Popaulolinona skrev 2013-05-02 13:38:39 följande:
Hjälp!
Herrgud vad ni hunnit långt i planering... Är det verkligen september 2013 ni ska gifta er allihop? Nu blir jag rejält svettig. Jag har inte gjort ett dugg än mer än boka kyrkan :/ Borde inbjudningarna redan vara skickade? Vi kommer att bjuda runt 70 gäster och har inte bestämt lokal eller nåt än, men det ska göras inom kort och vi har nästan bestämt oss...
Vad gäller inbjudningskorten så kan ni slappna av och andas ut. det vanliga är att man skickar ut inbjudningarna 1-2 månader innan bröllopet, och att man har OSA:t 2-4 veckor innan bröllopet. =)
Vad gäller lokal så är det nog väldigt hög tid att fixa bums. Vi bokade lokal 1 år i förväg för att vara säkra på att få den vi ville ha. Kyrka och lokal är sådana saker som man bör vara ute i väldigt god tid med. Men givetvis kan det bero lite på VART i landet man bor. Bor man ute på landsbyggden så brukar det inte vara lika bråttom om man har festen i tex en byggdegård eller liknande. Men beffiner man sig i städer eller vill hålla till på något fins slott/herrgård så är det runt ca ett år som gäller. (Man kan ju ha tur med omnågon har avbokat. Så det kan ju vara värt att kolla).
Klänning börjar också bli bråttom att fixa. Vanligen tar det 3-6 månader för en klänning att bli klar. (Min tog 4½ månad).
Övrigt så är det inte super bråttom med något.
Det enda som ni egentligen behöver för att bli gifta är ju
-godkänd hindersprövning
-vigselförättare
Men det är ju inte kul att ha allt i slutet att göra häller, då kommer man bara att få stressa utan att hinna njuta och ha roligt med planeringen.