• goli

Olles krog eller Colosseum???

Hej!
    Vi är ett par som planerar att gifta oss nästa sommar och letar lokaler som även erbjuder mat, mer specifikt persisk buffé. Har någon haft eller varit på bröllop i dessa lokaler? Vore tacksam för synpunkter och era personliga erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 21:51
    Men nu har vi även börjat diskutera brudklänningar samt sofreh aghd och jag välkomnar alla inlägg!

• Svar på tråden Olles krog eller Colosseum???
  • Pagnie

Ja vi var där så.länge första gången. Sen typ lika länge andra gången när vi förhandlade. Och sen en gång till då vi provsmakade maten., blommor tårta och annat väljer vi några veckor före.

• kitkät

Jaha, man väntar till så sent med det. Tack, då vet jag. Får se hur det går på måndag då. Jag hoppas vi känner "wow" med någon av festlokalerna vi ska titta på! :) Hur går det för dig då? Nu har ni kyrka och lokal bokad, vad är nästa steg i planeringen?

• Pagnie
    kitkät skrev 2012-10-03 15:24:05 följande:
    Jaha, man väntar till så sent med det. Tack, då vet jag. Får se hur det går på måndag då. Jag hoppas vi känner "wow" med någon av festlokalerna vi ska titta på! :) Hur går det för dig då? Nu har ni kyrka och lokal bokad, vad är nästa steg i planeringen?
    ja men precis som vi kände. Efter att ha kollat på ca 20 lokaler i örebro, dalarna, strängnäs och stockholm. Fan vi började leta i januari och det tog tid. Men nu har vi den.

Jo det går bara fint för oss här. Lokalen, kyrkan, klänning är ju klart och därmed också massa saker som ingår i lokalen då. Dj klart, en extra fotograf är klart.
    Så nästa steg blir klänning till mina tärnor, kläder till mannen och inbjudningskort. Sen måste även de kurdiska spelmännen bokas samt hon som fixar sofre aghd.
    har du kollat klänning än?
  • goli
    kitkät skrev 2012-10-03 12:23:48 följande:
    Ni är underbara! Tack för alla tips och råd. Igår så ringde jag och min fästman till både Hallunda festvåning och till Olles krog, vi ska dit på måndag och diskutera lite, se vad dom har att erbjuda osv. Vi ska också ringa till Panorama och se om vi kan komma dit på måndag. Vi ringde till han igår, men han bad oss ringa tillbaka idag. Både Olles krog och Hallunda festvåning hade ledigt den 24/8 2013. Så det är bra! Vi ska också ev. titta förbi en annan festlokal som vi fått tips om, som ligger i Haninge. Flera av mina vänner och bekanta har avrådit oss från att hålla bröllopsfesten i Hallunda då lokalen är för stor för oss, den rymmer ju 1000 gäster och vi kommer vara ca 250 max skulle jag tro. Men jag har en förhoppning om att det ska gå ändå, eftersom det är den lokalen som jag gillar mest i dagsläget. Jag tänker att om man möblerar med runda bord, 8-10 personer per bord och placerar borden en bit ifrån varandra, så kanske det inte ser lika glest ut! Vanligtvis så brukar ju borden vara placerade ganska tätt intill varandra. Vad tror ni om det? Hur många rymmer det i Santa Maria och hur många gäster har ni, goli? 
    Vad roligt att det löste sig! Och vad komiskt hur fort det kan svänga från att allt känns hopplöst till att man inte har några bekymmer kvar alls... typ! Skrattande Been there!

Jag tror att Santa Maria rymmer runt 600 pers men vi kommer nog bara vara ca 150 st. Då kommer vi ha stora runda bord med plats for ca 10 pers vid varje bord för att det ska se lite mer "crowded" ut. Men annars är det jättebra med stora bord eftersom gästerna kommer ha mer utrymme. På Santa Maria är det ingen självservice, frukt och kakfat kommer att stå på varje bord samt dricka och och man behöver något mer så säger man bara till serveringspersonalen.

Vet inte om jag skrev det tidigare men vi tyckte mest om Santa Maria pga att det är väldigt högt i tak så det känns otroligt luftigt. Om du har facebook kan du bara söka på Santa Mari och kolla in bilderna!
  • kitkät
    Pagnie skrev 2012-10-03 17:33:08 följande:
    ja men precis som vi kände. Efter att ha kollat på ca 20 lokaler i örebro, dalarna, strängnäs och stockholm. Fan vi började leta i januari och det tog tid. Men nu har vi den.

Jo det går bara fint för oss här. Lokalen, kyrkan, klänning är ju klart och därmed också massa saker som ingår i lokalen då. Dj klart, en extra fotograf är klart.
    Så nästa steg blir klänning till mina tärnor, kläder till mannen och inbjudningskort. Sen måste även de kurdiska spelmännen bokas samt hon som fixar sofre aghd.
    har du kollat klänning än?
    Vi började också leta efter lokal för längesen, men eftersom vi vill ha libanesisk mat så hittade vi aldrig en lokal som uppfyllde dom kriterierna + att vi kommer ha ca 230 gäster, vilket inte gör det lättare. Vi har hittat flera jätte mysiga och fina herrgårdar, men tyvärr så funkar inte det pga. våra krav. Om du kommer på någon så får du gärna tipsa! :) 

Hur många gäster har ni bjudit? 

Jag har inte varit och letat klänning än, det enda jag är koncentrerad på just nu är just festlokal och kyrka. Vi måste få det klart först innan jag kan börja tänka på annat känns det som. Vi har hittat en kyrka som vi vill vigas i, men när jag tog kontakt med prästen så sa hon att man inte kan boka kyrkan förrän efter årsskiftet. Så jag vet inte om vi vågar vänta tills dess. 

Om jag ska vara ärlig så trodde jag inte att man var tvungen att vara ute i SÅ god tid med allt, så nu har jag panik över hur vi ska hinna med allt! Vi kanske får skjuta på bröllopet ett par månader, till t ex oktober istället för augusti. Höstbröllop är ju så mysigt, så det har jag ingenting emot egentligen. 
  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-10-04 09:45:22 följande:
    Vi började också leta efter lokal för längesen, men eftersom vi vill ha libanesisk mat så hittade vi aldrig en lokal som uppfyllde dom kriterierna + att vi kommer ha ca 230 gäster, vilket inte gör det lättare. Vi har hittat flera jätte mysiga och fina herrgårdar, men tyvärr så funkar inte det pga. våra krav. Om du kommer på någon så får du gärna tipsa! :) 

Hur många gäster har ni bjudit? 

Jag har inte varit och letat klänning än, det enda jag är koncentrerad på just nu är just festlokal och kyrka. Vi måste få det klart först innan jag kan börja tänka på annat känns det som. Vi har hittat en kyrka som vi vill vigas i, men när jag tog kontakt med prästen så sa hon att man inte kan boka kyrkan förrän efter årsskiftet. Så jag vet inte om vi vågar vänta tills dess. 

Om jag ska vara ärlig så trodde jag inte att man var tvungen att vara ute i SÅ god tid med allt, så nu har jag panik över hur vi ska hinna med allt! Vi kanske får skjuta på bröllopet ett par månader, till t ex oktober istället för augusti. Höstbröllop är ju så mysigt, så det har jag ingenting emot egentligen. 
    ja men det är ju en del att göra. Vi hade 160 gäster på listan men jag känner att det är för mycket så vi har dragit ner lite på det nu. Så just nu är det 130 ungefär. Skulle dock vilja ha några färre ändå. Men vi får väl se hur det går. Jag har också funderat på att skjuta upp bröllopet lite. Men det känns som att det går inte heller för jag är så inställd på 13 juli nu. Men vi är ju mitt uppe i det här lägenhetsköpet så några månader till hade inte varit helt fel känner jag just nu. Men det kommer nog gå. bara vi vill. Hoppas på det i alla fall.
    Nej vi har faktiskt två kyrkor bokade just nu. boka kan man ju göra och ändra sig sen.

Nej jag visste faktiskt tidigt att man var tvungen att vara ute i god tid så jag började all planering typ november 2011. Så jag har hållt på ett tag faktiskt. Men det går ju att få ihop det på kortare tid också.

Men höstbröllop är jättefint bara man lyckas pricka in en fin höstdag. Tråkigt om det är grått och trist med regn. det är kanske inte optimalt.
    Just det jag är mitt uppe i att välja ut låtar till vigseln nu också. Har hittat en än så länge.
  • kitkät

Vi kommer vara ca 230 gäster, vi har försökt att verkligen dra ner så mycket det går på gästlistan, men jag har stor släkt. Hade vi haft så lite gäster som 130 så hade varken Olles krog eller någon annan "orientalisk" festlokal varit ett alternativ, då hade vi hållt bröllopsfesten på en herrgård. Det har alltid varit en dröm! 

Nu när man tittar ut och ser alla fina höstfärger så blir jag faktiskt väldigt sugen på att skjuta upp bröllopet till slutet av september - början av oktober! Vi vill ju ha aprikos/ljus orange som färgtema, så det skulle ju bli perfekt!  Men det är som du säger, det gäller att pricka in rätt höstdag. Men så är det ju med sommaren också, det gäller att pricka in en solig dag. Det är det som är så trist med Sveriges väder, man vet aldrig hur vädret kan komma att bli. Det kan liksom snöa i maj tillomed! 

Är det kyrkvigseln du håller på att välja ut låtar till? Ingången och utgången? Vilka två kyrkor har ni bokade? Vi funderar på Adolf Fredriks kyrkan, men den fick vi inte boka redan nu. 

• Pagnie
    kitkät skrev 2012-10-04 11:55:40 följande:
    Vi kommer vara ca 230 gäster, vi har försökt att verkligen dra ner så mycket det går på gästlistan, men jag har stor släkt. Hade vi haft så lite gäster som 130 så hade varken Olles krog eller någon annan "orientalisk" festlokal varit ett alternativ, då hade vi hållt bröllopsfesten på en herrgård. Det har alltid varit en dröm! 

Nu när man tittar ut och ser alla fina höstfärger så blir jag faktiskt väldigt sugen på att skjuta upp bröllopet till slutet av september - början av oktober! Vi vill ju ha aprikos/ljus orange som färgtema, så det skulle ju bli perfekt!  Men det är som du säger, det gäller att pricka in rätt höstdag. Men så är det ju med sommaren också, det gäller att pricka in en solig dag. Det är det som är så trist med Sveriges väder, man vet aldrig hur vädret kan komma att bli. Det kan liksom snöa i maj tillomed! 

Är det kyrkvigseln du håller på att välja ut låtar till? Ingången och utgången? Vilka två kyrkor har ni bokade? Vi funderar på Adolf Fredriks kyrkan, men den fick vi inte boka redan nu. 
    Ja jag har inte alls stor släkt. dom är väl en 20-30 stycker och hans släkt är mest boende i iran så många kan ju inte komma. Så då blir det mest vänner från deras sida så vi kan faktiskt dra ner en del. och det känns mycket skönt.
    ja vi ville också vara på herrgård men vi har bara kollat den i strängnäs och den har alldeles för små lokaler och sen så har den äckligt konstiga färger i rummena. Så nej det sket vi i även om den var jättefin annars.

Ja jag skulle också vilja ha ett vackert höstbröllop men som sagt det är det där med vädret. Jävla sverige alltså.
    Nej inte in och utgången utan under vigseln så kommer ju en solist att sjunga. Ingången är ju vanlig brudmarch och utgången vill vi gå till pirates of the carribean. haha.
    Vi har gustav vasa kyrka och järfälla kyrka. Järfälla var så mysig liten kyrka med fin omgivning medan gustav vasa är stor och maffig. Men det finns inga parkeringar utanför gustav vasa vilket försvårar en del.
    Hum det var ju synd. men boka andrahandsvalet och boka den andra efter nyår då :P
  • SOSO

hej tjejer!
    vilka eller vem anlitade ni för er Sofreh aghd?
    tack

• kitkät

Jag börjar faktiskt bli mer och mer inne på att köra på ett höstbröllop! Jag tänker mig brudtärnorna i aprikos/orangea klänningar (ej skrikig orange), brudbukett i orange/aprikos och vitt. Så kan man ha lite orangea detaljer i dukningen osv. Vad tror ni om det? Vad ska ni ha för teman? 

Men om jag gifter mig i höst så får ni lova att hänga kvar här på BT och följa mig ända till altaret! Haha! :) 

PS. Titta idag är ännu en fin höstdag! I alla fall här i Örebro. Så man kan ha tur med höstvädret, trots allt, och då är det så underbart vackert! Men fy för gråa, stormiga och regniga höstdagar, då är det nog inte lika underbart att gifta sig en höstdag. 

Svar på tråden Olles krog eller Colosseum???