• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • snowstars

Usch, jag hatar att sälja. Jag älskar att typ stå i kassan och expediera och greja men det här med att ha krav på att sälja tycker jag inte alls om. Där jag jobbade i somaras sålde vi mest dyrt hantverk och en del billiga souvenirer. Alltså, lycka till att övertyga en trebarnsmamma om att de behöver äkta sameslöjd med sig hem? Eller en medelsvensson om att det visst är värt att köpa en nyckelring eller glasunderlägg i plast.

Nåväl, jag har ätit av mina cupcakes ändå. Nu när jag har vant mig är de nästan goda. Men jag vidhåller att åtminstone frostingen kunde vara sötare. Smakar bara philadelphiaost..

Alltså, nu på morgonen kände jag mig som världens sämsta hundägare.. Vi mötte en hund och min lilla älskling blev alldeles galen, skällde, spottade och fräste och så skriker han som om man håller på att flå han när jag lägger en hand på bröstet för att liksom lugna honom lite. Fasen vad jag skrek åt honom när den andra hunden hade gått. Sen gick jagi n och grät en skvätt..

Men hundaktiviteter. Kan ju räcka med att gömma godis han får leta reda på? Jag satsar på att träna in ett freestyleprogram så vi tränar mycket trick så man ska kunna fylla ut tre minuter. LIte trist att bara gå fot, liksom Just nu tränar vi mycket på att backa och att backa fot. Skitkul när man får till det! Och så ska jag försöka få honom att bära saker, men han gillar inte det riktigt

• Chicita

Ja jag vill inte tvinga någon, och jag vill defenitivt inte lura någon att köpa något som dom inte passar i eller behöver.
    Så jag är nog lite för ärlig, men det verkar ju som om det börjar löna sig. Jag har fått lite stammisar (som inte alltid handlar, men som alltid vänder sig till mig). Jag visar gärna många olika alternativ, och om någon känner sig fin i något men är osäker på om det är ok så stöttar jag och håller med. 
    Om någon frågar om min åsikt om passform så säger jag inte att det sitter bra, om det inte gör det. Samma med färg, om någon blir jätteblek eller röd i ansiktet av någon färg så frågar jag om dom vill prova i en annan färg istället eller en annan nyans av färgen om vi har det. Eller kanske en sjal i en färg som är bättre till deras hudton...
    I går kom en tjej och ville ha hjälp att hitta jeans. Jag kollade av vad hon gillade för stil, och så fick hon in byxor i rätt storlek i den stilen i provhytten, När hon provat dom så visade jag henne några jeans som jag trodde skulle sitta bättre på henne. Och det slutade med att hon köpte två par av dom som jag rekommenderade. Det är ju liksom inte alltid så att man själv vet vad man passar bäst i. Och det hon inte trodde att hon ville ha - var det som passade allra bäst.
    Eftersom hon blev så glad över att ha hittat jeans som satt snyggt så handlade hon lite mer saker också.
    Om jag hade gjort som mina kollegor ibland gör (säga att oh nej du skulle passa bättre i den här stilen, prova dom istället, eller som jag hört nån annan säga - "jaha du är ute efter jeans, dom här skulle sitta snyggt på dig" utan att alltså kolla vad personen föredrar för modell) så hade hon kanske inte ens gått in i provhytten...
    Tja du förstår nog vad jag menar Flört

Vi brukar låta honom leta godis hemma ibland. Jag testade med korv i trädgården i somras men han hittade inte alla bitar för han blev för stressad över att känna korvdoften Tungan ute

Sådär reagerar min hund nästan varje gång vi möter en hund. Han är så rädd att bli anfallen så han försöker anfalla själv - som försvar. Men nu har han alltid med sig sin favoritpipis som han själv handlade (tja matte betalade ju) hos veterinären sist. Och då är det inte så lätt att skälla när man har pipisen i munnen Flört
    Så det brukar låta gruff gruff piiip pipeti pip piiip groavuff piip 
    när han ska vara "farlig hund"... 

• snowstars

Haha. *ser framför mig pipleksaken*. Ja, alltså, min hund vill egentligen leka. Jag tror att det är frustration över att han inte får leka som gör att han ibland skäller. För jag som känner honom hör ju att det inte är ett elakt skall. Och sen tror jag han börjar spotta och fräsa för att han är så uppjagad (eller arg på matte för att han inte kommer loss) eller nåt. För han är ju inte aggressiv så.. vi tränar mycket hundmöten och det går så mycket bättre nu. Har lärt honom att han får en godis när vi möter en hund. Det funkar inte alltid dock, och jag grämer mig över att vi inte grundtränade mer när han var valp.

Om vi ska återgå till trådens syfte (:-P) så har vi i alla fall gått långa-långa promenaden på morgonen. Drygt en timme tog det. Förutom hundincidenten p åslutet var det jättehärligt, dessutom

• Chicita

Jag har lite svårt att läsa Elox när det gäller hundmöten. För han låter verkligen arg och är spänd som en fiolsträng. Men svansen viftar konstant. Så det är nog hans rädsla som pratar... Han vill gärna hälsa och leka, men han vill samtidigt hota och skrämma så att dom inte anfaller honom.
    Det går nästan alltid bra om den andra hundägaren säger "men låt dom hälsa, jag tar det på mitt ansvar"...
    Men så har vi ju bara haft honom sen han var 5.5 år och alltså missat hela den där tiden där han är formbar. 

Ja här har det blivit lite dåligt med promenader. Jag har jobbat så mycket sena kvällar och då blir det bara en kortare morgonpromenad och sen hinner jag vara med på nattkissningen och ingen av dom blir någon längre sträcka Obestämd 
    Men å andra sidan går jag ju i princip hela tiden på jobbet. Så man rör sig ju lite i alla fall Glad 

• Chicita

Stolt över mig själv...
    Trots att jag fortfarande släpar med migränen från i går så ringde jag hundens "flickväns" matte som är sjukskriven just nu och vi tog en tur på kanske 30 minuter Glad 

• snowstars

Härligt Chicita!

Här har vovven varit förkyld (hoppas jag så det inte är noskvalster) så jag har fått korta våra rundor lite. Men, men, han är nog snart på benen igen

• Chicita

Stackars liten...

Min vovve har haft rinnande ögon och nos av och till sen förra hösten. Så vi var till veterinären för ett par månader sen eftersom det inte hade blivit bättre trots att det var varmt och fint ute.
    Men dom hittade inget fel, dom sa att det nog helt enkelt var så att han hade lite extra "flöde" Glad 

• snowstars

Ja, det rinner alltid ur min hunds näsa. Och ur ögonen till och från, men det var värre förut. Förra hösten fick han hosta och antibiotika och då försvann lite av det i ögonen. Nu har han i alla fall nyst nästan oavbrutet i flera dagar, och igår är jag övertygad om att han hade feber för han var väldigt håglös och ynklig.. Men det har liksom stregrat successivt, haft en topp och blir mindre nu så det måste nästan vara en förkylning. Om det vore noskvalster skulle det ju inte gå över. Och jag tror ju knappast att han blev tvärallergisk mot något heller.

Idag skällde han ut brevbäraren igen så han är nog på tillfriskningsväg

• Chicita

haha ja det är alltid ett friskhetstecken när brevbäraren blir utskälld Tungan ute
    Undrar vad det är med brevbäraren, verkar ju vara något generellt eftersom de flesta hundar ogillar just brevbäraren

• snowstars

Ja, vi har pratat lite om det där med brevbäraren. En teori är att brevbäraren är en främling som kommer in på och släpper posten i brevlådan eller, som hos oss, in i huset och rör i ytterdörren Men jag vet inte?

Svar på tråden Walk a mile!