• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Loanne

Men fy för den lede, Chicita!! Matförgiftning är riktigt vidrigt! Hur gick det, bröt det ut eller lugnade det sig??

• Chicita

Jag har kunnat sova hela natten, vaknade och mådde rätt ok. Började känna mig lite lätt illamående efter en stund men har i alla fall varit ut på en kort rastning med Elox och fått i mig en yogurt som jag hoppas få behålla.

Det verkar som om förkylningen som jag gått och dragit på sen i höstas har brutit ut äntligen. Så det kan ju vara så att jag mådde extra dåligt i går pga att den var på väg att slå ut också. 

• Loanne

Vad skönt att det verkar rätta till sig! Jo, såna där förkylningar som vägrar bryta ut har man ju varit med om, de kan verkligen dra ner energinivån. Hoppas att du blir av med den nu när den äntligen verkar ge sig till känna

Jag har tagit en promenad idag sedan blev det lite styrketräning med mannen och sonen! Kul, första gången sonen följde med. Han behöver komma igång, är en typisk datakille.

Annars är jag väääldigt trött, försöker vila mycket som doktorn sagt, hoppas att det hjälper...? Hur vet man att man börjar tillfriskna från sin utbrändhet, tro? Vissa stunder har jag mer energi, men så förbyts det i total trötthet igen... Är väl bara att låta det ta sin tid, antar jag. 

• Chicita

Tja det kanske är när saker börjar kännas som att dom ger energi istället för att bara ta....
    När man börjar längta efter något att riktigt sätta tänderna i och man kan hålla kvar fokus på det man håller på med längre än bara en kort stund?

• Loanne

Mmm, det låter rimligt. 
    Ibland kan jag verkligen längta efter att göra något, fick till exempel för mig att jag skulle baka något gott till påsk, men sen när det väl ska göras så blir jag bara stressad av det och måste låta bli... Trist. 
    Det är som sagt svårt att tänka sig att det ska bli bättre, men alla hävdar ju det så jag får helt enkelt lita på det!

Nu luktar det gott här i köket, mannen lagar köttfärssås på Paolo Robertos bolognese-bas. Den verkar ganska mesig i sig själv, men nu har vi tillsatt lök och kryddor så det kanske ordnar upp sig... 

• Chicita

Det är nog viktigt att du hittar glädjen i att göra saker igen. Om du påbörjar något och inte orkar klart så låt det inte slå ner dig i skoskaften.
    Då var det bara meningen att du skulle samla energi och göra det en annan gång Solig 

• Loanne

Kloka ord, Chicita! 

Idag har jag tagit två promenader plus att jag gått runt i stan endel, så ganska många steg måste det ha blivit. Har inte använt stegräknare på ett tag, kanske är dags att börja med det igen. Det kan ju vara ganska motiverande, men samtidigt kan det trigga kontrollbehovet

Angående Paolo Robertos bolognese-bas som vi provade igår så kan jag meddela att det inte var nåt krut i den. Jag rekommenderar att göra köttfärssåsen själv från grunden istället. (Men ingen blir väl förvånad - hemlagat är alltid bäst!)

• Chicita

Det var meningen att maken skulle åka på någon jobbresa (konferens och teambuilding) nu torsdag till lördag och vi har fixat med mitt jobb och hjälp av brorsan för att få till passningen med hunden (jag ska vara helt ledig i morgon och lördag, och bara jobba 4 timmar på fredag kväll men eftersom det tar minst en timme att ta sig enkel resa till jobbet så ska brorsan åka hem och ta en promenad med Elox på kvällen på fredag så att jag inte behöver känna mig så stressad om det tar längre tid hem än jag tänkt mig).
    Men nu kanske maken inte kan åka.
    Det projekt som han har jobbat med nu i ett par år ska ut till klienten på måndag och dom har lite buggar som måste fixas innan det och då är det ju inte så lämpligt att åka på teambuilding just nu.
    Så han sitter vid datorn nu och kodar för fullt för att förhoppningsvis kunna hinna med tåget som gick runt lunchtid i morgon och ha projektet bugg-fritt då...

Men till mina planer hörde flera täta kortare vändor med hunden (eftersom jag inte vågar mig på någon långpromenad på egen hand) och kanske om Elox hund-tjejkompis är hemma och promenadsugen så kanske vi kunde gå en vända med henne och hennes matte också...
    Vi skulle också gosa ner oss i soffan och kolla på filmer som bara jag vill se och dela på en påse chips... Alltså jag och Elox... utan maken Tungan ute 

Få se vad som händer med alla planer nu då om han blir hemma...  

• Loanne

Känner igen det där, ibland ser man ju fram emot att få rå sig själv ett tag och så blir det ändrade planer och man får ställa om sig. Har också haft det lite så i veckan, liksom sett "egen tid-dagar" fly sin kos för att mannen inte åkte iväg som planerat... Tycker jättemycket om när han är hemma, men ibland är det såååå skönt att vara ensam! Man gör PRECIS vad man vill, kollar på tjejfilmer och struntar i att laga middag... Tungan ute Eller delar en påse chips med vovven!

Nu är det dags för min förmiddagspromenad    

• snowstars

Åh, förstår precis vad du menar Chicita. Haha, ibland är det bara så skönt att var själv ;)

Under dagens morgonpromenad funderade jag lite på hur mycket jag går under en vanlig dag numera. Kom fram till 70 minuter i promenadtid. Det är två korta rundor med hunden samt fram och tillbaka till jobbet. Sen går och står jag minst fyra timmar per dag i jobbet, ibland mer och ibland mindre.

Jämför det med att enbart gå 1,5-2 timmar per dygn i vanliga fall. Äntligen lite vardagsmotion!

Svar på tråden Walk a mile!