• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • filibustern
    Äriqa skrev 2013-07-05 07:30:10 följande:

Jag blev så irriterad när mannen inte kunde plocka bort disk eller diska efter sig.

Vi bestämde istället att han får sköta tvätten så sköter jag disken.

Bra för mig för då slipper jag sköta tväten och slipper bli irriterad när disken står på bänken odiskad och han slipper mitt tjat!

jo, men han ville helst inte göra NÅT. men nu har han börjat skärpa sig lite. faktiskt. visst, han kan inte detta med att se vad som behövs göras, men om jag gör en to do-list till honom medan jag är och jobbar, så gör han det mesta :) ett framsteg^^
  • Plättis
    filibustern skrev 2013-07-05 09:03:00 följande:
    jo, men han ville helst inte göra NÅT. men nu har han börjat skärpa sig lite. faktiskt. visst, han kan inte detta med att se vad som behövs göras, men om jag gör en to do-list till honom medan jag är och jobbar, så gör han det mesta :) ett framsteg^^
    Min sambo blir bara upprörd när jag skriver listor, han säger att han känner sig som ett barn då. Så jag försöker låta honom se saker själv istället. "Älskling, kan du hämta... Var har vi...?" är frågor som driver mig till vansinne. Istället för att jag ska springa runt som en hemhjälp sa jag åt honom att bara be mig i yttersta nödfall, och alla saker har sin bestämda plats hemma hos oss - han får helt enkelt tänka efter eller leta lite.
  • filibustern
    Plättis skrev 2013-07-12 11:33:13 följande:
    Min sambo blir bara upprörd när jag skriver listor, han säger att han känner sig som ett barn då. Så jag försöker låta honom se saker själv istället. "Älskling, kan du hämta... Var har vi...?" är frågor som driver mig till vansinne. Istället för att jag ska springa runt som en hemhjälp sa jag åt honom att bara be mig i yttersta nödfall, och alla saker har sin bestämda plats hemma hos oss - han får helt enkelt tänka efter eller leta lite.
    ok! ne vi tycker detta systemet fungerar. än så länge. :) för ja vet han nog inte kommer kunna se sånna saker.. och om han gör det själv så ignorerar han det... när han var singel och bodde ensam så diskade han, men det var bara för att allt porslin var smutsigt. och så vill inte jag ha det! jag vill att man håller efter disken så man slipper stå där på morgonen, trött och småirriterad, och måste på jobbet, och så finng INGEN talrik till frukosten?? nej tack! då skriver jag hellre listor :P och min karl har också liiite dålig koll på vart saker är, ofta får jag höra "vart är...?" meen.. det gör ju jag med så :P 
  • Misswert

Den senaste tiden har jag misstänkt att min spiral sitter snett, då jag har haft problem vid sex. Dessutom har jagf börjat få symtomer som skulle kunna peka på en ev graviditet. Fick tillslut tummen ur och ringde gyn för att få en tid, fick veta att jag skulle bli uppringd vid 10.45. De har fortfarande inte ringt.... Suck.....Vill bara ha en tid så jag får det kontrollerat....   

• Plättis

Jag och min sambo bråkade ganska intensivt för någon vecka sedan, så illa att jag åkte till min kusin och satt och grät på hennes soffa några timmar en kväll medan hon tröstade mig. Det berodde på saker som hänt under en utekväll, men inget allvarligt. Jag har i perioder väldigt dålig självkänsla, och det här hände under en sådan period. Igår fick jag veta att en del av de saker jag grät över var fabricerade av en vän. 
    Våra respektive är bästa vänner sedan barnsben, och jag vill inte bli osams med henne eftersom vi ska tillbringa nästa vecka tillsammans på semester. Men samtidigt är det inte okej att hon insinuerar att min sambo är otrogen då jag vet att han absolut inte skulle vara det. När jag pratade med min sambo om det igår blev han så upprörd över anklagelserna att det tog tio minuter att lugna ned honom så han inte skulle gå och prata allvar med henne. Det går inte prata allvar med någon när alkohol är inblandat.

• jeanettejohansson

Enligt min erfarenhet från mina ex så har "lata karlar" inte gått att bota. Jag har i perioder kunnat skrämma män till att hjälpa till mer hemma men aldrig lyckats få det hållbart och naturligt.Så denna gången så spanade jag länge och nogrannt in min pojkväns hem och vanor innan vi blev seriösa ;) En man som har ett rent och prydligt hem har med största sannolikhet en vana av att hålla rent omkring sig. Killar som sitter vid dator en massa var också något som gav röda varningssignaler efter erfarenheter med ett ex som prioriterade datorn framför vardagsumgänge hela tiden.Nu har jag en blivande make som är pedant istället.... Det jag stör mig på som TUSAN just nu är min kropp!! Jag slutade snusa i vintras.. självklart gick jag upp 5 kg... Hela sommaren har jag arbetat fysiskt med ved, skogsarbete, hässjat hö osv varje dag. Men vågen står still!!! Hur är det möjligt?!?       

• filibustern
    jeanettejohansson skrev 2013-07-20 18:30:34 följande:
    Enligt min erfarenhet från mina ex så har "lata karlar" inte gått att bota. Jag har i perioder kunnat skrämma män till att hjälpa till mer hemma men aldrig lyckats få det hållbart och naturligt.Så denna gången så spanade jag länge och nogrannt in min pojkväns hem och vanor innan vi blev seriösa ;) En man som har ett rent och prydligt hem har med största sannolikhet en vana av att hålla rent omkring sig. Killar som sitter vid dator en massa var också något som gav röda varningssignaler efter erfarenheter med ett ex som prioriterade datorn framför vardagsumgänge hela tiden.Nu har jag en blivande make som är pedant istället.... Det jag stör mig på som TUSAN just nu är min kropp!! Jag slutade snusa i vintras.. självklart gick jag upp 5 kg... Hela sommaren har jag arbetat fysiskt med ved, skogsarbete, hässjat hö osv varje dag. Men vågen står still!!! Hur är det möjligt?!?       
    ne. visseligen kommer min karl alltid vara lat. MEN han kan göra mina listor ändå :) 
  • jeanettejohansson

filibustern skrev 2013-07-20 18:35:11 följande: jeanettejohansson skrev 2013-07-20 18:30:34 följande: Enligt min erfarenhet från mina ex så har "lata karlar" inte gått att bota. Jag har i perioder kunnat skrämma män till att hjälpa till mer hemma men aldrig lyckats få det hållbart och naturligt.Så denna gången så spanade jag länge och nogrannt in min pojkväns hem och vanor innan vi blev seriösa ;) En man som har ett rent och prydligt hem har med största sannolikhet en vana av att hålla rent omkring sig. Killar som sitter vid dator en massa var också något som gav röda varningssignaler efter erfarenheter med ett ex som prioriterade datorn framför vardagsumgänge hela tiden.Nu har jag en blivande make som är pedant istället.... Det jag stör mig på som TUSAN just nu är min kropp!! Jag slutade snusa i vintras.. självklart gick jag upp 5 kg... Hela sommaren har jag arbetat fysiskt med ved, skogsarbete, hässjat hö osv varje dag. Men vågen står still!!! Hur är det möjligt?!?        ne. visseligen kommer min karl alltid vara lat. MEN han kan göra mina listor ändå :) Så länge systemet fungerar för er och ni är lyckliga i relationen så är alla sätt bra ! Jag är imponerad över dom som lyckas förändra sin partners vanor ;)Jag har kanske gett upp för fort i mina "fostringsförsök" i tidigare relationer. Men samtidigt är iofs jag glad över det för annars hade jag inte fått min prins ;) 

Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara