• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-04-12 22:49:45 följande:
    Den 19:e? Det ska nog passa om inget annat kommer emellan.
    Jag kan åka med maken till Falun när han åker till jobbet och ta bussen hem sen när vi fikat klart (om jag inte lunchar med TheD om hon har tid Glad)

Alla smärtstillande som är antiinflammatoriska hjälper i alla fall lite.
    Jag brukar ta Diklofenak (verksamma ämnet, dom heter massa olika saker och kan heta både diklofenakkalium och diklofenaknatrium men det är i princip samma sak, bara olika salter för att hjälpa till med upptagningen).
    Ta smärtstillande i tablettform men smörj även med salva lokalt (eller Eeze-spray) om du har riktigt jädrans ont. Det viktigaste är att man försöker slappna av.
    Om det är ischias så är det "bara ont" det är inte farligt, utan gör bara ont. Och om man får den diagnosen av doktorn så kan man oftast slappna av lite - och då gör det mindre ont Glad

Tar ju gärna en lunch i annat fall också,,, Börjar ju jobba 15:30 så har lite tid slå ihjäl...

Om du tar dig till Falun vore det kanon. Kan vi inte bestämma tid och plats (TheD kan väll också vara med) och blir det ngt annat så kan vi höras... Kl 12:30 vid museet kanske?

1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-04-12 22:59:51 följande:

Tar ju gärna en lunch i annat fall också,,, Börjar ju jobba 15:30 så har lite tid slå ihjäl...

Om du tar dig till Falun vore det kanon. Kan vi inte bestämma tid och plats (TheD kan väll också vara med) och blir det ngt annat så kan vi höras... Kl 12:30 vid museet kanske?

1/6 2012
    Ja jag kan höra med henne också (om hon inte läser här själv)...
    Lunch kanske är trevligare än bara en fika Glad 
  • bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-04-12 23:09:42 följande:
    Ja jag kan höra med henne också (om hon inte läser här själv)...
    Lunch kanske är trevligare än bara en fika Glad
    Alltid trevligt med lunch
    1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-04-12 23:10:32 följande:
    Alltid trevligt med lunch
    1/6 2012
    Och oftast lite nyttigare än fika också Oskyldig
  • Memsan

Förlåt att jag bara hoppar in i tråden. Men måste bara få skriva av mig hos några som förstår hur mycket energi som läggs ner bakom planeringen.
    Vi har valt att ha buffén på borden, typ som tapas stil fast utan själva tapasrätterna. Dels för att vi ogillar köerna det blir vid buffebord, vi har många handikappade/gamla som inte riktigt klarar av det, slippa den genanta känslan av att gå ensam för en andra omgång mat och dels som isbrytare för våra gäster. Vi kan inte heller ha 3 rätters, det är helt uteslutet för oss och majoriteten av våra gäster.
    Till detta hör även att jag har jobbat inom restaurang i snart 10 år.

Nåväl, till min lilla "Tagg". Min tärna var över på en fika, visade inget intresse för buketterna jag pysslat ihop åt dom, visade inget intresse för en eventuell tärnklänning som jag hittat. Och hade sedan mage att försöka ändra våra middagsplaner- även en liten del av själva bröllopsplanerna! Jag kan ha överseende att denna gravida kvinna kanske hade en dålig dag med bebisen så majoriteten av hennes kommentarer har jag lyckats smälta. Men dock inte denna klockrena kommentar som har hemsökt mig i snart en veckas tid.
    "Varför har ni inte vanlig buffé? Det är mycket trevligare." Varav jag återigen berättar orsakerna för henne. "Ja, men då fastnar man ju vid bordet! Då kan man ju inte fly ifrån det tråkiga bordssällskapet!" och är nästan arg när hon säger detta!

Jag blev så arg och ledsen på henne, främst för allt hon sa om planeringen, att hon minsann inte tänkte komma en dag tidigare för att hjälpa till med det sista och sen bli förbannad för att jag nämner eventuella "arbetsuppgifter". om vad vi gör fel i hennes ögon för hon har ju serverat på några bröllop (denna kvinna har inte jobbat som jag, utan är en liten kontorsråtta i vanliga fall och har varit det sen gymnasiet). Hon underminerade allt jag har gjort de senaste 3 åren! och ja, jag säger jag. M2B har kommit med förslag men det är jag som har haft kontakt med alla och pysslat ihop allt. Trots att jag har berättat allting för henne sen början.

Jag vet inte, jag vill nog bara skriva av mig just den kommentaren och hennes beteende. Vill inte ens svara när hon ringer längre... Detta är bara min Tagg.

• Chicita
    Memsan skrev 2012-04-13 00:18:09 följande:
    Vet precis vad du menar... 
    Nu hade jag inga som helst arbetsuppgifter för tärnorna egentligen, eller tja en av dom satte upp mitt hår, men det frågade jag om hon hade lust att göra eftersom hon tycker att sånt är kul.

Men jag bytte ju till och med ut en tärna.
    (Vilket jag redan skrivit om i flera trådar, så jag ska inte ta upp det igen Flört)

Om din tärna är så rädd för att hamna bredvid någon tråkig bordsgranne så kanske hon inte ens behöver komma över huvud taget?
    Har du provat med någon liten skrämseltaktik?
    Typ:

Jag har tänkt på det där du sa med att du var rädd för att hamna bredvid någon tråkig, och det du sa om _______. Och jag har kommit fram till att det är själviskt av mig att be dig vara tärna när du så uppenbart inte vill det. Så jag tänkte bara säga att du inte behöver komma över huvud taget, förlåt att det tog sån tid att förstå det för mig. Hoppas att du inte är allt för arg? 

Eller så gör du som jag gjorde och säger till på skarpen till slut:

Det här är inte ditt bröllop. Jag tar gärna emot tips och råd, men du får acceptera att det är min och blivandes åsikt som gäller i slutänden. Om du inte vill vara tärna längre så säger du det, så jag kan hitta någon annan. Men annars är det dags att sluta ta ut dina frustrationer och dåliga humör på mig.
    Jag förväntar mig det här ______________ av dig. Om du inte kan ställa upp på det så kanske du ska fundera på om du vill ha det här uppdraget eller inte...
    Även om du inte kommer som tärna så är du välkommen som gäst. Om du tycker att bordsgrannen är tråkig så får du väl bita ihop och njuta av maten istället då tills middagen är över och man kan börja mingla. 
  • bridetobe2013

Jag skulle bli överlycklig om ngn ville ha mig som tärna på sitt bröllop och göra allt i min makt att få det så trevligt och bra för alla inblandade.

Förstår inte att man har mage att klaga och ifrågasätta brudparets önskan och planering....

Tycker som chicita. Ge henne möjligheten att hoppa av.

1/6 2012
  • Memsan

Tack för råden. Gav henne möjlighet att hoppa av redan för en månad sedan när det kom fram att hon skulle få ett barn 2 månader innan mitt bröllop. Men hennes svar var att hennes man skulle få ta hand om barnet den dagen- jag är dock väldigt skeptisk. Men tiden får utvisa hur det blir. Det tråkiga är bara om hon ställer in aldeles försent. Min andra tärna klarar inte av att vara ensam tärna pga pyskologiska problem.

• Chicita
    Memsan skrev 2012-04-17 22:58:44 följande:
    Tack för råden. Gav henne möjlighet att hoppa av redan för en månad sedan när det kom fram att hon skulle få ett barn 2 månader innan mitt bröllop. Men hennes svar var att hennes man skulle få ta hand om barnet den dagen- jag är dock väldigt skeptisk. Men tiden får utvisa hur det blir. Det tråkiga är bara om hon ställer in aldeles försent. Min andra tärna klarar inte av att vara ensam tärna pga pyskologiska problem.
    Kan du höra med någon som skulle vara villig att snabbt hoppa in som "reserv" ifall att?
Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara