• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • Chicita
    Plättis skrev 2014-04-22 08:39:01 följande:
    Eller en åkgräsklippare... Ungefär samma prisklass på båda, jag tycker de är galna. 

Jag ska spara dina tips, men mina föräldrar kan nog inte åka så långt från Västerbotten. Nu verkar det dessutom som att ett av syskonen sätter sig på tvären och vägrar samarbeta. 

Det här är anledningen till att jag inte vill ha många barn. Max två. Det ska inte vara demokratiska omröstningar för att bestämma varje liten sak, och så kommer mina barn säkert bli minst lika envisa som mig och min sambo - och då är det kört redan från början. 

Jag är superdålig på geografi :P

Men jag kan kolla upp lite mer vart hotellen ligger och se om det är något annat i närheten som jag har varit på och har personlig erfarenhet av och kan rekommendera :) 
    (Jag rekommenderar dom inte bara för att dom är med i kedjan, utan för att jag har bott på dom och tycker att dom är riktigt bra, har även bott på en del andra i kedjan som jag inte alls kan rekommendera nämligen ;) )

Någonstans måste man sätta ner en fot.
    "Vi tänker ge bort det här, vill ni vara med på det så kan vi lyxa till presenten lite - eller köper ni något eget?" :)

• Almic

Hej

Ville bara dela med mig något som kanske kan hjälpa er som lider av migrän.

Jag hade migrän i många år, minst en gång/ månad. Det enda som hjälpe var medicin, receptbelagt.
    Testade att äta magnesium efter att ha läst det i någon blogg. Nu har det gått 8 månader och jag har haft migrän 2 ggr...Kan kanske hjälpa er med? Värt att testa i alla fall :)

Lycka till!

• Plättis
    Chicita skrev 2014-04-22 09:17:31 följande:

Jag är superdålig på geografi :P

Men jag kan kolla upp lite mer vart hotellen ligger och se om det är något annat i närheten som jag har varit på och har personlig erfarenhet av och kan rekommendera :) 
    (Jag rekommenderar dom inte bara för att dom är med i kedjan, utan för att jag har bott på dom och tycker att dom är riktigt bra, har även bott på en del andra i kedjan som jag inte alls kan rekommendera nämligen ;) )

Någonstans måste man sätta ner en fot.
    "Vi tänker ge bort det här, vill ni vara med på det så kan vi lyxa till presenten lite - eller köper ni något eget?" :)

Det låter bra :)

Ja, jag sa ifrån nu och tänkte prata med mamma också som har lite bättre koll på vad pappa önskar sig. Jag är inte hemma så pass ofta att jag kan ställa mig och peka med hela handen och resten av syskonen följer efter. Även fast jag inbillar mig att det ska vara så eftersom jag är äldst ;)
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    Almic skrev 2014-04-22 09:44:21 följande:

Jag hade migrän i många år, minst en gång/ månad. Det enda som hjälpe var medicin, receptbelagt.
    Testade att äta magnesium efter att ha läst det i någon blogg. Nu har det gått 8 månader och jag har haft migrän 2 ggr...Kan kanske hjälpa er med? Värt att testa i alla fall :)

Har hört det tipset tidigare, men inte provat. Jag har återkommande migrän också, fast min läkare (som jag terroriserar i perioder när jag inte orkar ha ont i huvudet längre) har aldrig sagt något om magnesiumtillskott. Det kanske är en bra idé att ta upp det med honom, alternativt prova själv. 

Tar du magnesium jämt eller bara när det behövs?
  • Almic

Det är inget "vanliga läkare" rekommenderar. Jag menar inte att det nu är farligt heller :) du köper det i vanlig apotek, finns i vitamin hyllan. Magnesium är känt för att vara bra för nerv- och muskelfunktioner.
    Men det var flera (i bloggen) som har haft migrän och som har blivit hjälpta av det. Jag tänkte attd et är bara att testa och det hjälpte mig!

Du måste äta det varje dag, så att du får "rätt koncentration" i kroppen. Så det funkar inte som smärtstillande, utan det anses att om man har rätt koncentration i kroppen så får man inte migrän. Så egentligen kan migrän triggas av Mg brist kan man säga.

• Chicita
    Plättis skrev 2014-04-22 10:01:16 följande:
    Det låter bra :)

Ja, jag sa ifrån nu och tänkte prata med mamma också som har lite bättre koll på vad pappa önskar sig. Jag är inte hemma så pass ofta att jag kan ställa mig och peka med hela handen och resten av syskonen följer efter. Även fast jag inbillar mig att det ska vara så eftersom jag är äldst ;)

Fanns bara i Skellefteå och Umeå och inget av dom har jag bott på tidigare tyvärr...
    Så jag vet inget om dom :/
    Men det måste ju finnas massor med mindre hotell eller bed & breakfast som är mysiga och sådär underbart "avskilda" där man verkligen kan ladda batterierna och bara "vara" :) 

Äsch slå näven i bordet du ;) 
    Går man ihop om en present så ska man alltid ta hänsyn till den med lägst inkomst.
    Om sen de som tjänar mer vill lägga lite extra pengar och "piffa till" presenten så får dom ju göra det :) 

Almic skrev 2014-04-22 09:44:21 följande:

Hej

Lycka till!

Magnesium har jag inte testat i ren form. Men jag har ätit det som komplement i andra multi-tabletter och det har inte hjälpt mig alls.
    Min migrän kommer när det är väderväxlingar (när det går från högtryck till lågtryck oftast, eller när det är rejäla åsk-urladdningar på gång) så jag har tyvärr svårt att stoppa anfallen då man ju inte kan påverka vädret ;) 
    Tryckförändringarna i luften som alltså är min utlösande faktor påverkas ju inte av vad jag äter, så för mig tror jag att det skulle ha liten eller ingen effekt.
    Men tack för att du delar med dig, man kan ju alltid prova :) 

• Plättis

Jag får ge det ett försök! Tidigare hade jag extrema anfall som räckte i flera dagar eller veckor, nu är det bara två eller högst tre dagar en gång i månaden. 

Det finns en tråd om migrän någonstans, jag startade den för att se om det fanns andra som hade liknande problem som mig. Minns inte var tråden ligger, och den är inte jätteaktiv heller :) 

• Almic

Nej det passar säkert inte alla :)
    tror man måste äta magnesium tabletter, inte en blandning av flera vitaminer/mineraler.
    sen är det ju så att även om man får migrän av olika saker, så kan kroppen vara bättre på att återhämta sig, eller att man får lindrigare attacker om man äter Mg.

som sagt, ville bara dela. Det kostar inte så mycket och är ofarlig metod :)

lycka till!

• Chicita
    Almic skrev 2014-04-22 10:41:23 följande:

som sagt, ville bara dela. Det kostar inte så mycket och är ofarlig metod :)

lycka till!

Det är alltid bra med tips :) 
  • Plättis

Idag skulle jag bara vilja kräkas över det där äckliga ordet som börjar på C, men gråter bara istället. 

Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara