filibustern skrev 2013-06-23 21:15:37 följande:
tro jag blir tokig snart!!
MIn fästman hjälper i princip aldrig till hemma! hela dagen har han suttit vid datorn. det han gjort är att skölja ur dammsugaren (vi har vattendammsugare).. han ides inte ens he bort den , utan la en del i handfatet i badrummet, och två delar i hallen mitt på golvet... och när jag bad han diska en omgång idag, så tog det så förbannat lång tid (ville ha det gjort innan vi fick besök) att jag gatt göra det själv.. och när besöket hade farit efter middagen och jag bad han städa upp i köket lite, så flyttade han allt från köksbordet till bänken... -.- what to do! och nästan varje gång jag ber han om nåt, får jag till svar ett enormt "gud så jävla besvärlig du är"-suck och så gör han det halvgjort, eller blir irriterad. håller inte på att orka, men han förstår inte! han har inte det här synsättet som jag har, att se att det behövs diskas, eller dammsugas, eller plockas undan, det skiter han fullständigt i! och det jäkligaste är att det är ju JAG som får skiten för det. "Du måste ju diska.." (ofta från min mor)"har du inte diskat klart än?" (från min syster som besökte oss idag, då hade jag diskat en omgång själv och var i full färd med att diska gubbens omgång....-.-) och en gång när jag sa jag hade städat lite fick jag till svar av min andra syster "ja det märks då inte" (med en liiiten glimt i ögat). ne gubben behöver aaaaldrig höra nåt sånt, för han sitter ju vid datorn så jag får ta skiten... blir så arg ibland! hur ska de bli när/om vi skaffar barn? då lär ja ju få ta hand om den ungen OXÅ!
men jag är väl inget helgon, har svårt att låta han bara göra saker, just på grund av att jag fått göra det under dessa 7,5år, så jag är ju van att göra det på mitt sätt.. så jag kan vara kontrollerande, men detta har jag pratat med honom om, och att bara han börjar och har lite tålamod med mig så vänjer jag mig. men icket!
ville väl bara spy ut lite galla...
Du kanske redan har testat, men när vi ska storstäda här hemma skriver jag listor. En lista för varje rum, med olika saker som ska göras. Då står det dammsuga, torka golv, putsa fönster (om det ska göras) dammtorka etc. På vår- och höststorstädningarna har jag med fönsterputs, städa bakom spisen och såna saker. Sen sätter vi igång. När man har gjort något stryker man på listan och ingen är klar förrän allt är struket.
Det hjälper kanske inte så mycket varje dag men det kan ju gå att införa nån form av städdag varje vecka?
Här på BT har jag sett en del som skriver ner varje gång de har gjort något i hemmet och så jämför man vem som har gjort mest i slutet av en månad. Det blir ju ganska konkret med såna listor.