• blossa

Vi som ska gifta oss i en "icketraditionell" brudklänning

Hej!

Jag ska gifta mig i juni och jag har valt att ha en "vanlig" klänning istället för en traditionell brudklänning. Dels hände det sig så att jag snubblade över denna klänning av en slump - samma dag som min blivande man friade till mig - och tyckte detta var så symboliskt. Dels känns det mera "jag". Det är en 50-tals vintageklänning med vid, plisserad kjol i vitt kraftigt tyg med gula blommor med tillhörande bolero. Midjeskärp i samma tyg som klänningen, breda axelband. Till denna ska jag ha gula höga kilklackssandaletter. Kan sätta in bild senare.

Vill gärna se/höra om andra som också valt "vanlig" klänning!

• Svar på tråden Vi som ska gifta oss i en "icketraditionell" brudklänning
  • say yes

Eftersom jag varit inne i VÄÄÄLDIGT MÅNGA brudklänningsaffärer här i Sthlm och mer eller mindre 0 har brudklänningar med 3/4s ärm eller hellång ärm! Så det känns lite halv-knepigt att hitta den bröllopsklänning jag tänkt mig. Det får nog bli ngn mer av typen "bygg din egen brudklänning". Så här kommer min (med största sannolikhet just nu) brudklänning.

• Guanaca

Say yes, det görs alltså inte brudklänningar med långa ärmar? Intressant. För egentligen ska man väl inte visa så mycket hud i kyrkan!? Den på bilden var fin, ser mer genuin och romantisk ut än "de vanligaste" som inte ens har axelband. Apropå att visa hud, jag har ju beställt en kort tight klänning (länk tidigare i tråden, ska försöka lägga in bild också) som jag tänkt ha. Men nu har vi utökat planerna lite och kommer att få välsignelse av präst under vår Mallorcaresa. Undrar om det är ok att stå inför präst i en sån klänning?

• say yes

Guanaca: Jag vet att Garamaj har en, likaså Kik men det var inte "min" klänning. Så hittills 2 st långärmade klänningar i Sveriges största stad. Inte heller en enda på Bröllopspalatset (som skall vara sveriges största bröllopsbutik).

• NaturBarn
    NaturBarn skrev 2012-04-04 13:25:42 följande:

Jag är likadan, vill inte lägga för mycket pengar på en klänning.

Jag köpte klänningen från natthanchia fashion på tradera. Tycker den ser jättefin ut på bilden, tyvärr är den inte det i verkligheten. Min sambo tycker om den, men jag känner mig väldigt obekväm i den.

Klänningen är väldigt enkel, jag skulle säga "typisk kina klänning" (men det kanske är fördomsfullt, många verkar nöjda med sina kina klänningar.) Klänningen duger, men den är inte bra sydd. Den sitter dåligt och den "lägger sig i rumpan". Kjoldelen är ganska vid, så när man står still så veckar den sig lite. Helt ok om ett veck inte hade lagt sig precis i rumpan.Den är ganska genomskinlig och känns lite stel.

Om jag vetat hur klänningen var, hade jag inte köpt den.

Till att börja med gick det bra, klänningen kom dagen efter jag betalat auktionen. den var ok paketerad, i två plastpåsar, ungefär som när du beställer från HM. Det var 5 fläckar på klänningnen, så jag klagade till säljaren. Hon ville se bilder på fläckarna, men sen hörde hon inte av sig. Vi försökte ringa till henne men nummret fanns inte. Efter att jag skickat ett lite vassare mail till henne så skickade hon en ny klänning. Jag har inte hunnit öppna den nya klänningen än. Hoppas att det inte är några fläckar på den.

Jag kommer ju inte använda den här klänningen, helt bortkastade pengar för min del.

Nu har jag öppnat den nya klänningen och det är fläckar på den med + att underkjolen är längre än "överkjolen".

Jag blir så less!

• Sanna87

Naturbarn - ojdå, det lätt ju absolut inget vidare, nu blir jag tveksam. Vågar man verkligen riskera att köpa en klänning därifrån. Jag kikade lite på tradera och där hade hon många bra betyg men samtidigt en hel del dåliga också. Man kanske ska leta vidare efter något annat.
    Eller vänta till alla studentklänningar kommer ut i butik.
    Har hittat en liknande klänning, vit med svart band i midjan på werofashion, kanske skulle satsa på den istället.
    www.werofashion.se/produkt/Festklanning

• Akka
    1september2012 skrev 2012-04-03 20:46:40 följande:
    SATAN I GATAN VAD FIN DENNA VAR!
    Vart har du hittat den?! =D *Vill ha*
    Jag har beställt den på Bonprix.se
    249kr =) 
  • NaturBarn
    Sanna87 skrev 2012-04-04 18:04:37 följande:
    Naturbarn - ojdå, det lätt ju absolut inget vidare, nu blir jag tveksam. Vågar man verkligen riskera att köpa en klänning därifrån. Jag kikade lite på tradera och där hade hon många bra betyg men samtidigt en hel del dåliga också. Man kanske ska leta vidare efter något annat.
    Har hittat en liknande klänning, vit med svart band i midjan på werofashion, kanske skulle satsa på den istället.

Jag var jättenoga och läste hennes betyg. Tänkte att det måste ju vara säkert eftersom hon fått så bra betyg. Men icke. Hon hävdar att hon kollat den sista klänningen innan hon skickat den. Eller hur, det syns ju om man har tagit upp den ur förpackningen. Jag får nog känna mig blåst.

Den klänningen såg jättefin ut, av siden också. Tycker du ska satsa på den istället för den på tradera.

• 1september2012
    Akka skrev 2012-04-04 18:20:02 följande:
    Jag har beställt den på Bonprix.se
    249kr =)
    åh! jag vill verkligen också ha den!
    men den vita är ju slutsåld i ALLA storlekar =/

När ska du gifta dig och vad har du för storlek på din? ;D
  • daniiel
    Sanna87 skrev 2012-04-04 18:04:37 följande:
    Denna kanske är för enkel, men jag tycker den är riktigt söt. Vit med svart band :)
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/vila-479/vernil-dress-479885-1/

Ex på andra vita med svart band :)
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/angeleye-968/zimi-contrast-waist-dress-213011-912/
    www.bubbleroom.se/sv/kvinna/byoung/klanningar/bulo-dress-offwhite
    www.bubbleroom.se/sv/kvinna/sisters-point/klanningar/gelly-dress-white-black
    www.bubbleroom.se/sv/kvinna/ichi/klanningar/kalu-dress-moonlight
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-bjoernbaer-956262/&type=image&sk=7438

Men hittar man bara en vit klänning man gillar, så är det ju väldigt enkelt att köpa ett svart sidenband och knyta i midjan om man skulle vilja ha det :)
  • Lommila1
    say yes skrev 2012-04-04 15:02:13 följande:

,

Eftersom jag varit inne i VÄÄÄLDIGT MÅNGA brudklänningsaffärer här i Sthlm och mer eller mindre 0 har brudklänningar med 3/4s ärm eller hellång ärm! Så det känns lite halv-knepigt att hitta den bröllopsklänning jag tänkt mig. Det får nog bli ngn mer av typen "bygg din egen brudklänning". Så här kommer min (med största sannolikhet just nu) brudklänning.

,

DEn var ju fin! Vems klänning e de? 
    o m du inte hittar en med ärm kn du ju köpa, jackan boleron skillt. så är väl den du visade bild på också!? Iaf pronovias o La sposa har såna... ja å en hel drös med internetsidor då..
    Jag har en sån "jacka"

Svar på tråden Vi som ska gifta oss i en "icketraditionell" brudklänning