Usch! Jag får sådana flashbacks att jag knappt orkar gå dit och tänka på det. Jag hade, under min klart värsta del av skoltiden, samma lärare i alla ämnen. Han lyckades, tillsammans med mobbarna, förvandla en glad, framåt, frimodig liten tjej till en skugga. Gympan var värst-där gick det ju inte att gömma sig. Han var dessutom stor vän av offentlig förnedring-oavsett om det var i skidspåret eller i klassrummet. jag for lika illa av vad han gormade åt andra, som det som riktades mot mig själv. I femman fick jag min första mens. På en idrottslektion. Jag hade hellre dött än berättat det, som ni säkert förstår, eftersom flera av er har linande upplevelser. Bara som ett litet exempel på en ångestfylld stund.
Glädjen i att röra sig, att vara vän med sin kropp, att våga fråga, ta plats... nä fy fadriken, jag vill inte ens dröja vid de där minnena. Och jag är så TRÖTT på att det finns där och har fått prägla min inställning till saker så länge. Jag är sambo med en man som varit idrottare i hela sin uppväxt och för honom har det nog varit svårt att fatta vad det kostat mig i styrkesamling för att börja göra upp med allt det där bagaget. Tills han började förstå att det berör samma känslocentra som det i honom gör att bli påmind om sina läs-och skrivsvårigheter. Som han inte heller fick hjälp med.
Vi är många som har upplevt Den Stora Ensamheten genom skoltiden. Jag är så glad att det inte ser ut likadant nu, när min son går i femman. OCH jag är omåttligt stolt över att jag vågar adressera min rädsla och ta mig friheten att få vara den jag egentligen är-och göra sakerna på mina villkor utifrån mina förutsättningar.
Så, just nu försöker jag se det som att jag är där jag är-jag har inte lagt av-jag är i en pågående process och vill leva ett så sunt liv jag kan både inom-och utombords så att säga. Jag har hela tiden vetat att det blir vinter och att jag kommer av mig då-men vaddå, det ska väl bli vår igen och fågelsång va? åtminstone matar jag fåglarna (som äter i ett förfärande tempo) så att jag ska hålla liv i både dem och hoppet om att allt inte bara var en tillfällighet.
Fast, räknat har jag inte gjort idag. Jag har mest suttit
i den där andra tråden. Och nu, när hunden och jag varit på promenad till ICA och köpt mer fågelmat (alltså , äter HUR mycket som helst pippijåglarna), så tänker jag äta en daim. Because I´m fuckin worth it, så det så.