• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • filibustern

tro jag blir tokig snart!! 

MIn fästman hjälper i princip aldrig till hemma! hela dagen har han suttit vid datorn. det han gjort är att skölja ur dammsugaren (vi har vattendammsugare).. han ides inte ens he bort den , utan la en del i handfatet i badrummet, och två delar i hallen mitt på golvet... och när jag bad han diska en omgång idag, så tog det så förbannat lång tid (ville ha det gjort innan vi fick besök) att jag gatt göra det själv.. och när besöket hade farit efter middagen och jag bad han städa upp i köket lite, så flyttade han allt från köksbordet till bänken... -.- what to do! och nästan varje gång jag ber han om nåt, får jag till svar ett enormt "gud så jävla besvärlig du är"-suck och så gör han det halvgjort, eller blir irriterad. håller inte på att orka, men han förstår inte! han har inte det här synsättet som jag har, att se att det behövs diskas, eller dammsugas, eller plockas undan, det skiter han fullständigt i! och det jäkligaste är att det är ju JAG som får skiten för det. "Du måste ju diska.." (ofta från min mor)"har du inte diskat klart än?" (från min syster som besökte oss idag, då hade jag diskat en omgång själv och var i full färd med att diska gubbens omgång....-.-) och en gång när jag sa jag hade städat lite fick jag till svar av min andra syster "ja det märks då inte" (med en liiiten glimt i ögat). ne gubben behöver aaaaldrig höra nåt sånt, för han sitter ju vid datorn så jag får ta skiten... blir så arg ibland! hur ska de bli när/om vi skaffar barn? då lär ja ju få ta hand om den ungen OXÅ! 

men jag är väl inget helgon, har svårt att låta han bara göra saker, just på grund av att jag fått göra det under dessa 7,5år, så jag är ju van att göra det på mitt sätt.. så jag kan vara kontrollerande, men detta har jag pratat med honom om, och att bara han börjar och har lite tålamod med mig så vänjer jag mig. men icket!

ville väl bara spy ut lite galla...  

• snowstars
    filibustern skrev 2013-06-23 21:15:37 följande:
    tro jag blir tokig snart!!

MIn fästman hjälper i princip aldrig till hemma! hela dagen har han suttit vid datorn. det han gjort är att skölja ur dammsugaren (vi har vattendammsugare).. han ides inte ens he bort den , utan la en del i handfatet i badrummet, och två delar i hallen mitt på golvet... och när jag bad han diska en omgång idag, så tog det så förbannat lång tid (ville ha det gjort innan vi fick besök) att jag gatt göra det själv.. och när besöket hade farit efter middagen och jag bad han städa upp i köket lite, så flyttade han allt från köksbordet till bänken... -.- what to do! och nästan varje gång jag ber han om nåt, får jag till svar ett enormt "gud så jävla besvärlig du är"-suck och så gör han det halvgjort, eller blir irriterad. håller inte på att orka, men han förstår inte! han har inte det här synsättet som jag har, att se att det behövs diskas, eller dammsugas, eller plockas undan, det skiter han fullständigt i! och det jäkligaste är att det är ju JAG som får skiten för det. "Du måste ju diska.." (ofta från min mor)"har du inte diskat klart än?" (från min syster som besökte oss idag, då hade jag diskat en omgång själv och var i full färd med att diska gubbens omgång....-.-) och en gång när jag sa jag hade städat lite fick jag till svar av min andra syster "ja det märks då inte" (med en liiiten glimt i ögat). ne gubben behöver aaaaldrig höra nåt sånt, för han sitter ju vid datorn så jag får ta skiten... blir så arg ibland! hur ska de bli när/om vi skaffar barn? då lär ja ju få ta hand om den ungen OXÅ!

men jag är väl inget helgon, har svårt att låta han bara göra saker, just på grund av att jag fått göra det under dessa 7,5år, så jag är ju van att göra det på mitt sätt.. så jag kan vara kontrollerande, men detta har jag pratat med honom om, och att bara han börjar och har lite tålamod med mig så vänjer jag mig. men icket!

ville väl bara spy ut lite galla...

Du kanske redan har testat, men när vi ska storstäda här hemma skriver jag listor. En lista för varje rum, med olika saker som ska göras. Då står det dammsuga, torka golv, putsa fönster (om det ska göras) dammtorka etc. På vår- och höststorstädningarna har jag med fönsterputs, städa bakom spisen och såna saker. Sen sätter vi igång. När man har gjort något stryker man på listan och ingen är klar förrän allt är struket.

Det hjälper kanske inte så mycket varje dag men det kan ju gå att införa nån form av städdag varje vecka?

Här på BT har jag sett en del som skriver ner varje gång de har gjort något i hemmet och så jämför man vem som har gjort mest i slutet av en månad. Det blir ju ganska konkret med såna listor.

• filibustern
    snowstars skrev 2013-06-24 13:07:58 följande:

Du kanske redan har testat, men när vi ska storstäda här hemma skriver jag listor. En lista för varje rum, med olika saker som ska göras. Då står det dammsuga, torka golv, putsa fönster (om det ska göras) dammtorka etc. På vår- och höststorstädningarna har jag med fönsterputs, städa bakom spisen och såna saker. Sen sätter vi igång. När man har gjort något stryker man på listan och ingen är klar förrän allt är struket.

Det hjälper kanske inte så mycket varje dag men det kan ju gå att införa nån form av städdag varje vecka?

Här på BT har jag sett en del som skriver ner varje gång de har gjort något i hemmet och så jämför man vem som har gjort mest i slutet av en månad. Det blir ju ganska konkret med såna listor.

ne alltså ajg tror inte han är kapabel till det. han kan inte planera. idag t.ex har arbetat 14-21 idag. bad han diska. han började halv 9, och insåg.. oj! jag ska ju hämta xxxx nu" och så blev det bara en halv diskning.. han väntar med allt till sista minuten. herrejisses! och de där med att skriva ner behöver jag inte, för han VET att han inget gör. 

har prövat att ställa han i hallen (där han ser trapp, hall, v-rum och kök) och så be han skriva ner 10 saker han ser behövs göra... vet du vad det blev? allt UTOM att diska, dammsuga, plocka bort från bortet etc, det blev typ.. bygga bänk, fixa hyllor, etc. jag skiter väl fullständigt i sånt! oh! blir så ARG! 
  • amerika

Jag vill få ur mig att jag fått fortkörningsböter Skrikandes jag vet när det hände för jag märkte att fartkameran blixtrade till. Det var en tjänsteresa och jag körde 6 km för fort på en ren, torr, bred 90-väg, det kostar 1500 spänn som jag får stå för själv, arbetsgivaren betalar inte. Sura pengar, hade jag kunnat ha roligare för Rynkar på näsan

• Chicita
    amerika skrev 2013-07-01 22:02:25 följande:
    Jag vill få ur mig att jag fått fortkörningsböter Skrikandes jag vet när det hände för jag märkte att fartkameran blixtrade till. Det var en tjänsteresa och jag körde 6 km för fort på en ren, torr, bred 90-väg, det kostar 1500 spänn som jag får stå för själv, arbetsgivaren betalar inte. Sura pengar, hade jag kunnat ha roligare för Rynkar på näsan
    Ja det kan jag tänka mig känns lite surt...
    Maken fick också fortkörningsböter för ett tag sen. På vägen till jobbet. Det är 110-väg men folk kör antingen 70 eller 130 och han hade väl hakat på någon som körde lite fort och inte tänkte på att det gick undan eftersom han är så van vid den där vägen...
    Men nu använder han farthållaren så det ska inte vara någon risk för fler böter Flört 
  • amerika
    Chicita skrev 2013-07-01 22:21:17 följande:
    Men nu använder han farthållaren så det ska inte vara någon risk för fler böter Flört 
    Det är nästan det suraste: jag är nog den enda på min arbetsplats som faktiskt använder farthållaren när jag kör, men just den här sträckan var det lite gasa-bromsa pga lastbilar som man antingen körde om eller låg bakom. Så kan det gå!
  • Chicita

Ja det är ju lite typiskt... Men men det är ju bara att bita i det sura äpplet och tacka för att det inte var ännu mer Flört

• MeaJ

I förrgår och idag meddelade 2 par att dom inte längre kan komma på bröllopet då de inte hittar någon barnvakt.
    Jättesnällt att meddela det nu när vi gifter oss nästa vecka. suck

Sommarbrud 2013
  • Äriqa

Jag blev så irriterad när mannen inte kunde plocka bort disk eller diska efter sig.

Vi bestämde istället att han får sköta tvätten så sköter jag disken.

Bra för mig för då slipper jag sköta tväten och slipper bli irriterad när disken står på bänken odiskad och han slipper mitt tjat!

Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara