• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • Carin85

Hej!Oj vad långt ni kommit :). Känns som man själv missat ngt ;). Vi gifter oss den 14 september, kyrklig välsingnelse men kommer fungera somen vanlig vigsel :). Kyrka är bokad, o det är bokat med prästen i julil för att gå igenom det hela, meny är påbörjad, alkohol ska inköpas från tyskland, inbjudningskort ska köpas i helgen o göras o o sen skickas iväg, har börjat kika på brudbukett och tärnbuketter. I helgen ska vi kolla på tärnklänningar :). Det ska bli så kul att det äntligen blir av hehe. Men som sagt känns som man missat ngt ;). Tycker det svåra är att beräkna vad mikt men kan behöva av allt hehe. Klänningen är med utsedd och ska ska sys ut lite trots att jag sa att man trolligen kommer gå ner lite till september...får väl se...får la ändra igen..tyckte den satt ärtt okej från början...men men ;)      

• PimPim83

Nu har vi postat ansökan om hindersprövningen! Känns bra att få det gjort redan nu. Det är ändå mindre än 4 månader kvar till vår bröllopsdag vi behöver inte oroa oss för att den ska vara ogiltig men inte heller för att den inte ska hinna bli godkänd och komma i tid till bröllopet.

• stormhelen
    PimPim83 skrev 2013-05-21 09:27:49 följande:
    Nu har vi postat ansökan om hindersprövningen! Känns bra att få det gjort redan nu. Det är ändå mindre än 4 månader kvar till vår bröllopsdag vi behöver inte oroa oss för att den ska vara ogiltig men inte heller för att den inte ska hinna bli godkänd och komma i tid till bröllopet.

Skönt att ha det gjort. =)

Vi tänkte skicka in våran i månadsskiftet.

• emelieparstam
    Så skönt =)

Jag tänkte också skicka in vår om några dagar då de är 4 månader idag :D

Som du säger skönt och ha de fixat =)
  • FrökenMäkelä
    Härligt! Och jag skrev precis ut papprena här på jobbet. Så blir väl i helgen vi kan fylla i dem då sambon jobbar eftermiddags skiftet denna veckan = vi ses inte mer än när jag säger hejdå på morgonen.

Hur ska ni andra göra med efternamnet? Ska ni byta det direkt efter eller vänta lite.
    Någon som vet hur passen gäller. Har inget giltigt idag så måste skaffa ett innan sommaren då vi ska handla drickan i tyskland och det känns lite trist och lägga ut 350kr nu och sen ett nytt i höst om namnändringen går igenom innan vi hinner åka på bröllopsresan.
  • PimPim83
    FrökenMäkelä skrev 2013-05-21 11:59:30 följande:
    Härligt! Och jag skrev precis ut papprena här på jobbet. Så blir väl i helgen vi kan fylla i dem då sambon jobbar eftermiddags skiftet denna veckan = vi ses inte mer än när jag säger hejdå på morgonen.

Hur ska ni andra göra med efternamnet? Ska ni byta det direkt efter eller vänta lite.
    Någon som vet hur passen gäller. Har inget giltigt idag så måste skaffa ett innan sommaren då vi ska handla drickan i tyskland och det känns lite trist och lägga ut 350kr nu och sen ett nytt i höst om namnändringen går igenom innan vi hinner åka på bröllopsresan.
    Jag och barnen byter till mannens efternamn direkt vid vigseln. Vi ska inte på bröllopsresa i anslutning till bröllopet så får oss gör det inget att inte vänta.
    Så länge det står samma namn på biljetten och i passet trior jag inte det spelar någon roll om namnändringen hinner gå igenom innan er bröllopsresa.
  • stormhelen
    FrökenMäkelä skrev 2013-05-21 11:59:30 följande:

Min m2b tog i slutet av förra året tillbaka sin farmors gamla flicknamn Dahlén. Namnet har funnits i släkten under lång tid men då hans farmor gifte sig så ändrade hon sitt efternamn till sin makes (Lundmark). Hennes flicknamn är betydligt finare än det hon gifte sig till.

Detta gjordes (att min m2b tog tillbaka namnet Dahlén) för att jag ska kunna ta det namnet som efternamn. Dock så ska jag behålla mitt efternamn som mellannamn. Och min m2b tar också mitt efternamn som mellannamn geom ett litet kryphål i lagstiftningen.

• emelieparstam
    stormhelen skrev 2013-05-21 13:49:15 följande:

Min m2b tog i slutet av förra året tillbaka sin farmors gamla flicknamn Dahlén. Namnet har funnits i släkten under lång tid men då hans farmor gifte sig så ändrade hon sitt efternamn till sin makes (Lundmark). Hennes flicknamn är betydligt finare än det hon gifte sig till.

Detta gjordes (att min m2b tog tillbaka namnet Dahlén) för att jag ska kunna ta det namnet som efternamn. Dock så ska jag behålla mitt efternamn som mellannamn. Och min m2b tar också mitt efternamn som mellannamn geom ett litet kryphål i lagstiftningen.

ÄppleStormhelen: Får jag fråga vad de lilla kryphålet är? hihi jag ska också behålla mitt efternamn som mellannamn så hade varit trevligt om min man också haft det? ;)

ÄppleFrökenMäkelä Du behöver inte ha pass med dig till tyskland, räcker med körkort. Så har de iaf varit innan.

Ringer till skatteverket och ska höra om namnbytet om jag ska göra de innan vigsel eller kan göra de efteråt. Vi ska ev åka någonstans efter bröllopet men vet inte om de blir i sverige eller utomlands.
  • emelieparstam

hej tjejer!

Nu har jag pratat med skatteverket, och ni som ska göra namnändring och åker direkt någonstans efter vigsel kan skicka in namnbyte nu, för de registerars inte fören vigseln är gjord och vigselpappert är inne hos dem så ärr man bara borta 1 vecka så hinner inte namnet bli ändrat för de tar några veckor innan de blir gjort.

Så i dagarna för min del så skickar jag in både hinderprövning och namnbytet =)

Hon på skatteverket sa att de var lika bra och göra de nu så glömmer man inte det sen ;)

• FrökenMäkelä
    emelieparstam skrev 2013-05-21 14:04:41 följande:
    ÄppleFrökenMäkelä Du behöver inte ha pass med dig till tyskland, räcker med körkort. Så har de iaf varit innan.
    Man ska inte behöva det när man kör bil över men för att vara på säkra sidan är Pass säkrast. Har tyvärr inget internationellt körkort för det vet jag hade räckt.
    emelieparstam skrev 2013-05-21 14:16:51 följande:
    Nu har jag pratat med skatteverket, och ni som ska göra namnändring och åker direkt någonstans efter vigsel kan skicka in namnbyte nu, för de registerars inte fören vigseln är gjord och vigselpappert är inne hos dem så ärr man bara borta 1 vecka så hinner inte namnet bli ändrat för de tar några veckor innan de blir gjort.
    Då får där hemma bestämma om vi ska boka resan nu redan eller vänta tills efter bröllopet. Har ju "önskat" oss pengar så känns ju dumt och boka resan nu då.
Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!