• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • filibustern
    Plättis skrev 2013-09-03 14:51:56 följande:
    Jag är också arbetslös just nu, och i början var det ganska skönt att inte behöva kliva upp, kunna skrota runt i mjukisbrallor hela dagen och sola. Nu är jag äckligt less, och arbetsförmedlingen gör ingenting. Om de erbjuder mig att gå en kurs där jag ska lära mig skriva cv (i år igen) kommer jag skrika åt dem. 

Man får helt enkelt leva på förhoppningen att allt löser sig. Lycka till med studieuppehållet, det kan vara pausen som behövs  
    ne jag har inte kommit in i det där "skönt att slippa kliva upp på morgon". för jag kliver upp halv 7 ändå :P ne men jag är mest orolig över om jag får jobb men mest av allt VAR jag ska få jobb.. mest troligt blir det väl någonstans långtifrån så jag måste vara hemifrån mycket :(((
  • Chicita

Ja Arbetsförnedringen är inte mycket att hänga i julgranen Tungan ute

Jag är egentligen arbetslös, men jag jobbar extra vid behov. Och det varierar mellan bara några timmar till heltid. Men i snitt kanske det ligger på 50%. Denna vecka jobbar jag 4 hela pass exempelvis.
    Ändå hänger arbetsförmedlingen över mig och flåsar mig i  nacken och vill att jag ska söka jobb i hela Sverige.
    Att vi nyss byggt hus och troligtvis inte skulle kunna sälja huset (just nu) utan förlust, och att maken har ett välbetalt heltidsjobb tar dom ingen hänsyn till.
    Dom hänvisade mig att söka ett vikariat på 40% ca 65 mil härifån. Vicket var på 6 månader, lägre lön än jag har nu (jag skulle förlora på att ta vicket och det var ju ändå inte en fast tjänst), jag skulle stå med dubbla boenden alltså och deras svar när jag frågade hur dom tänkte var "Ni får väl skilja er om inte maken vill säga upp sig och flytta med" ?? 
    Men se då blev jag förbannad. Och när jag hade fått tag i chefen på AF så fick jag en ursäkt, och det dröjde inte länge innan en tjänst blev ledig på AF också Oskyldig 

• Plättis
    Chicita skrev 2013-09-03 18:30:22 följande:

Jag är egentligen arbetslös, men jag jobbar extra vid behov. Och det varierar mellan bara några timmar till heltid. Men i snitt kanske det ligger på 50%. Denna vecka jobbar jag 4 hela pass exempelvis.
    Ändå hänger arbetsförmedlingen över mig och flåsar mig i  nacken och vill att jag ska söka jobb i hela Sverige.
    Att vi nyss byggt hus och troligtvis inte skulle kunna sälja huset (just nu) utan förlust, och att maken har ett välbetalt heltidsjobb tar dom ingen hänsyn till.
    Dom hänvisade mig att söka ett vikariat på 40% ca 65 mil härifån. Vicket var på 6 månader, lägre lön än jag har nu (jag skulle förlora på att ta vicket och det var ju ändå inte en fast tjänst), jag skulle stå med dubbla boenden alltså och deras svar när jag frågade hur dom tänkte var "Ni får väl skilja er om inte maken vill säga upp sig och flytta med" ?? 
    Men se då blev jag förbannad. Och när jag hade fått tag i chefen på AF så fick jag en ursäkt, och det dröjde inte länge innan en tjänst blev ledig på AF också Oskyldig 
    Va?! "Skilj er" är förmodligen det dummaste råd jag någonsin hört att de gett. Man blir ju upprörd på riktigt. När jag vickade vid behov förra sommaren ville de att jag skulle gå på massa informationsträffar så jag blev tvungen att tacka nej till jobb för att gå dit. När jag frågade om det skulle vara så blev jag utskriven och jobbade varje dag på vicket i stället. 
    Nu har de inte sagt ett knyst på evigheter, och det känns inte heller bra Obestämd 
    filibustern skrev 2013-09-03 17:10:26 följande:
    ne jag har inte kommit in i det där "skönt att slippa kliva upp på morgon". för jag kliver upp halv 7 ändå :P ne men jag är mest orolig över om jag får jobb men mest av allt VAR jag ska få jobb.. mest troligt blir det väl någonstans långtifrån så jag måste vara hemifrån mycket :(((
    Ja, då förstår jag om det inte är slapparkänsla än Jag har sett att du bor i Västerbotten, och då förstår jag om det inte är så mycket att välja på. Jag bor i Umeå, och inte ens här finns det särskilt mycket att välja på. Men det går ju ta tåget nu, så då dubblar man ju sökområdet! 
  • filibustern
    Chicita skrev 2013-09-03 18:30:22 följande:

skilj er?! haha! lol.. så dumt.. förstår att du blev förbannad, skulle jag oxå bli.. 
    Plättis skrev 2013-09-03 18:50:28 följande:
    filibustern skrev 2013-09-03 17:10:26 följande:
    Ja, då förstår jag om det inte är slapparkänsla än Jag har sett att du bor i Västerbotten, och då förstår jag om det inte är så mycket att välja på. Jag bor i Umeå, och inte ens här finns det särskilt mycket att välja på. Men det går ju ta tåget nu, så då dubblar man ju sökområdet! 
    yes. bor dessutom i inlandet och här finns det VERKLIGEN inget. visst, har hittat två tjänster på ett äldreboende på 75% bara några stenkast härifrån, men jag vill ju utvecklas lite! vara på en vårdavdelning eller nåt. hittat en tjänst (undersköterske) på en akutvårdsavdelning på sunderby sjukhus, samt en tjänst på kardiologavdelningen i sundsvall. lät intressant! men det är skitlångt! det är 20 mil bara till umeå! och jag känner INGEN i sundsvall, inte i norrbotten heller.. =/ och inget finns i lycksele eller umeå, där fösker de bara sköterskor.. 
  • snowstars
    filibustern: springvikarier brukar behövas både inom vården och skolan. Barnomsorgen? Vi har då ett jättestort behov av vikarier på mitt jobb. Alla jobb ligger inte ute hos arbetsförmedlingen.. 

Tråkigt med studieuppehåll, jag har också ett ofrivilligt sådant nu. Men jag tänker att jag kommer få mer  motivation av att bara gå hemma ;) 
  • filibustern
    snowstars skrev 2013-09-04 08:45:32 följande:
    filibustern: springvikarier brukar behövas både inom vården och skolan. Barnomsorgen? Vi har då ett jättestort behov av vikarier på mitt jobb. Alla jobb ligger inte ute hos arbetsförmedlingen.. 

Tråkigt med studieuppehåll, jag har också ett ofrivilligt sådant nu. Men jag tänker att jag kommer få mer  motivation av att bara gå hemma ;) 
    jo, har funderat på barnomsorgen också. men ja.. jag vet inte..  vill jag helst ha en fast anställning eller liknande, för enligt erfarenheten så får man inte jobb alla gånger som vikarie.. är i princip utan jobb helt mellan somrarna.. :/ ne jag misstänker att inte alla jobb ligger ute.. kan inte tänka mig att det INTE finns NÅGON underskötersketjänst ute i lycksele t.ex. 

ofrivilligt? varför? om jag får fråga?  
  • amerika

När vi ändå är inne på myndigheter så kan jag fortsätta med att gnälla på Migrationsverket!! Det tar all min energi just nu att försöka bråka med dem, snacka om David mot Goliat! Det känns inte ens roligt att planera för bröllop, för vi vet inte om vi kan ha det så som vi hade tänkt oss...

Min blivande väntar på beslut om uppehållstillstånd. Utan det kan han inte folkbokföra sig, inte jobba, inte öppna ett bankkonto, ingenting. Han kan inte ens vara här, tillsammans med mig Rynkar på näsan

Det är så oerhört slitsamt att vänta. Och det kostar både kraft och pengar (flygbiljetter, bussbiljetter, svindyra telefonräkningar...) förutom att vi håller på att längta ihjäl oss efter varann!!!

3 månaders väntetid blev förlängd till 7 månader och nu har det snart gått 8.... Allt är klart, ansökan är komplett, alla papper de ska ha har inkommit, för flera månader sedan. Hur svårt kan det vara??

Hans ansökan "ligger just nu i en väntande balans" har jag fått höra. Om någon förstår vad det faktiskt betyder, får den gärna förklara det för mig! Jädra fikonspråk Skrikandes 

Blä  Rynkar på näsan

• Plättis
    amerika skrev 2013-09-04 21:38:05 följande:
    Hans ansökan "ligger just nu i en väntande balans" har jag fått höra. Om någon förstår vad det faktiskt betyder, får den gärna förklara det för mig! Jädra fikonspråk Skrikandes 
    Blä  Rynkar på näsan
    Jag hoppas verkligen att det löser sig för er. Att bråka med myndigheter kan verkligen få en att känna sig maktlös. 
    Deras förklaring betyder absolut ingenting. Jag har pluggat svenska och bedriver ett personligt krig mot myndighetsspråk, som enligt lag ska vara "enkelt och begripligt". Det finns däremot inget straff om myndigheterna inte följer språklagen, så det är lite hopplöst. Ta kontakt med dem och fråga vad det är som är problemet, vad innebär "den väntande balansen" när ni fick besked om att det skulle ta tre månader och det gått snart tre gånger så lång tid. 
  • amerika
    Plättis skrev 2013-09-05 12:49:25 följande:
    Jag hoppas verkligen att det löser sig för er. Att bråka med myndigheter kan verkligen få en att känna sig maktlös. 
    Deras förklaring betyder absolut ingenting. Jag har pluggat svenska och bedriver ett personligt krig mot myndighetsspråk, som enligt lag ska vara "enkelt och begripligt". Det finns däremot inget straff om myndigheterna inte följer språklagen, så det är lite hopplöst. Ta kontakt med dem och fråga vad det är som är problemet, vad innebär "den väntande balansen" när ni fick besked om att det skulle ta tre månader och det gått snart tre gånger så lång tid. 
    Jag jobbar själv på en myndighet och svänger mig säkert (dessvärre) med uttryck som inte är begripliga, men det där förstår inte ens jag!
    Jo, kontakt med dem har jag, så gott som dagligen. Jag försöker få dem att inse att de kan bli av med den där jävligt jobbiga människan väldigt enkelt Flört vet ej om det är rätt strategi, men det känns som jag har prövat allt: vänta snällt, vädja, ställa krav, tjata, ta det med chefen, tjata ännu mer....

Nåja, någon dag kommer ju beslutet. Men det är riktigt jobbigt att vänta!
  • amerika
    Plättis (och alla andra som orkar läsa...), jodå, kontakt med dem har jag haft, oj så jag har bråkat!!

Och efter att ha bråkat mig fram till chefens chef och hade ett långt samtal m henne, så hände det plötsligt saker och inom en vecka var allt klart: muntlig intervju med mig, handläggning och beslut!! Så nu kommer han äntligen hem till mig och mina barn och stannar på riktigt för eeeevigt Skrattande Hjärta 
    24 maj 2014
Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara