• goli

Olles krog eller Colosseum???

Hej!
    Vi är ett par som planerar att gifta oss nästa sommar och letar lokaler som även erbjuder mat, mer specifikt persisk buffé. Har någon haft eller varit på bröllop i dessa lokaler? Vore tacksam för synpunkter och era personliga erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 21:51
    Men nu har vi även börjat diskutera brudklänningar samt sofreh aghd och jag välkomnar alla inlägg!

• Svar på tråden Olles krog eller Colosseum???
  • Erin

Hej kitkät!

Jag är kurd och min man är från iran, så vi hade ett bröllop från två kulturer vilket var en höjdpunkt Glad
    Jo jag har en del koll på festvåningarna då dels för att vi typ går på bröllop 2 ggr i månaden Glad och för att när jag planerade mitt bröllop så var jag ju väldigt kräsen på vad jag ville ha så jag kollade runt nästan alla ställen i sthlm, samt att mina väninnor har gett mig tips och råd på ställen.

Vi skulle haft vår bröllop i Santa Maria i tensta, Vår bröllop skulle vara den första som skulle äga rum där, då det var nybygge och det skulle bli "invigning"  men tyvärr så hann dem inte med bygget i tid och det resulterade med att vi var utan festvåning med bara 3 veckor till vårt bröllop... "PANIK" var bara förnamnet Glad jag övervägde att ställa in bröllopet då det var omöjligt att hitta en festvåning med så kort varsel, dessutom där 280 gäster skulle få plats...hmmm men efter om och men så hade vi RIKTIGT tur. Festvåningen i Märsta blev ledig då ett annat brudpar ställde in sitt bröllop så vi tog den utan att en ha kollat på festvåningen.... Förvånad  men jag ångrar inget.. en mycket fin festvåning, grym mat var det och jätte bra service...

Men idag är vi lyckligt gifta trots alla hinder vi mötte under resans gång Tungan ute

• kitkät

Jag förstår paniken, men vilken tur ni hade till slut! Vad heter festlokalen i Märsta? 

• Erin

Mor Johannes heter festvåningen som tillhör syrianska kyrkan...

• kitkät

Det står på hemsidan att lokalen rymmer ca 1000 personer och ni hade 280 gäster skrev du i tidigare inlägg. Kändes det glest? Vi kommer ha ca 230-250 gäster. Vi har tittat på en annan lokal, Hallunda festvåning som också tillhör den syrianska kyrkan. Den rymmer också 1000 personer. Vi funderar på om det kanske kommer se glest ut. 

• Erin

Jo exakt, det är en stor och luftig festvåning.. Det vi gjorde var att vi enbart la upp runda bord för 280 pers...dvs 30 bord hade vi så det  inte blev tajt mellan borden vilket det oftast brukar vara...Dem flesta stora festvåningarna dels hallunda samt dem i södertälje förutom panorama brukar inte ta bort borden fastän färre gäster och det tycker inte jag ser bra ut där halva lokalen står med tomma bord... men i märsta tog vi bort och möblera om precis som vi ville ha det... en sak till, vi vigdes på persisk vis i festvåningen ( sofreh aghd ) vilket också tog plats då det dukas upp på ett specifikt sätt...

• kitkät

Stämmer det verkligen, att dom låter tomma borden stå kvar? Det ser ju inte bra ut! Vi vill också ha runda bord, typ 8-10 personer vid varje bord, och då ha t ex två familjer vid varje bord, beroende på hur stor varje familj är (vi ska ha ett barnfritt bröllop). Vi tänker att vi hellre har fler bord än fler personer vid varje bord, för att fylla ut ytan! 

• Erin

Dem bröllop jag har vart på i södertälje förutom panorama så har det vart så.. väldigt trist tycker jag..främre delen dvs runt dansgolven brukar vara runda bord och längst ut så har dem bankett bord och just där brukar dem stå tomma...Jag tycker som dig att hellre har man färre personer vid ett rundbord än fler för att fylla ytan...men när du går för att prata med dem make sure that dem tar bort extra borden och så...

• kitkät

Ja absolut, det ska jag verkligen göra. Vi kanske ska dit nästa vecka och prata med dom som har hand om Hallunda festvåning. Jag hoppas inte det är fullbokat i augusti redan! Brukar folk boka så långt i förväg? 

• Erin

Vi bokade festvåning ca 1 år  innan.. det var mest för att mina väninnor sa att jag skulle göra det vilket var bra i för sig för det första man gör i början på planeringen det är att boka festvåning..annars hade jag väntat ca 6 månader innan bröllopet men gör inte det du..:)  Ni kan alltid prelboka sen kan ni ju alltid kolla in andra festvåningar också...Det är Afram som har festvåningen i Hallunda, han e trevlig och tillmötesgående..

• goli
    Erin skrev 2012-09-23 14:19:45 följande:
    Jo exakt, det är en stor och luftig festvåning.. Det vi gjorde var att vi enbart la upp runda bord för 280 pers...dvs 30 bord hade vi så det  inte blev tajt mellan borden vilket det oftast brukar vara...Dem flesta stora festvåningarna dels hallunda samt dem i södertälje förutom panorama brukar inte ta bort borden fastän färre gäster och det tycker inte jag ser bra ut där halva lokalen står med tomma bord... men i märsta tog vi bort och möblera om precis som vi ville ha det... en sak till, vi vigdes på persisk vis i festvåningen ( sofreh aghd ) vilket också tog plats då det dukas upp på ett specifikt sätt...
    Hej Erin!
    Trevligt med fler i diskussionen! Tänkte höra om din sofreh aghd. Vart vände du dig? Fixade ni allt själva eller var det ngn som fixade det åt er? Vi har kontaktat en kvinna som heter Shabnam men hade gärna haft fler alternativ, känns som att det borde finnas fler som fixar sånt i Sthlm...
Svar på tråden Olles krog eller Colosseum???