filibustern skrev 2014-05-20 12:44:03 följande:
håller allvarligt på att bli tokig!
bilj*veln jäklas så förbannat! något gör att den tappar ström när den är avstängd, så när man ska starta den så går det inte oftast. detta har gjort att vi måste ha ett extrabatteri i skuffen så vi kan få igång den om den är död när man är på samhället. jag blir så arg! haft såhär sen typ.. oktober?
varför fixar vi den inte undrar ni? jo vi har knappt råd! vi har båda varit arbetslös många månader. Karln snart i ett år. och han snålar på allt. nu idag vart jag så förbannad så jag sa att han ska beställa tid hos bildoktorn NU! jag får väl betala från mitt(vårt enda) sparande till bröllopet om det så ska vara!
*suck* detta kommer då självklart göra att vi hamnar än mer efter med sparandet, och jag får ÄNNU mer känslan och lusten till att bara göra bort allt med giftemål, sticka till kyrkan, med föräldrarna som vittnen bara. sen äta tårta hemma hos oss.
Ta loss batteriklämmorna och borsta rent både dom och själva polerna på batteriet med en stålborste och se till att det blir riktigt rent.
Torka ordentligt torrt, kolla att inget läcker i närheten så att det blir fukt vid batteriet och om isoleringen på motorhuven har försvunnit ovanför batteriet så kan ni prova att lägga en pappskiva över batteriet innan ni stänger huven (den får dock inte vara så stor att den hamnar för nära motorn för då kan den börja brinna)
Ni har antagligen "krypström". Alltså något ligger emot och drar stöm fast allt är avstängt.
Plocka gärna bort allt ni inte måste använda också, typ stereon (faktiskt inte nödvändig på kortare sträckor). Och så är det just det där med korta sträckor...
Det krävs några mil för att ladda batteriet, så ni hinner troligtvis inte ladda upp det mellan körsträckorna om ni försöker vara snåla med bilkörningen. Speciellt inte om ni kör på med stereo, AC osv ;) (alltså sånt som är klassiskt att använda)
Att göra rent och isolera batteriet från en eventuellt exponerad motorhuv (metall mot batteripooler = dåligt) är gratis. Och det är något man behöver göra lite då och då även om man inte har sådana problem med att bilen drar batteri.
Det kan vara masssor med saker som är fel, men ofta kostar det inte jättemycket att åtgärda.
Det kan vara kolen i generatorn, det kan vara kablarna som är dåliga osv osv...
Det som kostar är felsökningen.
Så ju mer ni kan utesluta själva - destå billigare blir det att reparera det sen :)