• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • frkmaria

Ja.. okej.. jag vet kanske inte så noga. :) Uppfattade det som att mina gallstenar hade varit där länge bara. :) 

Fick ett dåligt mail av chefen idag.. 38 st hade sökt jobben (det var 4 tjänster utlysta) varav 10 st sökt mitt ... och jag trodde jag skulle få reda på i början av veckan, men nu fick jag svaret att "jag ska läsa igenom ansökningarna idag, sen kommer intervjuerna pågå nästa vecka... i SLUTET av maj kommer allt vara klart"... :( Uhhh. 

1 augusti 2015
  • Chicita

Oh aj Plättis Känner igen det där "vad har du gjort"?-frågorna...
    Alltid lika roliga :P

Trist frkmaria hoppas du får svar snabbare än så.

• Aniara4

Gallstenar kan ligga länge och skvalpa i gallblåsan utan att man märker av dem, det är när de försöker ta sig ut genom gallgången som det gör ont. Ibland tar de sig igenom (under stark smärta), ibland fastar de och då måste de tas ut. Man kan också plocka ut (eller spränga, tror jag?) stenar som ligger i gallblåsan för att förhindra att de senare försöker ta sig ut och fastnar.

frkmaria skrev 2014-05-06 20:22:02 följande:

Fick ett dåligt mail av chefen idag.. 38 st hade sökt jobben (det var 4 tjänster utlysta) varav 10 st sökt mitt ... och jag trodde jag skulle få reda på i början av veckan, men nu fick jag svaret att "jag ska läsa igenom ansökningarna idag, sen kommer intervjuerna pågå nästa vecka... i SLUTET av maj kommer allt vara klart"... :( Uhhh. 

Håller tummarna för att du får besked snart, och att det är positivt!
    Ovisshet är verkligen stressande. Jag tror jag hade fem visstidsanställningar på mitt förra jobb innan jag blev uppsagd pga neddragningar.
    Plättis skrev 2014-05-06 10:57:43 följande:

Okoncentrerad och halvt ihjälsvulten brände jag mig i helgen på armen så jag går i bandage nu. Inte nog med att det gör ont, alla frågar vad jag gjort så jag måste förklara tio gånger per dag. Och alla tror att jag är jättedålig på att laga mat, vilket är mycket värre än själva smärtan i sig.

Ajjj! Brännskador är verkligen inte skönt! Träffar du nya människor hela tiden eller har du berättat för alla snart så de kan sluta fråga...?
  • Plättis
    Chicita skrev 2014-05-06 20:29:14 följande:

Oh aj Plättis Känner igen det där "vad har du gjort"?-frågorna...
    Alltid lika roliga :P

Aniara4 skrev 2014-05-07 09:24:00 följande:

Ajjj! Brännskador är verkligen inte skönt! Träffar du nya människor hela tiden eller har du berättat för alla snart så de kan sluta fråga...?

Jag har snart kommit till den punkten att jag börjar dra rövarhistorier bara för att ryktet ska spridas snabbare så ingen frågar längre. Måste bara komma på något riktigt bra så det får fäste.

Ungefär fem-tio gånger per dag har jag fått förklara att jag är ett "lommer", tror det betyder typ klant (kommer inte på hur man säger det på svenska, bara norrländska :P). 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • daniiel
    Plättis skrev 2014-05-07 13:33:40 följande:
    Ungefär fem-tio gånger per dag har jag fått förklara att jag är ett "lommer", tror det betyder typ klant (kommer inte på hur man säger det på svenska, bara norrländska :P). 
    Jag är från Norrland (Västerbotten) och har aldrig hört lommer :P Jag tycker det är så intressant med sånt där, för det kan skilja så mkt bara från by till by (eller stad till stad) ibland :)

Väldigt tråkigt att du bränt dig och jag förstår att det inte känns jättekul att berätta om och om igen. Och vad är det för konstig slutsats egentligen, att man inte är bra på att laga mat bara för att man råkat bränna sig? Det kan hända den bästa!
  • daniiel

Ser att ni pratat om gallstenar också. Jag har också haft det. För mig började det en sommar, i juli, från ingenstans. Först trodde dom att jag var laktosintollerant, sedan att jag hade magkatarr och efter det kom dom på (efter jag föreslagit det) att det nog måste vara gallan. Jag fick göra en röntgen som visade att jag hade gallstenar. Jag fick smärtstillande och kramplösande och fick åka hem. Tillslut fick jag ett anfall där jag trodde att jag skulle dö, även min make typ. Då hade jag innan det blivit uppsatt på väntlista för operation. Jag åkte iaf in på akuten, där läkaren höll på att skicka hem mig. Jag var påväg ut, när jag kom på att jag hade en nål kvar i armen och frågade en sköterska om det. Javisst ja, sa hon, den måste vi ju ta bort. Medan jag satt i rummet där och hon tog bort den kom läkaren in. Oj vad bra att du är kvar, sa han, för du har bukspottkörtelinflammation. Vilket är väldigt allvarligt och jag kunde ha dött om dom skickat hem mig. Jag blev då inlagd i ca en vecka och fick efter det snabbt ett datum för operation. Jag har haft tur och inte just känt av något sedan operationen och det var nu ca 4år sedan.

Jag tycker verkligen synd om alla som måste ha den smärtan. Även om alla har olika ofta och intensivt. Men det gör verkligen ont och är obehagligt!

• daniiel

Och nu tänkte jag klaga lite på mitt nuvarande mående.

Under graviditeten fick jag hjärtklappning. Mycket och ofta. Även lite högt blodtryck. Vilket nu fortsatt även efter graviditeten. Det blev så illa att jag fick åka in på akuten i lördags, men läkaren skickade hem mig och sa att jag inte alls sökt för hjärtklappning varken då eller tidigare. Vilket är ren lögn! Och jag är så arg över det.

Har en tid på VC på fredag iaf, för jag måste bli av med dessa hjärtklappningar för att få vardagen att fungera.

Utöver det så krånglar magen. Jag har ont under revbenen på både höger och vänster sida. Mår lite illa till och från osv osv. Haft så under graviditeten, men då skyllde jag ju det bara på graviditeten. Maken säger dock att jag ju haft så med magen länge, och det har han i rätt, jag har bara glömt att det var så även innan. Jag misstänker nu att det kanske kan vara IBS. Ska fråga om det på VC.

Plus att jag änltigen ska erkänna för mig själv att jag är nässpraysberoende och ska ta upp även det. 

Ska dock "bara" träffa en sköterska, så vi får väl se vad hon säger.

Behöver kontakta läkaren på KK också angående min medicin för PMDS och se.. jag misstänker att jag måste börja ta den mer regelbundet.

Uuuuuäää... känner mig bara så less på att inte må bra! Jag känner mig så fruktansvärt otillräcklig och får dåligt samvete över att maken måste dra ett sådant stort lass här hemma. Vilket säkert inte göra situationen bättre...

• Plättis
    daniiel skrev 2014-05-07 17:38:43 följande:
    Jag är från Norrland (Västerbotten) och har aldrig hört lommer :P Jag tycker det är så intressant med sånt där, för det kan skilja så mkt bara från by till by (eller stad till stad) ibland :)

Väldigt tråkigt att du bränt dig och jag förstår att det inte känns jättekul att berätta om och om igen. Och vad är det för konstig slutsats egentligen, att man inte är bra på att laga mat bara för att man råkat bränna sig? Det kan hända den bästa!
    Det är ett vanligt förekommande ord i inlandet där jag och sambon har rötterna :) Han säger lommer, min mamma säger klommer (och det är det löjligaste ord jag vet). Ja, det är makalöst roligt med dialekter. Och det engagerar folk som inget annat! 

Jag blev förvånad när det var så många som sa att jag inte kunde vara så bra på att laga mat eftersom jag bränt mig. Ett sådant uttalande kan få vänta tills jag själv sagt något sådant, eller tills de smakat min mat och varit missnöjda. Det är en av de saker jag är mest stolt över, mina matlagningskunskaper. Jag slänger ihop egna recept och bjuder vänner och familj på middag så ofta jag kan. 

Bästa komplimangen kom dock när jag och min sambo hade varit tillsammans i kanske sex månader. Han sa att jag lagade godare mat än hans mamma <3 :D
  • Plättis
    daniiel skrev 2014-05-07 17:50:06 följande:

Och nu tänkte jag klaga lite på mitt nuvarande mående.

Det lät väldigt besvärligt. Hoppas de kollar upp det noga och hittar en lösning. 
  • filibustern

håller allvarligt på att bli tokig! 
    bilj*veln jäklas så förbannat! något gör att den tappar ström när den är avstängd, så när man ska starta den så går det inte oftast. detta har gjort att vi måste ha ett extrabatteri i skuffen så vi kan få igång den om den är död när man är på samhället. jag blir så arg! haft såhär sen typ.. oktober? 

varför fixar vi den inte undrar ni? jo vi har knappt råd! vi har båda varit arbetslös många månader. Karln snart i ett år. och han snålar på allt. nu idag vart jag så förbannad så jag sa att han ska beställa tid hos bildoktorn NU! jag får väl betala från mitt(vårt enda) sparande till bröllopet om det så ska vara! 

*suck* detta kommer då självklart göra att vi hamnar än mer efter med sparandet, och jag får ÄNNU mer känslan och lusten till att bara göra bort allt med giftemål, sticka till kyrkan, med föräldrarna som vittnen bara. sen äta tårta hemma hos oss. 

Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara