• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Chicita
    snowstars: Jo jag har ju suttit och tagit emot ansökningar på ett jobb jag hade. Och vissa ansökningar är ju rätt uppenbara såna "tvingade".
    Problemet är ju att om AF ringer arbetsgivaren så får dom en kopia på ansökan, och om det är uppenbart (typ att man skriver att AF tvingade en att söka) eller liknande så kan man bli av med A-kassan.
    Så därför brukar jag (när dom uppmanar mig att söka något långt bort som jag inte är intresserad av) skriva något om min nyblivne make och hur kul det är att ha byggt hus och inreda det och trädgården osv.
    Eller få med att jag lider av en trasig axel, fot, utreds för yrsel eller liknande - men bagatellisera det bara nämna det sådär i förbigående.
    Jag försöker göra det tillräckligt tydligt för att arbetsgivaren ska välja bort mig och alltså inte lägga tid på att kalla mig till intervju, för då måste jag göra en dålig sån (vara lite "för på" eller för reserverad) och då kan man ju alltid nämna att AF hänvisade en att söka jobbet.
    Ja det kan jag förresten skriva direkt i ansökan ibland.
    Typ "Vilken tur att AF hänvisade mig att söka det här jobbet för jag hade missat att ni sökte. Jag är  intresserad av att jobba hos er, det ert företag står för / tillverkar / säljer är jag mycket intresserad av".... osv och sen längre ner i brevet "jag tränade ju-jutsu förut men min ortoped har sagt att jag inte får göra det längre om jag inte ska riskera steloperation. Så jag har fått gå över till lite lugnare sporter som hundpromenader med vår omplaceringshund"
    Flört 

Jag brukar ha 2-3 arbetsgivare i taget om jag har en deltidsanställning, så jag vet inte varför dom jagar mig egentligen... men det är väl deras jobb Flört 

izredeam: Hundpromenad och mys låter bra.
    Vi kom precis in från en kortare (25 min ca) vända då någon var akut kissnödig och inte kunde vänta till kvällskissningen  
  • izredam

hund har jag ju ingen dock ;) Och katten vill inte gå ut på promenader xD Och idag så är jag VÄLDIGT glad för att vi inte har någon hund. Regnigt och jävligt är det >.<

• Chicita
    izredam skrev 2012-09-26 21:55:01 följande:
    hund har jag ju ingen dock ;) Och katten vill inte gå ut på promenader xD Och idag så är jag VÄLDIGT glad för att vi inte har någon hund. Regnigt och jävligt är det >.<
    hehe sorry... läste för snabbt, tyckte att du hade tagit ut labben på en promenad (Labrador alltså) Tungan ute
  • izredam
    Chicita skrev 2012-09-26 22:23:20 följande:
    hehe sorry... läste för snabbt, tyckte att du hade tagit ut labben på en promenad (Labrador alltså) Tungan ute
    nej, hade gärna haft en hund annars - men vi har inte tid och plats känner vi så det får vara tills senare i så fall. Svärföräldrarna har ju hund så vi får nöja oss där. Och så har alla sambons släktingar hundar åt alla håll :P
  • snowstars

Har promenerat i regnet idag. Och ätit väldigt dåligt. Ojämnt och dålig kvalitet på maten, typ. Men, men. Jag tar nya tag på måndag, imorgon åker jag upp till älsklingen. Det är marknad där han bor just nu i helgen så vi ska umgås med kompisar och sådär. Räknar inte med att äta hälsosamt, direkt ;)

• Chicita

Nu har vi varit hos svärföräldrarna i helgen och traskat rätt bra faktiskt.
    Hunden blir alltid lite dålig i magen när vi är där (han får så mycket gott, men vad sjutton han är ju också på "semester" Tungan ute ) så han behöver ut och gå mer än vanligt...
    Och det har varit rätt fint höstväder också så vi har passat på att försöka ta ut svängarna lite och att  om vi ska hälsa på någon Glad 
    Men tyvärr väger det ju inte upp svärmors trugande på kakor och mat Flört 

• snowstars

Haha, min hund har hälsat på min pappa i helgen och var lös i magen efter det

Passade på att väga mig hemma hos mina föräldrar (jag har ingen våg av tusen anledningar) och har varken gått upp eller ner. Kändes faktiskt bra med tanke på att jag inte äter alltför bra just nu. Eller jag äter väl ganska vanligt men jag äter lite under dagen och massor under kvällen. Inte optimalt. Men, men. Promenaderna går bra. Jag älskar höstvädret så det är bara underbart att vara ute :)

• Chicita

Jag längtar tills jag får ta stygnen. Även om fingret inte gör ont så är det besvärligt när man är ute och går och inte kan hålla kopplet i båda händerna (alltså byta hand om man behöver) och jag kan bara ha ett par tumvantar vilket gör mig ännu mer "handikappad" så promenader blir det bara när maken har tid att följa...

Men förhoppningsvis blir det ändring på det nästa vecka Glad 

• Chicita

Hunden har börjat med något konstigt. Han har alltid haft jättebråttom ut varje morgon (efter att han har blivit väckt pga att vi ska till jobbet eller nåt då Flört).
    Men nu kan han lägga sig i soffan och sova flera timmar innan han vill ut och det funkar ju bra om jag har sovmorgon och inte behöver iväg förrän 11-12. För då tar vi första promenaden vid 10-11 och så åker maken hem lite- tidigare från jobbet och tar hand om eftermiddagsturen.
    I dag var jag ledig och han sov till 11 och så tog vi en tur, och jag hade bara tänkt mig lite snabbt "uträtta behoven-tur" eftersom det ser ut att bli regn snart och jag mår inte toppen.
    Men vi fick en promenad på 45 min i rätt ok tempo.
    Så nu känner jag mig jättenöjd och ska mumsa lite mango och titta på TV med gott samvete Solig 

• Aniara4

De där jobbhänvisningarna... När jag var som sjukast, och ändå bara var sjukskriven på halvtid, så föreslog en arbetsförmedlare käckt att jag kunde söka jobb i hemtjänsten. Jag bara tittade på henne i flera sekunder innan jag påminde henne om att "jag HAR hemtjänst..." Veckan därpå fick jag en sån hänvisning i brevlådan där de tyckte att jag skulle söka ett heltidsjobb på äldreboende. Eh, står det eller står det inte i min "plan" att jag söker halvtidsjobb som inte är fysiskt krävande???

Nu har jag ett helt perfekt halvtidsjobb och är utförsäkrad på den andra halvtiden, och har en man som kan betala både hyran och städfirman, så nu behöver jag inte befatta mig med myndigheterna längre. Hepp!

Svar på tråden Walk a mile!