• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • inafina

Hej alla! Så härligt att se att alla är på rätt väg vad gäller planeringen. Nu är det inte långt kvar! :)

Dock så har fått känslan från min blivande fru att hon är orolig över att nåt ska gå fel på festen och att alla pengar man sparat ihop var till ingen nytta. Jag har försökt förklara att det nog bara är vanlig rädsla. Men har fått intrycket av henne att hon nästan hellre gifter sig och lägger pengarna på en resa och åker iväg direkt i stället. För henne är det viktigaste att vi blir gifta (vilket ju är sant), men hon skulle också likagärna kunna gifta sig i kapellet på arlanda och sen dra iväg. (vilket är ett big NO för mig) Lite romantik vill man ju ha. 

Känner mig nästan ego nu som ändå vill ha "mitt" bröllop. Känns ju inge kul om inte den andre är med till 100 procent. Men så tänkte jag på er och era karlar.. är dom så peppade inför brölloper som er? Är den ändå inte ni som vill erat barndomsbröllop? Är det inte ni som planerar och fixar mest?

Vi har inte skickat inbjudningarna, men tänkte göra det o veckan.. så vi måste bestämma oss hur vi ska göra. Jag har försökt med enklare förslag som inte är så dyra. Typ att köpa ett stort tält och catera maten. Men då är det så mycket annat vi måste fixa själva och det blir stressigt tycker hon. Och i det stora hela vet jag att hon älskar stället vi ska vara på och hon tycker det är skönt att slippa tänka på städ och personal och sånt. 

Vad ska jag göra? :/

• SofiaMagdalena
    inafina skrev 2013-05-01 09:26:34 följande:
    Vad ska jag göra? :/

För mig låter det är som klassiska bröllopsnerver som kommer och går och som nu när det börjar dra ihop sig, man ser målet och all är blir mer verkligt har börjat komma ordentligt. Jag kan vissa dagar/veckor känna att fan vi skiter i det. Det är tufft att planera och fixa en så stor tillställning.

Ni kanske kan sätta er ner och skriva en lista på vad som känns sådär extra jobbigt, vad som är klart och vad ni behöver göra härnäst. Har ni en ordentlig budget på exel där ni har koll på pengarna?

Kan ni ta hjälp i festplaneringen av någon god vän? 
  • PimPim83
    stormhelen skrev 2013-04-30 11:57:32 följande:

WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII, RINGDE MILAGRO DÄR JAG KÖPT MIN KLÄNNING, OCH DE SA ATT MIN KLÄNNING KOM IGÅR OCH KAN HÄMTAS OM JAG VILL!!!!!!!! Skrattande Skrattande Skrattande

Funderar på allvar att hämta den idag!!!

Jag vill ha den nu, jag vill se på den, och ta på den.... WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

Åh vad kul! Hämtade du den samma dag?
  • inafina
    SofiaMagdalena skrev 2013-05-01 10:22:10 följande:
    Kan ni ta hjälp i festplaneringen av någon god vän? 
    Vi har hjälp av vår toastmaster som annars jobbar mycket med just event och liknande. Men det är inte så mycket vi kan göra för tillfället i alla fall. Så det är nog inte det. Budget har vi också gjort. Jag pratade med henne igår igen och jag sa att vi på riktigt ställer in bröllopsfesten om hon vill och gör nåt enklare.. hon funderade kort, men svarade sedan: "Nej, vi kör". Jag tror att hennes oro mer ligger i att hon jobbar så otroligt mycket extra nu för att det ska gå ihop och så ska festen bli katastrof. Vi bestämde också att vi ska göra allt så enkelt som möjligt utan en massa extra tillbehör och pynt. Lokalen och stolarna är så vackra i sig att det inte behövs så mycket. Tror det kändes bättre för henne. :)
  • SofiaMagdalena
    inafina skrev 2013-05-02 08:34:52 följande:
    Vi har hjälp av vår toastmaster som annars jobbar mycket med just event och liknande. Men det är inte så mycket vi kan göra för tillfället i alla fall. Så det är nog inte det. Budget har vi också gjort. Jag pratade med henne igår igen och jag sa att vi på riktigt ställer in bröllopsfesten om hon vill och gör nåt enklare.. hon funderade kort, men svarade sedan: "Nej, vi kör". Jag tror att hennes oro mer ligger i att hon jobbar så otroligt mycket extra nu för att det ska gå ihop och så ska festen bli katastrof. Vi bestämde också att vi ska göra allt så enkelt som möjligt utan en massa extra tillbehör och pynt. Lokalen och stolarna är så vackra i sig att det inte behövs så mycket. Tror det kändes bättre för henne. :)
    Skönt att ni har efraren hjälp! Bra att hålla det enkelt då har an färre saker som kan gå fel. 

Låter som hon är stressad till tusen! Då är det lätt att man lägger allt jobbigt på samma hög även om det olika högar. Jag är precis likadan. Min karl brukar säga till mig att jag skall dela upp det och inte fokusera på det som ligger långt fram i tiden utan försöka beta av det som ligger nära. Det är svårt! Du verkar vara en bra partner som vill och försöker stötta även om det är svårt att veta exakt hur man skall hjälpa. 

Prata och avlasta i vardagen är mina knep. Om man slipper tänk på tvätt/handlng/städ eller vad som kan det vara lättare.  
  • Popaulolinona

Hjälp!
    Herrgud vad ni hunnit långt i planering... Är det verkligen september 2013 ni ska gifta er allihop? Nu blir jag rejält svettig. Jag har inte gjort ett dugg än mer än boka kyrkan :/ Borde inbjudningarna redan vara skickade? Vi kommer att bjuda runt 70 gäster och har inte bestämt lokal eller nåt än, men det ska göras inom kort och vi har nästan bestämt oss...

• SofiaMagdalena
    Popaulolinona skrev 2013-05-02 13:38:39 följande:
    Hjälp!
    Herrgud vad ni hunnit långt i planering... Är det verkligen september 2013 ni ska gifta er allihop? Nu blir jag rejält svettig. Jag har inte gjort ett dugg än mer än boka kyrkan :/ Borde inbjudningarna redan vara skickade? Vi kommer att bjuda runt 70 gäster och har inte bestämt lokal eller nåt än, men det ska göras inom kort och vi har nästan bestämt oss...
    Hej! 

Vi har inte skickat än! Ni borde hitta en lokal och om du skall beställa en brudklänning så är det verkligen dags.
    Var skall ni gifta er? 
  • stormhelen
    Popaulolinona skrev 2013-05-02 13:38:39 följande:
    Hjälp!

Vad gäller inbjudningskorten så kan ni slappna av och andas ut. det vanliga är att man skickar ut inbjudningarna 1-2 månader innan bröllopet, och att man har OSA:t 2-4 veckor innan bröllopet. =)

Vad gäller lokal så är det nog väldigt hög tid att fixa bums. Vi bokade lokal 1 år i förväg för att vara säkra på att få den vi ville ha. Kyrka och lokal är sådana saker som man bör vara ute i väldigt god tid med. Men givetvis kan det bero lite på VART i landet man bor. Bor man ute på landsbyggden så brukar det inte vara lika bråttom om man har festen i tex en byggdegård eller liknande. Men beffiner man sig i städer eller vill hålla till på något fins slott/herrgård så är det runt ca ett år som gäller. (Man kan ju ha tur med omnågon har avbokat. Så det kan ju vara värt att kolla).

Klänning börjar också bli bråttom att fixa. Vanligen tar det 3-6 månader för en klänning att bli klar. (Min tog 4½ månad).

Övrigt så är det inte super bråttom med något.

Det enda som ni egentligen behöver för att bli gifta är ju

-godkänd hindersprövning

-vigselförättare

Men det är ju inte kul att ha allt i slutet att göra häller, då kommer man bara att få stressa utan att hinna njuta och ha roligt med planeringen.

• Popaulolinona

Vi bor i hälsingland och kommer att ha festen på en bygdegård av något slag så jag tror inte vi behöver boka så tidigt... Klänning kommer jag att köpa i en vanlig affär alt. låta en kompis sy upp en enkel. Har nyss fått barn och har en sådär 15 kilo att bli av med innan jag kan köpa klänning och vet vilken kroppsform jag har nu efter andra barnet;)
    Har en skoluppgift som ska in och redovisas om ett par veckor, etfer det tänkte jag börja på allvar med inbjudningar och sånt :)

• SofiaMagdalena
    Popaulolinona skrev 2013-05-02 16:37:56 följande:
    Vi bor i hälsingland och kommer att ha festen på en bygdegård av något slag så jag tror inte vi behöver boka så tidigt... Klänning kommer jag att köpa i en vanlig affär alt. låta en kompis sy upp en enkel. Har nyss fått barn och har en sådär 15 kilo att bli av med innan jag kan köpa klänning och vet vilken kroppsform jag har nu efter andra barnet;)
    Har en skoluppgift som ska in och redovisas om ett par veckor, etfer det tänkte jag börja på allvar med inbjudningar och sånt :)
    Låter bra att fixa skolan först och ta tag i planeringen sen. Jag har precis börjat skriva kandidatexamensarbetet och skall bolla med det samtidigt, känns lite knepigt. 

Okej hos er kanske det är lugnare än här i sthlm. vi kör på västkusten där det är 6 vigslar per dag men bara typ 4 lokaler så vi var också precis som Stormhelen ute i god tid.

Åh mysigt med en ny bebis :) Grattis! 
Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!