• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • snowstars

Jag hoppas verkligen att jag slipper bli sjuk i höst. Älskling var sjuk för någon vecka sen och jag var rädd att han skulle smitta mig när han kom hem förra helgen men jag verkar ha klarat mig. Peppar, peppar. För då lär det ju vara glass och godis för hela slanten (jag är alltid VÄRLDENS sjukaste ;) ).

Idag har jag tagit tag i maten. Har börjat räkna kalorier, som jag gjorde i våras. Det funkar eftersom jag får en struktur på dagen - vilka tider jag ska äta - och för att jag liksom måste tänka efter innan jag äter. Jag är inte benhård men räknar på ett ungefär, ett överslag. Och så har jag strategin att äta lite och ofta eftersom jag tror man håller sig mätt längre och att magsäcken drar ihop sig..

Får se hur länge jag orkar hålla i. Första målet är att klara den här dagen

• izredam

Jag räknar också lite lagom, undermedvetet liksom - man lär sig ju ungefär hur mycket kalorier det blir i saker liksom och man vet ungefär hur mycket man äter och så :) Det handlar ju inte så mycket om att man äter exakt 1792kcal liksom som att man äter ungefär 1800 ;) Jag brukar försöka avrunda uppåt också - vågar inte försöka avrunda åt olika håll och jämna ut det då kommer jag bara bli för snäll mot mig själv är jag rädd :(

Blir också världens sjukaste. Alltid. Sambon kom hem från skolan för lunch nyss och tyckte att jag såg ut som världens ynkligaste där jag ligger i soffan med kuddar och filt och thékopp och hela fadderullan... Imorgon ska vi på hockey så bäst för mig att jag är frisk då (första "riktiga" sportgrejen jag ser live ever så det ska bli roligt) - dessutom går jag heldag i skolan imorgon och jag MÅSTE gå på föreläsningen på förmiddagen, annars har jag missat båda föreläsningarna som kommer på duggan på måndag...

• Chicita

Jag fick mig ett gott skratt i dag i alla fall när jag kollade posten.
    Jag hade fått två brev från ortopeden, ett med kallelse för att ta stygnen och ett med tips och råd om träning när man har opererat handen och är gipsad...
    Jag är inte gipsad, och råden är av typen "se till att försöka röra på fingrarna även om det gör ont" jaha... det började jag med direkt efter operation och dagen efter OP så använde jag handen i princip som normalt Tungan ute 
    Man har väl varit med förr Flört 

Men just det där att dom missade att jag inte är gipsad och att det inte blev någon stor operation. I princip är det som att jag skurit mig väldigt djupt och fått sy några (många) stygn, men inte mer... 

I fredags fick jag också ett gott skratt men det gällde post från Arbetsförmedlingen. Dom ville att jag söker 4 jobb som dom hittat åt mig om jag ska fortsätta deltidsstämpla (som jag tänkte göra fram till jul i alla fall).
    Ett jobb var som extrapersonal hos Life...
    Jomenvisst, så ohälsosam som jag är så skulle dom inte vilja ha mig där för det första.
    Men att AF över huvud taget hänvisat mig jobbet visar hur mycket koll dom har.
    Jobbet var på en ort över 10 mil härifrån. Och 3 timmar varannan vecka + extra när dom har "toppar" eller vid sjukdom.
    Jag mailade dom och frågade om dom slagit i huvudet eller nåt, och dom bad faktiskt om ursäkt för missen Tungan ute 

Annars är det bara hundpromenaderna. Jag har inte rikigt landat i det här med jobbet än. Visst går jag en hel del där, men det är ju inte direkt motion. Och jag får lite svårt att planera några bra promenader med hunden.
    Det känns som om jag alltid har bråttom till något.
    Hinna med bussen till jobbet, hinna hem och äta, hinna sova, hinna tvätta, diska eller laga mat osv...
    Men det ska nog bli bra bara jag får lite struktur på tillvaron Glad 

• snowstars

Ibland undrar jag hur de tänker på Arbetsförmedlingen. De gör förvisso bara sitt jobb men man får höra alltför många historier som gör att i alla fall jag känner att jag hellre svälter ihjäl än går dit *typ*. På skolan där jag gjorde praktik i våras berättade en lärare (i typ SO-ämnen, kommer inte ihåg om det historia och nåt mer) att hon blev tvingad att söka ett jobb som kemilärare. Vilket var idiotiskt för hon var inte behörig och dessutom blev hon ju förmodligen stämpkad som korkad av de som sitter och rekryterar vilket gör det svårare att få jobb när det faktiskt dyker upp en tjänst hon är behörig till.. Hon fick till svar att hon skulle söka de jobb Af tog fram, om det så var som hjärnkirurg..

Jag tror också att det kommer bli bättre när du får lite struktur Det tar tid att vänja sig. Jag brukar ibland rita scheman över min veckan är jag känner att jag inte riktigt hinner med. Typ "Du behöver inte städa förrän torsdagkväll". Vi har så mycket måsten omkring oss. Jag prioriterar att klara skolan och att ta hand om hunden. Utöver det så beror det på hur jag känner och vad jag hinner. en del dagar är jag jätteeffektiv och andra somnar jag i soffan.

Förresten blir jag dödligt förbannad på att en person försöker sälja bantningspreparat här i forumet. Jag anmälde en tråd igår som togs bort och nu är den ju här igen. Så vitt jag förstår är preparatet olagligt! Och jag kan se att den blivit läst 65 gånger, är det bara jag som tycker att den borde anmälas?

Och hundpromenaderna går bra, maten gick över förväntan igår. Nu börjar jag plugga :)

• izredam

Förkylningen har gett sig en aning, fortfarande långt ifrån frisk - men i alla fall bättre. Idag är det skola, hem för lunch och gos med katten, skola, åka och låta sambon sparka igång en fotbollsträning, hockey med ett par kompisar och sen hem och sova som gäller ^^ Så bäst för mig att jag är frisk ;)

• izredam

Jag överlevde dagen, pluspoäng på det :P

För övrigt måste jag heja på mig - min ring sitter helt klart lösare än den gjorde i vintras! Win! :D

• Chicita

Oj den tråden har jag missat snowstars... Annars brukar jag vara duktig på att anmäla sånt.

AF bad om ursäkt för jobbanvisningen Tungan ute 
    Dom erkände att dom hade gjort en miss så jag behövde inte söka det. Men dom tre andra har jag sökt nu, det ena var relativt intressant men inte lika intressant som det jag har - det var dock heltid Flört 
    Dom andra två la jag in lite om hur skadad jag är i min stackars axel och hur trevligt det är med nybyggt hus.
    Men diskret Flört 

• snowstars

Chicita Ja, alltså det kan ju ha varit fler än jag som anmält trådarna, det syns ju inte för mig :-P Tycker bara det är så respektlöst att slänga ut olagliga preparat på en så oskyldig sida som ett bröllopsforum.

Haha, bra tänkt med axeln. En kompis till mamma sa att de ibland får in jättekonstiga ansökningar till hennes jobb. Hon gissade att de blivit tvingade att söka jobben av Af. Det blir ju en konstig situation eftersom arbetsgivarna får lägga en massa resurser på att gå igenom ansökningar från folk som inte vill ha jobben. Men, men. Förmedlarna gör ju bara sitt jobb, de har ju direktiv att följa. Sambon har varit arbetslös två gånger, första gången i sin hemort. Där funkade det jättebra. Andra gången var här i stan och här tyckte jag helt ärligt att de var knäppa i huvudet.

izredam Härligt att du överlevde dagen och att ringen sitter lösare!

Jag startade dagen med hundpromenad. Sen åkte jag och handlade och åt frukost när jag kom hem. Vitaminchockade kroppen med ett glas tranbärsjuice, frysta jordgubbar och vindruvor. Gott, gott. Nu blir det att äta lunch (plocksallad från Ica) och gå ut med vovven igen.

• izredam

Jag har en labb och en dugga imorgon, så om jag ska orka plugga hela dagen (ska träffa min labbpartner vid 19 ikväll och kika på labben en sväng) - så får det bli en kortare promenad om en stund för lite frisk luft och sen får det bli en dusch, myskläder och lite godis (vilket jag inte hade tänkt, men sambo kom hem med choklad till mig och honom när jag hade skickat honom till ICA för att köpa skinka...) :)

• snowstars

Vad mysigt det låter med dusch och godis. Vi promenerade nyss i regn så jag har bäddat ner mig under täcket för att få upp värmen. Ibland är det bra att vara student ;) Ska träna ikväll så jag täntke spara duschen tills efter det.

Svar på tråden Walk a mile!