• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • snowstars

Yes, opponeringen idag gick bra. Jag var så nervös att jag trodde jag skulle kräkas, kan ju inte vara bra för hälsan. (för det är väl hälsa vi pratar i den här tråden?)

Jag börjar i alla fall känna livsglädje igen. Nu ska jag bara göra några ändringar och sen är jag äntligen, äntligen klar. Firade med en risifrutti idag. Haha.

Imorgon har jag lovar vovven flera långa promenader. Känns som att jag har tid med det nu

• Chicita

Hehe ja visst är det hälsa vi pratar om (hej hej, hemskt mycket hej... sådär ja då var det avklarat SoligTungan ute)

Skönt att det gick bra, då kan du snart släppa det där helt då (om du inte kan göra det redan?)

Här är det isgata överallt nu så varken jag, maken eller hunden är särskilt intresserade av att gå någon längre sträcka just nu.
    Min yrsel i kombination med blankis är ingen bra kombination Obestämd 

• snowstars

Snart ska jag väl kunna släppa det helt. Handledaren ville titta IGEN innan jag får lämna in den slutligt. Så jag bestämde att jag tar ledigt idag och har gått på stan i stället. Fick ett presentkort i julklapp som jag har handlat upp :)

Promenader blir det också. Tog bilen til köpcentrat men sen promenerade jag till biblioteket. Kommer sakna biblioteket när jag flyttar.. Det tog i alla fall en timme dit, där inne och hem. Och så ska ju vovven ha sitt. Bra motion med andra ord.

Nej, blankis är ju inte roligt ens om man inte har yrsel..

• Chicita

Just nu mår jag bäst av att röra mig så mycket som möjligt.
    Vaknade i morse och mådde bra. Men när jag satt på toan så small det till i ryggen och det kändes ungefär som att någon drämde till mig med ett baseballträ.
    Med andra ord ryggskott...
    Har haft det förut och jag vet att antinflammatoriskt i kombination med att försöka vara så aktiv som möjligt är bästa medicinen. Så det har varit bra att det varit fullt upp på jobbet i dag.
    Och sen skulle en tårta bakas också. Eller i alla fall dekoreras. Jag hade en beställning som ska ätas i morgon (hämtades i kväll).
    Men efter att tårtan var hämtad så fastnade jag i soffan. Skulle bara sitta en stund och kolla på veckofinalen av Farmen. Men nu sitter jag fast här...
    Det gör så ont att resa sig att jag försöker låta bli att göra det Tungan ute 

Men nu måste jag väl. Dags att gå och sova 
    Ha en bra helg Glad 

• snowstars

Nu dammar vi av den här tråden tycker jag. *fram med dammvippan*

Vi har flyttat. Fy *** vad det inte är kul och vilken träningsvärk jag fick i princip överallt. Men nu är vi installerade i en trea (känns himla lyxigt) med jättestort kök (jag som bara hade en lite ytte-pytte bänk i det förra köket) och vi har köpt en alldeles ny säng som är cirka 60 cm bredare än den förra och så mjuk att jag skulle kunna tänka mig att det känns ungefär som att sova i den när man kommer till himlen.

Men! Nu är det dags att börja röra på sig igen. Vovven och jag har hittat en bra morgonrunda som tar cirka 45 minuter. Mitt-på-dagen-rundan funderar vi fortfarande på. Hittills har vi gått tre olika och utforskat området som vi bor i nu. Antar att vi kommer hitta något bra där också.

Och så ska jag börja simma, helst imorgon. Vilka är med mig? *snörar promenadskorna*

• snowstars
    Chicita: aj, aj, aj. Jag har också haft nån form av fel i ryggen, inte skönt alls. har dessutom haft nån form av förlängd näckspärr en gång som började överst på huvudet och gick hela vägen ner mellan skuldrorna. Kunde inte röra mig, i princip. Man fattar inte hur mycket man använder ryggen förrän man är "rygglös" (som mamma kallar det).
  • Chicita

*host host*
    Skrikandes 

Jisses vad dammigt det var...

Härligt med större lägenhet. Hoppas ni kommer att trivas Glad 
    Kul att utforska omgivningarna också

Ja ryggont är inte kul. Men för det mesta så är det bara bra att röra sig då, så det är ju också lite motiverande.
    Jag vet inte vad jag gjort i alla fall, jag äter fikabröd och godis som vanligt och har inte motionerat mer men jag har gått ner drygt 3 kilo Förvånad 
    Jag hoppas kunna gå ner några till. Inte för att bli "snygg och smal" utan för att minska belastningen på mina knän och fötter och på så sätt kanske kunna gå lite längre sträckor så att jag får igång kondisen lite mer och kan stärka lite muskler. Det gäller bara att hitta lite mer tid. Det är svårt när man har oregelbundna arbetstider, för man får inga rutiner då.
    Mitt schema varierar från vecka till vecka, månad till månad. Det är inte ens "rullande 10-veckors" liksom, utan det anpassas efter hur högt tryck vi har just då. Men utslaget på en 10-veckorsperiod så ska det snitta på ca 20 h i veckan. 

• snowstars

*sätter damm i halsen och dammar vidare*

Haha, ja, jag åt mest skräpmat hela hösten och ändå gick jag ner ett kilo. I och för sig tränade jag två gånger i veckan men man ska ju ändå inte kunna äta vad som helst.

Jag vill också gå ner i vikt för hälsans skull. Jag tycker faktiskt att jag är rätt snygg trots att jag väger för mycket Men jagh ar haft ont i knän till exempel. Och jag vill orka göra saker som andra ser som normala. Nog för att jag börjar vara där jag med. Men det är därför jag vill träna så jag får så mycket muskler att jag orkar lyfta en flyttkartong *typ*

Jag tror dock att nyckeln till en bra hälsa ligger i vardagsmotionen. Så jag ska försöka att inte ta bilen jämt. Nu bor vi på en så liten ort att man faktiskt kan gå överallt. Ett lyft för motionen med andra ord

• Chicita

Precis, jag håller med dig. Vardagsmotion är det viktigaste.
    Man kan ju faktiskt klämma in lite träning i vardagen också. Man kan ta lite större steg (nästan som utfall) när man är ute med hunden.
    Om man böjer på knäna när man ska plocka upp efter vovven så får man ju lite träning där också istället för att bara böja på ryggen Flört 

Varje rörelse man gör är ju träning.
    Lyft den där lätta lådan 2 ggr istället för en så blev det helt plötsligt dubbelt så bra liksom. Eller ställ dig längre bort på parkeringen när du ska storhandla så du måste gå en extra vända för att lämna tillbaka kundvagnen om du inte orkade bära kassarna till bilen...
    Tja, man väljer ju om man vill se saker som jobbiga eller som en positiv sak Glad 

• snowstars

Exakt. Mer vardagsmotion åt folket.

Nyss inkommen från en lunchpromenad i strålande sol med gnistrande snö. Lagom kallt var det också. Älskar den här tiden på året, det är så vackert med vinter i norr

Svar på tråden Walk a mile!