• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • Plättis

Igår efter lillasyster hade åkt och innan vi hälsade på sambons familj på morsdag hann vi sitta i soffan och hålla om varandra medan vi såg tv. Till och med prata lite. Så nu känner jag att jag inte alls behöver bråka eller vara arg. Den här veckan kommer vi till och med hinna ses på kvällarna och vara ledig en hel dag tillsammans! 

Men jag lyckades i fredags eftermiddag sabba min redan skadade axel, så förmodligen har jag inom loppet av sex månader fått den att hoppa ur led sisådär en tre-fyra gånger, minst. Visserligen bara så den hamnat ur läge och sedan hoppat in själv, men det gjorde så ont i fredags och lördags att jag inte kunde sova, och inte köra bil. Så nu måste jag ringa min sjukgymnast och ta mig ut till henne (det går inga bussar och jag är osäker på om jag kan köra både dit och hem). 

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Chicita
    Plättis skrev 2014-05-26 09:41:10 följande:

Igår efter lillasyster hade åkt och innan vi hälsade på sambons familj på morsdag hann vi sitta i soffan och hålla om varandra medan vi såg tv. Till och med prata lite. Så nu känner jag att jag inte alls behöver bråka eller vara arg. Den här veckan kommer vi till och med hinna ses på kvällarna och vara ledig en hel dag tillsammans! 

Men jag lyckades i fredags eftermiddag sabba min redan skadade axel, så förmodligen har jag inom loppet av sex månader fått den att hoppa ur led sisådär en tre-fyra gånger, minst. Visserligen bara så den hamnat ur läge och sedan hoppat in själv, men det gjorde så ont i fredags och lördags att jag inte kunde sova, och inte köra bil. Så nu måste jag ringa min sjukgymnast och ta mig ut till henne (det går inga bussar och jag är osäker på om jag kan köra både dit och hem). 

Låter bra där att ni är tillbaka på banan i alla fall :)

Men det låter värre med axeln.
    Om den hoppar ur så lätt så kan du behöva operera den. (jag har opererat min 2ggr, med "hot" om en tredje) 
    Jobba hårt med att stärka upp musklerna runtomkring och om det gör ont länge efteråt så kan det vara så illa att du har klämt en nerv.

• Plättis

Sist jag träffade min sjukgymnast pratade hon om att operation var ett alternativ, men att det inte var förstahandsvalet. Har fått övningar, men de har inte hjälpt, jag sitter och gör rörelser som ska stärka musklerna, men att bära en kasse med matvaror gör att axeln ploppar till (det var i förra veckan). Så det känns inte lovande... 

Som tur är ska sambon skjutsa mig i eftermiddag, så jag slipper oroa mig för att inte ta mig till sjukgymnasten i alla fall!

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Chicita

Min axel var så lös att den klickade ur och i när jag moppade golvet (ur när jag förde moppen i cirkel åt ena hållet och i när jag förde moppen i cirkel åt andra hållet - typ 8-rörelse) så jag hade inget annat val.
    Men om man slipper operera är det bra, för det finns inga garantier :(

• frkmaria

Tjoho! 

Idag skrev jag på papper och är nu TV inom kommunen. Sååå skönt. ;) 

1 augusti 2015
  • Chicita
    frkmaria skrev 2014-06-09 18:45:44 följande:

Tjoho! 

Idag skrev jag på papper och är nu TV inom kommunen. Sååå skönt. ;) 

TV? 

Grattis i alla fall även om jag inte vet vad det är ;) 

• Chicita

Jag blev ju sjukskriven för snart en månad sedan och skulle vara "aktivt vilande".
    Så jag har skrivit in mig på gym och börjat träna och det känns bra. 
    Men nu börjar ångesten komma och jag börjar se den där väggen igen. Sjukskrivningen är snart slut och jag har inga tider på jobbet att gå tillbaka till.

Hade fått sommarschema med ca 50% arbetstid, men bara typ 2 dagar efter att jag blev sjukskriven (pga stress och ökad smärtkänslighet och depression) så frågade dom på jobbet om jag visste när jag skulle komma tillbaka igen eller om jag skulle bli mer sjukskriven.
    Jag talade ju om att jag inte har någon aning så nära inpå början av sjukskrivningen men att jag antog att jag skulle komma tillbaka och att om det skulle krisa så kunde jag säkert jobba litegrann så dom hann lära upp någon annan i så fall.

Förra veckan fick jag ett mail där dom talade om att dom har tagit bort all min tid på sommarschemat eftersom dom inte vet om jag kommer tillbaka eller inte.
    Schysst... Ok att dom skaffar en backup-plan. Men när jag är hemma pga stress så är det ju inte så shysst att stressa mig mer.
    Pga felaktig anställningsform så kommer jag inte att få ut någon bra sjukpenning heller... :(

• frkmaria

TV = tillsvidare. :) Haha. Så svårare än så är det inte! ;) 

Hur är du anställd då? Är du anställd över sommaren så ska du få jobba med något, och om du är pga stress är et ju konstigt om de ger dig något annat än där du känner dig trygg. Och efter en sådan sjukskrivning behöver man ibland få gå bredvid ett tag för att komma in rätt igen!

Hoppas verkligen det löser sig för dig för det borde inte gå att göra så. De ska bara sätta in vikarie till dig sålänge du är sjukskriven.. inte anta! 

1 augusti 2015
  • Chicita
    frkmaria skrev 2014-06-09 19:59:29 följande:

TV = tillsvidare. :) Haha. Så svårare än så är det inte! ;) 

Hur är du anställd då? Är du anställd över sommaren så ska du få jobba med något, och om du är pga stress är et ju konstigt om de ger dig något annat än där du känner dig trygg. Och efter en sådan sjukskrivning behöver man ibland få gå bredvid ett tag för att komma in rätt igen!

Hoppas verkligen det löser sig för dig för det borde inte gå att göra så. De ska bara sätta in vikarie till dig sålänge du är sjukskriven.. inte anta! 

Haha ok :) 

Jag borde ha haft ett sommarvikariat eller en tidsbegräsnad anställning. Men dom har inte ändrat mitt vanliga "behovs"-papper... Och egentligen borde jag inte ha den anställningen alls eftersom jag haft tid på schemat.

Men det är det jag har fått ändå. och eftersom dom har skrivit fel avtal med mig så är det jag som får betala för det. Har pratat med facket och dom kan inte göra något. Dom ville dock att om jag går tillbaka dit så ska jag höra av mig när det är dags att skriva nya papper :P

• Aniara4

Hann du få någon utskrift på det tilltänkta schemat? Det borde räcka för FK att se vad det är du är sjukskriven ifrån!

Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara