt nu när det är pollensäsong så reagerar jag på allt möjligt. typ äpplen och banan och potatis och massor med skumt. Korsallergier är inte att leka med.
    Jag kanske skall hålla mig till nagelvård och fotvård, känns tryggt!

Pimpim83: Snygga skor! Älskar vagabond! Svårt det där med barnvakt. I stockholm finns det ju iallafall firmor som jobbar med att hyra ut barnvakter. Jag är anställd på en sån och det är faktiskt riktigt bra. Man får utbildning och hjärt/lungräddning och lite så. Finns det där ni bor så kanske det kan vara en ide.

• PimPim83
    SofiaMagdalena skrev 2013-05-30 10:51:54 följande:
    Pimpim83: Snygga skor! Älskar vagabond! Svårt det där med barnvakt. I stockholm finns det ju iallafall firmor som jobbar med att hyra ut barnvakter. Jag är anställd på en sån och det är faktiskt riktigt bra. Man får utbildning och hjärt/lungräddning och lite så. Finns det där ni bor så kanske det kan vara en ide.
    Ja det finns en sådan firma som hyr ut barnvakter här där jag bor också. Jag har kollat lite på deras hemsida, men sambon är skeptisk. Hittar vi ingen vän till familjen som kan tänkas ställa upp så tycker iallafall jag att en sådan inhyrd barnvakt kan vara ett alternativ.
  • inafina
    PimPim83 skrev 2013-05-30 10:55:49 följande:
    Ja det finns en sådan firma som hyr ut barnvakter här där jag bor också. Jag har kollat lite på deras hemsida, men sambon är skeptisk. Hittar vi ingen vän till familjen som kan tänkas ställa upp så tycker iallafall jag att en sådan inhyrd barnvakt kan vara ett alternativ.
    Jag har jobbat med event och erfarat sådana barnvakter vid fetser. Det brukar funka jättebra och barnen älskar det. Oftast har dom med sig en massa pyssel och knåp så det håller sig sysselsatta. Tycker absolut ni ska fundera på det. :)
  • stormhelen

PimPim83: Jätte fina skor. Smart med lite bekvämare skor, då får man ju inte så ont i fötterna. =)

Själv ska jag ha skorna som jag har som profilbild, de har 12 cm klackar men skon är uppbyggd 2 cm, så det blir som 10 sm klackar. Men jag ska ha med mig ett par ballerina skor som jag kan byta till under middagen då man antagligen börjar få lite ont i fötterna.

Just nu håller jag på att springa runt i klackade skor så fort jag ska ut någonstans. Ska även börja gå in de faktiska skona här hemma.

Fick ett bra tipps att tejpa sulorna så att man inte sliter på dem när man går in skona, då ser de fortfarande ut som helt nya till bröllopet trotts att man gått runt i dem redan. =D

• Elinjz

Vi håller på att klura på festen.

Sambon vill hålla till på ett hotell då man inte behöver stå i något själv.
    Men vår slä´kt samt vänner är lite enklare av sig och det känns krystat med fint hotell.
    Jag vill hyra en superfin stor bygdegår när vårt hus och duka mysigt med mycket tända ljus och vitt tyg i taket och små lampor( typ gulgransbelysning)
    sen grilla korv ute på natten till vickning.

så jag är på jakt efter serveringpersonal/bar personal samt någon som städar åt os dagen efter då det är det som sambon inte vill att vi/släkt ska behöva fixa med.

Hur kommer ni hålla er fest?

Klänning till mig är på väg, ringen inhandlad och kläder till barnen bestämt. Sen låt till valsen är bestämmd.
    Men allt annat hänger i luften..
    men har 3 månader kvar så känner mig inte stressad iallfall

• stormhelen
    Elinjz skrev 2013-05-30 12:19:34 följande:

Vi håller på att klura på festen.

Sambon vill hålla till på ett hotell då man inte behöver stå i något själv.
    Men vår slä´kt samt vänner är lite enklare av sig och det känns krystat med fint hotell.
    Jag vill hyra en superfin stor bygdegår när vårt hus och duka mysigt med mycket tända ljus och vitt tyg i taket och små lampor( typ gulgransbelysning)
    sen grilla korv ute på natten till vickning.

så jag är på jakt efter serveringpersonal/bar personal samt någon som städar åt os dagen efter då det är det som sambon inte vill att vi/släkt ska behöva fixa med.

Hur kommer ni hålla er fest?

Klänning till mig är på väg, ringen inhandlad och kläder till barnen bestämt. Sen låt till valsen är bestämmd.
    Men allt annat hänger i luften..
    men har 3 månader kvar så känner mig inte stressad iallfall

Ni får diskutera med varandra om hur ni vill ha det. Det vilktigaste är ju att ni får ert bröllop så som NI vill ha det. Ni ska inte behöva tänka på vad som passar era gäster utan vad som passar er bäst. Flört

Hela vårt bröllop är ett stadsbröllop. Vi gifter oss på Södermalm i Stockholm i Katarina kyrka och har middagen och festen på van der Nootska palatset som ligger ca 800 m från kyrkan. Vi kommer att äta en tre rätters meny (som ska fastställas 10 juni) som serveras av personalen som arbetar där. Efter det blir det tårta (ska provsmakas den 29:e juni =D ). Sedan kommer vi inleda festen med en foxtrot istället för en vals då det passar vår låt bättre. Därefter börjar festen. =)

Vi behöver inte tänka på något vad gäller festen, utan lokalen tar hand om allt. Vi behöver bara bestämma vad som ska serveras, sedan sköter de rästen med dukning, dekorationer, personal, städning osv.

Jätte skönt att kunna släppa det helt och hållet. =)

• Elinjz
    stormhelen skrev 2013-05-30 14:39:00 följande:

Ni får diskutera med varandra om hur ni vill ha det. Det vilktigaste är ju att ni får ert bröllop så som NI vill ha det. Ni ska inte behöva tänka på vad som passar era gäster utan vad som passar er bäst. Flört

Hela vårt bröllop är ett stadsbröllop. Vi gifter oss på Södermalm i Stockholm i Katarina kyrka och har middagen och festen på van der Nootska palatset som ligger ca 800 m från kyrkan. Vi kommer att äta en tre rätters meny (som ska fastställas 10 juni) som serveras av personalen som arbetar där. Efter det blir det tårta (ska provsmakas den 29:e juni =D ). Sedan kommer vi inleda festen med en foxtrot istället för en vals då det passar vår låt bättre. Därefter börjar festen. =)

Vi behöver inte tänka på något vad gäller festen, utan lokalen tar hand om allt. Vi behöver bara bestämma vad som ska serveras, sedan sköter de rästen med dukning, dekorationer, personal, städning osv.

Jätte skönt att kunna släppa det helt och hållet. =)

Ja vi är egentligen helt ense om att ett mysigare och intimare alternativ passar oss bättre men det är ju det där men ställandet och städningen runt omkring.

Vi gifter oss i en kyrka ute på landet så då känns bygdegård rätt.
  • SofiaMagdalena

Vi har ju det motsatta till vad Stormhelen har. Vi kommer göra allt själv, laga maten, dekorera osv i all oändlighet. För oss passar det ganska bra eftersom jag är pysslig och vill/kan göra mycket själv.

Dock om vi hade möjligheten att lägga festen i en lokal där det finns serveringspersonal, städning och hjälp att duka upp borden och allt sånt så skulle vi välja det. Nu finns inget sånt alternativ på den orten vi är på som passar oss.

Det är jättestressigt att fixa med allt sånt och det tar sjukt mycket tid!  

Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!