• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Loanne

Snowstars, grattis till jobbet från mig också

För min del fortgår promenerandet, men väglaget är just nu riktigt risigt! Regnade igår, vilket löste upp snön till en äcklig sörja, och sen frös det på i natt.... Ja, man kan väl beskriva ungerlaget som en blandning mellan såphal tvättbräda och puckelpist (med väldigt små pucklar, men ändå...).
    Hade mina curlingkängor (som jag kallar för "tantskorna") på mig under morgonpromenaden, men halkade till och med i dem. I eftermiddag blir det ännu mer tantigt: BRODDAR

• snowstars

Tack så mycket, båda två

Usch, jag förstår precis vilket underlag du pratar om Loanne. Det är vidrig och hela anledningen till att jag hatar våren

Här uppe har vi snö och kallt än så länge så det är fint underlag att gå på. Dessutom älskar jag när solen skiner och det gnistrar i snön, så vintern är min favoritårstid.

• Chicita

Här är det sån där halvfrusen sörja som dom sen har kört på med skotrar och bilar så att det är liksom "skiktade lager" som glider runt.
    Det är liksom fast underlag samtidigt som det är issörja...

• snowstars

Haha, jag halvfruset är det inte här i alla fall. Minus 20 hade vi imorse!

Men det är rätt skönt när det biter i kinderna.

• Chicita

Yes jag fick det andra jobbet också... Så nu har jag två.
    Ett mer "fast" på 50% (som ser ut att bli mer nu) och så extra vid behov på ett hotell nu. Skönt att få komma tillbaka till den branchen igen :D 

• Loanne
    Chicita skrev 2013-02-20 20:10:04 följande:
    Yes jag fick det andra jobbet också... Så nu har jag två.
    Ett mer "fast" på 50% (som ser ut att bli mer nu) och så extra vid behov på ett hotell nu. Skönt att få komma tillbaka till den branchen igen :D 
    Grattis
    Härligt när det blir som man vill med så viktiga saker som jobb!

Idag har jag halkat runt på två promenader, men det är flyttstädning på gång också så då blir det lite extra motion! Tänk att man lyckas glömma hur mycket tid flyttstädningen tar, fast i och för sig var det 9 år sedan vi flyttade förra gången så det kanske inte är så konstigt.

• Chicita

Tack Glad

Ja jag har varit ute två gånger också. Inga långa promenader dock. Men det är i alla fall mer än inget alls Glad
    Snart kommer maken (äähm husse får jag väl säga. I det här huset är det ju hunden som bestämmer - tror han ) så då är det dags för hussenad (husse-promenad) och då får matte stanna hemma. 
    Det är grabbarnas egentid liksom Glad 

• passionsblomman

Hallå tråden!
    Long time...

Jag har fått omprioritera nu igen och fick en del nytt att tänka på som förändrade förutsättningarna en del.

jag har tänkt mycket på dig och din yrsel Chicita. Jag hamnade nämligen på sjukhus just pga att jag vaknade en lördagmorgon och var så yr redan bara då jag skulle vrida huvudet för att kolla klockan, och sedan kunde jag inte gå rakt! Helt bara sådär kom det och jag fattade ingenting. Småningom gjorde folk klart ör mig att sådant där ska man söka för (bla en sysster som jobbar på akuten och nog är typ den mist sjåpiga jag vet och när hon säger att "det där kan vara allvarligt fattar du väl!", då lyssnar man!)

Nåväl, efter ct-röntgen, mr-undersökning och massor av prover, tester och flera dygn på sjukhus, fick jag veta att det inte var stroke. Det var ju skönt.
    Men de har upptäckt att min hypofys är förstorad. Jaha?

Ja, och det måste man titta vidare på och yrsel med och dessutom råkade allt sammanfalla med minn remiss till reumatologen. så den senaste månaden har jag varit på idel undersökningar och idag på ny MR-hjärna, med kontrastvätska den här gången. nu ska jag bara vänta på kallelse från neurologen och så ska jag få veta vad de ser på nya bilderna. Detta kan vara alltifrån över-eller underproduktion eller andra störningar, till tumör. Plötsligt kom alla min migrän i annan dager och alla andra konstiga saker jag dras med. Till och med värken i kroppen kan ha med detta att göra. Hypofysen är liksom chefen i kroppen och det är heeeelt sjukt vad mycket som påverkas! (Man ska typ låtaa bli att försöka googla hypofysen själv märker man snabbt...)Men det är inte säkert att yrseln ahr med det att göra, eller värken, eller migränen, eller barnlösheten eller....

...fast kanske eller mycket möjligt...
    Herregud vilket meck och vad mycket ovisst och vilket hattande och väntande det blev nu!
    Fast skönt om jag kan få veta vad alla olika grejor är-jag avskyr när det är flummigt och utan svar. Men klart, det vore ju inte så kul om de säger att jag har en hjärntumörObestämd. Å andra sidan vill jag inte heller höra att jag måste äta medicin resten av livet pga någon kronisk störning. Och vad de tänker göra åt vad det nu r, får jag inte veta förrän de meddelar just vad det är inser jag.
    Hur som helst blev det inte så mycket av crosstrainern jag hade börjat gå på i grannens garage och ute har det varit och är precis lika livsfarligt halt som ni andra beskriver-dålig kombo med yrseln.

Men, jag försöker komma ut en sväng varje dag så jag får dagsljus och inte låter mig själv skrämmas till att bli sittande inne-det får jag dessutom så förbenat ont i kroppen av.
    Ja så jag försöker ha en massa tålamod och hålla mig neutral inombords tills jag får veta vad det är fråga om-då frå jag väl ha en reaktionsfas och sedan göra en plan eller så. Förhoppningsvis är detta åtminstone behandlingsbart på ena eller andra sättet. bara det att när det är ens hjärna och så den där lilla chefen man pratar om, blir det lite eftertänksam stämning i hemmet. Inte minst min sambo tycker det är skitläskigt-man fattar ju att det handlar om lite viktigare saker än mina knän och nacke. Konstigt att man kan ha något fel i huvudet bokstavligt talat och ändå inte må värre än jag gör-när man kan bli så jäkla skitdålig av influensan.Obestämd

Ja, detta var inte manat som någon klagovisa, utan jag ville bara återknyta lite och förklara varför jag inte varit här och pratat promenader senaste tiden. Och som sagt-jag vet ju vilken yrsel du dras med Chicita. Jag låg där på avdelningen och undrade om du också fått göra så här mycket röntgen och grejor...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Oj stackars passionsblomman...
    Hoppas dom hittar något som går att göra något åt (enkelt).

Jodå jag har röntgats härs och tvärs men annars har dom inte gjort så mycket mer. Dom har konstaterat att jag inte har någon tumör och efter att ha knackat lite på mina knän så tror dom inte att jag har MS heller.
    Men dom provade att spruta i botox (eller tja ett liknande medel) i mina nackmuskler eftersom jag är så hyperspänd i dom och det tydligen kan orsaka yrsel.
    Det enda som hände var att jag fick så ont i nacken att det kändes som att huvudet satt löst och höll på att trilla av.
    Jag fick bokstavligen hålla i huvudet när jag skulle äta för varje gång jag böjde mig fram så högg det till i nacken som om någon stack in en glödgad kniv där...
    Och då kom maken på att han hört mig beskriva dom symptomen en gång för ca 8 år sen.
    Efter att jag (tillsammans med dåvarande arbetskollegorna) blev påkörda bakifrån när vi skulle på studiebesök i Stockholm.
    Jag fick inte ont just DÅ. Men efteråt.
    Och eftersom vi blev undersökta direkt efter olyckan och jag inte hade ont så avskrev dom alla tankar på whiplash. Men nu börjar mina symptom stämma in mer och mer på den diagnosen.
    Så jag ska prata med min läkare om det, ifall dom kanske kan röntga nackkotpelaren och se om det har blivit någon skada på den.

Pappa har nyss blivit diagnostiserad med Meniers sjukdom. Som också relateras till yrsel.
    Dock är inte min lägesbeständig. Jag är precis lika yr oavsett om jag böjer mig eller sitter stilla...
    Men det kan ändå vara värt att nämna för läkaren så kanske dom kan nysta i den änden också.

Men annars så ja yrseln är en besvärlig kompanjon att släpa runt på.
    Den är ju så handikappande på något sätt. Så jag hoppas verkligen att både du och jag blir av med vår yrsel så snart det bara går Solig 

• passionsblomman

Ja det är verkligen en störande faktor-att köra bil tex, har under en tid inte varit att tänka på och jag blir så övermäktigt trött också, jag antar att det är för att hjärnan får jobba så hårt för att kompensera. Eller så är det för själva hypofysgrejen-jag har helt klart fått något fel. Nu gäller det bara att få veta mer så det går att bearbeta och hantera-vad det än är.

(apropå trådar om att inte ge upp här i tillvaron.. )

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Walk a mile!