• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • Plättis

Vi hade samma problem med en av våra första bilar. Det var stiften i generatorn som var slut, och det kostade inte mer än en hundring att köpa nya. Däremot måste man veta var de sitter och hur man ska göra. 

Det är svårt att klara sig utan bil, och att ha en bil som inte fungerar är nästan värre. 

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • filibustern
    Plättis skrev 2014-05-20 12:55:13 följande:

Vi hade samma problem med en av våra första bilar. Det var stiften i generatorn som var slut, och det kostade inte mer än en hundring att köpa nya. Däremot måste man veta var de sitter och hur man ska göra. 

Det är svårt att klara sig utan bil, och att ha en bil som inte fungerar är nästan värre. 

ja vi har fått höra alla möjliga bud - "det är batteriet, byt det!" " det är en säkring som ligger och drar ström!" "har ni kollat jordkabeln?" m.m. så frustrerande! 
  • Plättis

Då kan det vara bäst att lämna in den. Men var supertydliga med att de ska kolla vad som är fel, inte byta det utan att höra av sig! Då har ni själv möjlighet att avgöra vad som är rimligt, och få ett kostnadsförslag då ni vet vad som är fel. 

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Chicita
    filibustern skrev 2014-05-20 12:44:03 följande:

håller allvarligt på att bli tokig! 
    bilj*veln jäklas så förbannat! något gör att den tappar ström när den är avstängd, så när man ska starta den så går det inte oftast. detta har gjort att vi måste ha ett extrabatteri i skuffen så vi kan få igång den om den är död när man är på samhället. jag blir så arg! haft såhär sen typ.. oktober? 

varför fixar vi den inte undrar ni? jo vi har knappt råd! vi har båda varit arbetslös många månader. Karln snart i ett år. och han snålar på allt. nu idag vart jag så förbannad så jag sa att han ska beställa tid hos bildoktorn NU! jag får väl betala från mitt(vårt enda) sparande till bröllopet om det så ska vara! 

*suck* detta kommer då självklart göra att vi hamnar än mer efter med sparandet, och jag får ÄNNU mer känslan och lusten till att bara göra bort allt med giftemål, sticka till kyrkan, med föräldrarna som vittnen bara. sen äta tårta hemma hos oss. 

Ta loss batteriklämmorna och borsta rent både dom och själva polerna på batteriet med en stålborste och se till att det blir riktigt rent.
    Torka ordentligt torrt, kolla att inget läcker i närheten så att det blir fukt vid batteriet och om isoleringen på motorhuven har försvunnit ovanför batteriet så kan ni prova att lägga en pappskiva över batteriet innan ni stänger huven (den får dock inte vara så stor att den hamnar för nära motorn för då kan den börja brinna) 

Ni har antagligen "krypström". Alltså något ligger emot och drar stöm fast allt är avstängt.
    Plocka gärna bort allt ni inte måste använda också, typ stereon (faktiskt inte nödvändig på kortare sträckor). Och så är det just det där med korta sträckor... 
    Det krävs några mil för att ladda batteriet, så ni hinner troligtvis inte ladda upp det mellan körsträckorna om ni försöker vara snåla med bilkörningen. Speciellt inte om ni kör på med stereo, AC osv ;) (alltså sånt som är klassiskt att använda) 

Att göra rent och isolera batteriet från en eventuellt exponerad motorhuv (metall mot batteripooler = dåligt) är gratis. Och det är något man behöver göra lite då och då även om man inte har sådana problem med att bilen drar batteri.

Det kan vara masssor med saker som är fel, men ofta kostar det inte jättemycket att åtgärda.
    Det kan vara kolen i generatorn, det kan vara kablarna som är dåliga osv osv...
    Det som kostar är felsökningen.
    Så ju mer ni kan utesluta själva - destå billigare blir det att reparera det sen :) 

• filibustern

ja vi kör ju rätt så många korta strckor nu när ingen har jobb... men ändå! liksom, man kan starta bilen på morgon, man kör några km, man handlar i 10 min, när man kommer ut är den så tömt på ström att det bara klickar när man vrider nyckeln! det är så himla random! vissa veckor är det inga problem någon dag, nästa så fungerar det aldrig!

• Chicita

Jag har blivit sjukskriven 4 veckor till att börja med i alla fall.

Har gått en smärtrehabiliterings-kurs i grupp sen mitten av februari. 

Vi har gått 10 veckor 1 gång i veckan och sen har vi haft ett uppehåll tills i går då vi skulle ha en återsamlingsträff och stämma av och avsluta.
    De senaste veckorna har jag dock börjat känna mig superstresad och magkatarren har blommat upp ordentligt. Jag jagas av både jobbet och arbetsförmedlingen liksom och allt jag "måste" göra känns svintungt och är väldigt svårt att ta tag i.
    Min smärta har också stigit kraftigt och jag har ondare än på länge...
    Så jag fick prata med en doktor där och så ska vår beteendevetare/psykolog kalla min handledarepå AF till möte (mig också då) och försöka prata med henne om hur dom kan hjälpa mig istället för att stjälpa mig...

Hoppas det ger något

• filibustern
    Chicita skrev 2014-05-20 13:40:35 följande:

Jag har blivit sjukskriven 4 veckor till att börja med i alla fall.

Har gått en smärtrehabiliterings-kurs i grupp sen mitten av februari. 

Vi har gått 10 veckor 1 gång i veckan och sen har vi haft ett uppehåll tills i går då vi skulle ha en återsamlingsträff och stämma av och avsluta.
    De senaste veckorna har jag dock börjat känna mig superstresad och magkatarren har blommat upp ordentligt. Jag jagas av både jobbet och arbetsförmedlingen liksom och allt jag "måste" göra känns svintungt och är väldigt svårt att ta tag i.
    Min smärta har också stigit kraftigt och jag har ondare än på länge...
    Så jag fick prata med en doktor där och så ska vår beteendevetare/psykolog kalla min handledarepå AF till möte (mig också då) och försöka prata med henne om hur dom kan hjälpa mig istället för att stjälpa mig...

Hoppas det ger något

usch, lät inge bra. Hoppas det blir bättre fort! 
  • Lenblo
    filibustern skrev 2014-05-20 12:44:03 följande:

håller allvarligt på att bli tokig! 
    bilj*veln jäklas så förbannat! något gör att den tappar ström när den är avstängd, så när man ska starta den så går det inte oftast. detta har gjort att vi måste ha ett extrabatteri i skuffen så vi kan få igång den om den är död när man är på samhället. jag blir så arg! haft såhär sen typ.. oktober? 

När vi hade så visade sig att det hade blivit en kortslutning från en framljuskabel till en annan. När vi väl tittade på rätt ställe var det inte svårt att fixa alls.
  • Chicita
    filibustern skrev 2014-05-20 13:29:33 följande:

ja vi kör ju rätt så många korta strckor nu när ingen har jobb... men ändå! liksom, man kan starta bilen på morgon, man kör några km, man handlar i 10 min, när man kommer ut är den så tömt på ström att det bara klickar när man vrider nyckeln! det är så himla random! vissa veckor är det inga problem någon dag, nästa så fungerar det aldrig!

Har ni kollat nivån på batterivätskan också? 
    Just krypström är svår att se något mönster i eftersom det kan bero på hur fuktigt det är i luften, om det hade råkat skvalpa över något från ett annat kärl just DÅ... osv.

Även om det är ett kabelbrott någon annan stans så kan det vara svårt att se ett mönster för det kan vara en så enkel sak som att det funkar felfritt så länge inte man precis hade råkat köra i ett gupp och kabeln hade rubbats lite...Tja... enkla saker helt enkelt :/

• Chicita
    filibustern skrev 2014-05-20 13:45:12 följande:
    usch, lät inge bra. Hoppas det blir bättre fort! 
    Tack
    Den där berömda väggen känns som om den är rätt nära liksom :/
Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara