• goli

Olles krog eller Colosseum???

Hej!
    Vi är ett par som planerar att gifta oss nästa sommar och letar lokaler som även erbjuder mat, mer specifikt persisk buffé. Har någon haft eller varit på bröllop i dessa lokaler? Vore tacksam för synpunkter och era personliga erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 21:51
    Men nu har vi även börjat diskutera brudklänningar samt sofreh aghd och jag välkomnar alla inlägg!

• Svar på tråden Olles krog eller Colosseum???
  • goli
    kitkät skrev 2012-10-01 16:05:21 följande:
    Föresten - Han som äger Olles krog, är han iranie? 
    Träffade en kille på Olles krog som heter Josef och han är inte iranier. Han jobbar med några andra också men ingen av dem lät som iranier.
  • goli
    kitkät skrev 2012-09-29 19:05:55 följande:
    Vad skönt att du hittade en klänning så snabbt och kan bocka av det på listan! Vad har ni kvar att fixa nu? Ska ni hyra eller köpa sambons kläder? 

Imorgon ska min fästman ringa till festlokalen som vi har tänkt hålla bröllopsfesten. Jag börjar bli jätte stressad och orolig över att den redan är bokad alla helger i augusti. Hoppas inte det! Vi kan inte åka dit och träffa den ansvarige förrän om två veckor, så jag vet inte hur han ställer sig till att vi vill preliminärboka den först och sen åka och diskutera själva upplägget. Det blir ju lite omvänt, men men... 
    hur gick det förresten? lyckades ni preliminärboka lokalen?
  • kitkät

Vi ringde till honom igår, men då var han inte på kontoret, så vi ringde tillbaka idag och frågade vilka datum som finns lediga i augusti. 31 augusti finns ledigt och ev. 24. Så han la upp oss på båda datumen tills vi kan åka dit och träffa han och tills han vet om vi kan få 24e augusti eller inte! Det är ju 24 augusti vi hade tänkt från början, så det är synd om det datumet inte är ledigt då! 31 augusti känns så sent, det känns som höst då. Jag hade hellre velat ha ett tidigare datum i så fall. 

Jag orkar inte vänta mer.. det känns som vi väntat alldeles för länge med allt ändå! Jag vill veta exakt vilket datum vi kan boka in, så att vi kan börja boka in annat också! Hade vi vetat att det går att preliminärboka via telefon så hade vi gjort det för längesen, men vi trodde inte att dom skulle gå med på det. 

Usch, känner mig så stressad och frustrerad just nu. Vi får ju skylla oss själva för att vi inte har tagit tag i det tidigare, men vi var som sagt inte säkra på att vi ville hålla bröllopsfesten i just den lokalen, vi har varit på jakt efter något annat egentligen.  

• goli
    kitkät skrev 2012-10-01 18:41:17 följande:
    Vi ringde till honom igår, men då var han inte på kontoret, så vi ringde tillbaka idag och frågade vilka datum som finns lediga i augusti. 31 augusti finns ledigt och ev. 24. Så han la upp oss på båda datumen tills vi kan åka dit och träffa han och tills han vet om vi kan få 24e augusti eller inte! Det är ju 24 augusti vi hade tänkt från början, så det är synd om det datumet inte är ledigt då! 31 augusti känns så sent, det känns som höst då. Jag hade hellre velat ha ett tidigare datum i så fall. 

Jag orkar inte vänta mer.. det känns som vi väntat alldeles för länge med allt ändå! Jag vill veta exakt vilket datum vi kan boka in, så att vi kan börja boka in annat också! Hade vi vetat att det går att preliminärboka via telefon så hade vi gjort det för längesen, men vi trodde inte att dom skulle gå med på det. 

Usch, känner mig så stressad och frustrerad just nu. Vi får ju skylla oss själva för att vi inte har tagit tag i det tidigare, men vi var som sagt inte säkra på att vi ville hålla bröllopsfesten i just den lokalen, vi har varit på jakt efter något annat egentligen.  
    Detta var lokalen i Hallunda, eller hur? Ja, men det är faktiskt inte så lätt för någon av oss att veta sånt och i och med att vi inte har gjort detta innan heller så kan vi ju inte veta sånt på förhand. Glad Jag vet att det är lättare sagt än gjort men stressa inte upp dig så mycket, du kommer ha gott om tid till att stressa över en massa annat. När jag talade med Danny om att boka hans lokal första gången var det nästan helt ledigt, sen tog det så långt tid för oss att bestämma oss att hela augusti blev uppbokat. Som tur var lyckades han boka om ett annat evenemang men det var verkligen nära ögat.

Om ni nu inte får den 24e augusti så har ni alltid den 31a. Har ni funderat på juli månad om du tycker det blir för sent den 31a? Eller är lokalen bokad hela juli också? Annars blir kanske alternativet ännu senare än 31a augusti och då blir det ju verkligen sent.

Vet precis hur du känner! Jag har också varit frustrerad och ledsen och förbannad mm mm. Det var någon gång som jag bestämde att vi hellre skulle skita i allt och åka iväg på någon resa istället... Antar att det kommer bli otroligt många ups and downs innan bröllopet nästa år!

När kommer ni att få veta om det är uppbokat den 24e eller ej?
  • kitkät

Tack för ditt uppmuntrande svar! Du lyckades faktiskt lugna ner mig lite. Det är lokalen i Hallunda, ja. Det känns så dumt att vi har väntat med att boka lokal tills nu, när hela augusti nästan är uppbokad! Vi får nog ringa tillbaka till han imorgon och be han ge oss ett klart besked om när vi får veta om 24e är uppbokad eller inte! Annars får det väl bli 31 augusti. Vi får höra med han om det finns några datum lediga i juli också. 

Vad ingår i ert paket hos Santa Maria? Ingår t ex transport, fotograf, blommor osv? När min vän och hennes man gifte sig så betalade dom ca 340 kr i kuvertpris per gäst och då ingick transport, fotograf, dekoration av lokalen och kyrkan, blombukett osv. Får man fråga vad ni får betala per gäst? Jag vill få ett hum om vad som är rimligt pris, även om det såklart är olika för varje bröllopsfest beroende på antal gäster, upplägg, vad man vill ska ingå osv. 

• kitkät

Måste tillägga till förgående inlägg att min vän och hennes man inte gifte sig i Santa Maria, utan i Södertälje! 

• Pagnie
    kitkät skrev 2012-10-01 16:03:49 följande:
    Jag tror inte att ni behöver vara oroliga över att gästerna kommer bli uttråkade! Hur har ni tänkt lägga upp det? Ska ni fotograferas efter den kyrkliga vigseln eller innan? Om ni ska fotograferas efter den kyrkliga vigseln så hinner ju gästerna mingla en stund när dom anländer till festlokalen, så får dom en "paus" mellan "vigselakterna". Har ni tänkt köra den persiska vigseln direkt när ni anländer till festlokalen, eller efter middagen? Jag hade nog valt att göra det direkt. Hur lång tid tar det ungefär? 
    ja alltså vi har väl egentligen tänkt att ta bilderna innan vigseln. visst mannen ska inte se en innan osv osv MEN det tar ju lite tid och så och jag vill inte behöva känna mig stressad. Så som det ser ut nu så foto före och sen den kristna vigseln och sen ska gästerna få mingla lite i lokalen innan den persiska vigseln drar igång.
    Jag vet faktiskt inte hur lång tid en persisk vigsel tar men jag har fått för mig att den går snabbare än den kyrkliga eftersom man då inte har solist och sånt som ska sjunga och så. men det visar sig.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-10-01 16:05:21 följande:
    Föresten - Han som äger Olles krog, är han iranie? 
    nej han är inte iranier han är libanes tror jag faktiskt. Jobbade en ung tjej där också som hjälpte oss rätt bra och hon var iranier. pratade persiska med oss och berättade en hel del intressant fakta haha som han inte förstod. :D
  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-10-01 18:41:17 följande:

ja jag vet hur det där känns. även fast vi har varit ute med allt i väldigt god tid så känner man ändå att man är sent ute med andra saker. Jag menar jag var orolig när vi skulle boka att den inte skulle vara ledig och det var i mars/april någon gång. Så jag kan förstå hur du känner. men är man inte säker på lokalen så är det ju svårare. Jag kan inte ens komma ihåg hur många lokaler som vi kollade på innan vi hittade denna. Usch jag trodde jag skulle spy på dom. Herregud säger jag bara. Men det gick vägen och det kommer det så klart göra för er också.
Svar på tråden Olles krog eller Colosseum???