• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Chicita

Ja det är lite så här också passionsblomman... Vi kan inte låta bli att skratta åt det. Ofta börjar jag skratta mitt i att jag håller på att skälla om något. Eller så säger jag något dumt och maken drar på smilbanden. Och det är väl det som gör att det funkar.
    Alltså att man inte fastnar i det där "jag är jättearg och ingen förstår mig-stadiet" utan man går över till "öööh vad var det jag var arg för nu igen?-stadiet" Flört 

Lilla Elox fick overaller förra vintern. Det var vintern före det som vi upptäckte att han verkligen skulle behöva något som gick ner över benen. För då hade vi ett tag som det var under -30 grader och då fick han köldkramp efter bara några steg.
    Att ha något på tassarna är inte ett alternativ så vi har satsat på vovverall (som vi döpt om overallerna till) Och när det är riktigt kallt så får han något av mina hemsydda fleecetäcken under. Och någon gång har han även haft ett täcke utanpå.
    I början hatade han overallerna. Han vägrade gå. Men sen klickade det till och han förstod att det faktiskt var skönt att ha dom på. Så nu gillar han dom Glad 
    Men i dag har vi varit ute 2 gånger och han har fått vara "naken". Och det är ju det bästa av allt, även om det är lite kallt fortfarande. Men han behöver ju få sol på sig så då får han frysa lite ibland...

Jag är imponerad över hur duktig du är.
    Jag måste "klä av" promenadbandet någon dag och försöka gå lite på det nu när våren är i antågande. Men jag har inte haft någon motivation alls...
    Hunden har i alla fall varit mer sugen på att gå. I går morse ville han faktiskt gå mer än typ 500 meter Tungan ute
    Annars är det fort ut - pruppa - fort in som gäller.
    Men i går ville han gå en runda som tar ca 30-35 min så det var bra Glad

Jag är ledig i dag och i morgon.
    Sen jobbar jag hela helgen i affären Glad
    Du då?

• passionsblomman

Vi är hemma hela familjen både själva påsken och över sonens påsklov. Påsken blir helt lugn, för sambon har brandjour (deltidsbrandman) och det medger inga längre utflykter.
    Däremot får sonen besök-hans bästis sedan tiden vi bodde i Sthlm kommer ner och stannar en hel vecka, så lovet är liksom superroligt bara av sig själv litegrann.

Jag siktar på god mat, soliga promenader och bra insatser på crossen, och hoppas på en eller annan bra film utöver det. Böcker ännu inte lästa ligger också och väntar, men det får jag inte ta i för mycket med, jag känner att huvudet får lida då. Jag som annars älskar att läsa!
    Annars hoppas jag att vi i nästa vecka får något besked om när operationen är tänkt att bli av, så jag får förbereda mig mentalt och även lösa praktiska frågor runt det.
    Men tills dess tänker jag påska.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Ja satsa på en härlig påsk nu passionsblomman Solig
    Kul att sonen får besök. Sånt brukar liva upp även resten av familjen. Helt plötsligt blir man jätteaktiva och hittar på massa saker som man annars inte orkar Flört

Vi ska njuta av lite hembakt chokladsockerkaka och kaffe med Irish Cream-smak nu i alla fall Glad

• Loanne

Heja passionsblomman, du är verkligen jätteduktig med motionen!! Det är ju superfördel med så bra kondition inför operationen. Hoppas att du får besked nu när den ska bli av. 

Jo, det är trist när det inte syns på vågen, den är jag riktigt förbannad på ibland! Nu har den åkt in i ett skåp, orkar inte ha den framme för då bara den står där och lockar mig förrädiskt hela tiden... Ibland kan det påverka mig negativt hela dagen om jag väger mig och inte får det resultat jag vill. Vet att man inte ska tänka så, men med en gammal ätstörning i botten så är det inte så lätt att låta bli...

Tycker absolut inte att du ska späka dig med kosten, och särskilt inte nu när det är påsk! Man vill ju för guds skull inte missa påskgodiset, eller hur?

Chicita
     - jag tänker mig hur Elox ser ut med sin overall, tycker det är så himla gulligt med små hundar med overaller Vad bra att han vill gå lite längre promenader nu också - bara du klarar det?

Håller för övrigt med er om att det viktiga när det gäller bråk är att man inte tappar respekten för varandra som individer, och att man kan få distans till det med hjälp av humor. Och visst är det ofta så att man glömmer vad det var man bråkade om från början! Mannen och jag kan ibland gå och prata ganska länge om vad det var vi började bråka om, men till slut får vi ge oss för vi kommer inte på det

Önskar er en riktigt glad och god påsk!  

• Chicita
    Loanne
    Han är sötast i fleeceoverallen, men den är så svår att få på.
    Hans overall i funktionsmaterial är lättare. Den var lite lång i benen så jag kapade helt enkelt av muddarna längst ner på den. Ska sy in benen lite någon gång framöver men än så länge ser det ut så här...
    Han har sin "fuskpolo" under så han är varm om halsen också Flört 

• passionsblomman

HA! GLAD PÅSK!!!- Imorse fick jag äntligen kvitto på de där två sista hektona som fattades för två kilo! Då har jag faktiskt ändå klarat målet att snitta 0.5 kg ner/vecka. Det får vara godkänt!
    Fjantigt att två fucking hekto ska spela roll-men det lyfte min mentala nivå en bit, det är bara att erkänna.

Angående vågen, så har jag haft tidigare nedgångs arbeten då jag bara vägt mig max en gån /vecka.
    Men, nu har jag nästan hittat en avslappning i att det går ju inte stadigt ner-det hoppar ju lite upp och ner! man KAN faktistk ställa sig där en morgon utan att ha gjort någon som förtjänar uppgång, och ändå väga mer än dagen innan. Alltså kan det vara lika bra att väga sig varje morgon och inse att det inte alls hänger bara på vågen. jag kan tex tydligt se att mina lår börjar få en anna och mycket trevligare form, där under fettet. Det är ju bra, även om jag önskar att magen vore mindre omfångsrik.

Jag ska också äta godis med irish cream-vi har en godisfabrik i närheten och har kpt hem av deras finaste choklad med just Irisch cream. det ska bli SÅ gott, jag ska ha mens och har ett sockersug så jag på riktigt var nära att plundra sonens påskägg både igårkväll och i förrgår. att jag inte gjort det än är fan värt ett nobelpris i behärskning. (att jag istället åt en glass iförrgår behöver väl ingen veta, det var ju ingen som såg mig? Jag stod ju dessutom emot helt igår...Oskyldig)

nu ska jag se om man och hund har intresse av en långfredagspromenad!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Vi har börjat köpa dom där "dinnerbites" (tror jag dom heter). Det är som typ 1/4 Magnumglassar i lite folie. Perfekt mumsbit till kaffet.
    Och det räcker faktiskt med en Glad 
    Och så har vi alltid en sån där låda med Lindts choklad hemma. Styckeförpackade små (25 gram?) mörk choklad med lite lätt mintsmak.
    Det är också jättegott till kaffet, och om man bara är sugen på något litet så räcker det för att stilla det värsta behovet. Glad 
    Jag har märkt rent generellt att jag blir mer nöjd om jag tar mörk choklad.
    Och samma om vi går och köper såna där praliner som säljs styckevis. Gör vi det så räcker 10 praliner betydligt längre än 1 ask Alladin (av någon konstig anledning Tungan ute )

I dag är det första dagen på den här otrevliga veckan. Jag har migrän och ont i bihålorna och känner mest för att krypa ihop i sängen och aldrig mer titta fram under täcket.
    Men nu ska vi till brorsan och brorsdottern och lämna deras påskägg.
    Och eftersom det är sååååå synd om mig så kommer vi nog att köpa något eget påskgodis till oss själva också Tungan ute 

• Loanne
    Chicita Såååå söt bild på lilla Elox i overallen!! Men blir helt varm inombords! Solig Och fuskpolon var ju en bra grej, man vet ju själv hur det är att frysa om halsen!

Migrän och ont i bihålorna låter inget vidare. Jag tror på godis som tröst, och kanske nåt gott att dricka!?

Angående choklad så tycker jag också att man blir nöjd fortare av den mörka chokladen. Min vardagsfavorit är Icas egen Fair Trade, 70%. En bit av den till kvällsteet räcker för att stilla mitt begär. I pms-tider är det annat, då huserar sockermonstret fritt och kräver ständig påfyllning Tungan ute
    Annars köper vi ibland ljusa praliner, gärna med något "alkoholinslag", till fredagsbubblet. En riktig höjdarkombination tycker jag! 

Grattis passionsblomman till de två hektona!! Förstår det där med den magiska 2-kilosgränsen! Kan ju bara kännas så bra när man liksom uppnåt ett delmål!
    Precis som du skriver så kan det verkligen vara lite hit och dit med vikten från dag till dag, och man vet ju att det är dumt att hänga upp sig på om man ökat lite. Naturligtvis är vi kloka kvinnor medvetna om att muskler väger mer än fett, men kanske är det så att du faktiskt fått en hel del muskler av allt crossande och gående!?
  • Chicita

Till nästa vinter ska jag försöka mig på att sy en typ av mössa med hals på. Eller snarare en fuskpolo som går ända upp över öronen på Elox.
    Har sett en bild på det. Men inte tusan betalar jag 600:- för en liten bit fleecetyg, 15 cm resårband och lite tråd Tungan ute 
    Det gäller bara att prova sig fram tills man får något med bra passform och plats för öronen Glad 

• Loanne

Nej, 600:- var ett hutlöst pris! Ibland förstår man inte hur de tänker.... 
    Men efter vad jag förstått är du ju bra på att sy, då fixar du det säkert själv  
    Själv har jag väl nästan "tygskräck", äger inte en symaskin och blir nervös så fort jag får ett lite större tyg framför mig. Är mäkta imponerad av människor som kan sy fina gardiner och kläder!  

Svar på tråden Walk a mile!