• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • snowstars

Ja, men precis. Det är i alla fall bättre att få ett mail än inget alls. Även om standardsvaren inte är så roliga heller. Förra sommaren sökte jag 20 jobb, fick komma på 1 intervju och där var det kört eftersom jag inte kunde så bra tyska. Det var bara det att jag inte fick möjlighet att prata om det under intervjun för hon bytte typ ämne? *inte alls bitter* Sen vet jag att man har mycket större chans vid spontanansökningar än de som annonseras ut men faktum är att jag är så dålig på såna ansökningar så det blir aldrig något i alla fall. Är bättre på att tala för mig i skrift och det verkar ju som jag gör nåt rätt eftersom jag får komma på intervjuer. Fattas bara den där sista biten då..

Fast nu känner jag att det nog funkar bättre med logistiken om jag jobbar hemma hos mamma och pappa i sommar. Alltså på deras ort, eftersom sambon har jobb på annat ställe och vi har hund och så. Ska ringa en gammal arbetsgivare där.

• Chicita

Lycka till med ansökningen då snowstars Glad

Jag lyckas nästan alltid bättre när jag får träffa personen. Inte för att jag inte kan uttrycka mig i text, utan för att jag tycker att det är svårt att beskriva mig och göra ett intryck med bara text...
    Men jag har inte varit ute och presenterat mig något nu pga yrseln. Vill ju inte komma invinglande som ett fyllo direkt på första kontakten Flört 

Om jag blir kallad till en intervju så kan jag ju alltid förbereda dom på att jag har yrsel så att dom inte funderar. Eller tja jag säger ju inget om det är en bra dag. Inte så att man vill skjuta sig själv i foten i förväg liksom... Men om jag är yr och det är en kallad intervju så kan jag ju förklara det för det är ju inte helt första intrycket... 

• snowstars

Tack, detsamma :) Det blir nog jobb men kanske inte det jobb jag helst ville ha ;)

Nej, det ger nog inget bra intryck utan förklaring.. Får du komma till nån läkare och utreda vad det beror på? Måste vara himla obehagligt med yrsel.

• Chicita
    snowstars skrev 2012-03-26 14:05:03 följande:

Tack, detsamma :) Det blir nog jobb men kanske inte det jobb jag helst ville ha ;)

Nej, det ger nog inget bra intryck utan förklaring.. Får du komma till nån läkare och utreda vad det beror på? Måste vara himla obehagligt med yrsel.

Jag står på väntelista hos neurologen. Men dom har upp till 6 månaders väntetid.
    Har dock bett dom sätta mig på en lista dom kan ringa när dom får återbud med kort varsel så jag hoppas väl att jag får komma in snart Glad 
  • sabz
    sofiasmamma skrev 2012-03-21 11:54:42 följande:

Från stora taggar till små, men nu behöver jag gnälla av mig lite... :)

Vi har valt att ha en barnfri bröllopsfest (brudnäbbarna får vara med: eget barn + kusiner, samt ammande barn) och den främsta anledningen till det är att totalt skulle det bli 50 barn om alla skulle komma. Man kan ju inte bjuda alla och anta att de flesta barnen inte kommer, och att bjuda alla barn funkar inte: varken utrymmes- eller kostnadsmässigt (för att inte tala om ljudmässigt!).

Hur som helst, de flesta är helt ok med detta tack och lov, men det här med barn är minerad mark helt klart! Nu har vi fått höra på (långa) omvägar om vissa som är sura för att vi inte bjuder barnen. Fine, det får de bli.

Det som gör mig så himla less är att man ska få höra det just på omvägar, via äldre släktingar, för det känns som att vi får höra detta enbart för att vi ska få dåligt samvete och säga att "självklart får just era barn komma!". Men så kan vi ju inte göra, vi måste ju ha en gräns.

Sådärja, nu har jag gnällt av mig och ska njuta av det vackra vädret i stället! Så skönt med denna dumpningstråd! Ber även om ursäkt för långa & omständiga meningar, orkar inte omformulera mig... :)

Vi har samma problem. Vi har 6 par som har småbarn i åldern 0-3 år och vi vill ha ett barnfritt bröllop. Av dessa 6 par så är det 4 som blivit sura även fast vi talat om detta redan i februari och vi gifter oss i juni.
    Jag tycker att det är ett jätte fjantigt beteende då de 2 par som inte gnäller har barn under 1 år och mer än gärna lämnar bort för att få en kväll/helg för sig själva. De andra paren har barn i 2-3 årsåldern och nästan vägrar lämna bort även fast det finns far och morförädrar osv som brukar sitta barnvakt.

Jag har börjat se på saken så som att det är min och min blivandes fest. Det är vi som bestämmer. Passar det inte så behöver man inte komma. Det är ingen tvång att man måste komma och se oss gifta oss. Vi vill att de som kommer av våra gäster ska vilja vara där.
  • filibustern
    Chicita skrev 2012-03-26 14:10:27 följande:
    Jag står på väntelista hos neurologen. Men dom har upp till 6 månaders väntetid.
    Har dock bett dom sätta mig på en lista dom kan ringa när dom får återbud med kort varsel så jag hoppas väl att jag får komma in snart Glad 
    vet inte hur allvarlig din yrsel är, men en kusin till min fästman fick en dag bara PANG! hon blev yr, som om hon druckit i sig en eller två kvartingar! visade sig att hon hade en infektion på balansorganet. fick lite medicin och så blev hon bättre. :)
  • sofiasmamma
    sabz skrev 2012-03-26 14:11:15 följande:
    Jag har börjat se på saken så som att det är min och min blivandes fest. Det är vi som bestämmer. Passar det inte så behöver man inte komma. Det är ingen tvång att man måste komma och se oss gifta oss. Vi vill att de som kommer av våra gäster ska vilja vara där.

Vi fick höra sen att anledningen var att de inte vill vara ifrån sina barn på midsommar för de dansar alltid runt stången tillsammans, eller ngt i den stilen. Öh... vi har ett midsommarbröllop, inte en midsommarfest, det blir ingen stång!! Trodde de verkligen det?

Jag tänker så här: de behöver inte komma, vi umgås aldrig med dem i vanliga fall, och vi sparar in en del på att de inte kommer. Win alltså. Den äldsta släktingen kommer förmodligen gå i taket (vet att det är hennes mission att få oss att rucka på regeln) men det kan hon glömma, hon behöver inte heller komma om det inte passar. :)

• snowstars
    Chicita skrev 2012-03-26 14:10:27 följande:
    Hoppas du får komma in snart och att det inte är så allvarligt. Åtminstone nåt behandlingsbart så att säga :)
  • Chicita
    filibustern skrev 2012-03-26 15:30:18 följande:
    vet inte hur allvarlig din yrsel är, men en kusin till min fästman fick en dag bara PANG! hon blev yr, som om hon druckit i sig en eller två kvartingar! visade sig att hon hade en infektion på balansorganet. fick lite medicin och så blev hon bättre. :)
    Har haft yrsel sen runt jul nu. Dom har redan kollat öron och allt sånt. Så det är varken kristaller, virus eller något annat sånt tyvärr.
    Nu ska dom se om det kan vara MS men det är som sagt lång väntetid...
    snowstars skrev 2012-03-26 16:05:59 följande:
    Hoppas du får komma in snart och att det inte är så allvarligt. Åtminstone nåt behandlingsbart så att säga :)
     Ja det är bara att hålla tummarna Glad
  • sabz
    sofiasmamma skrev 2012-03-26 16:01:15 följande:

Vi fick höra sen att anledningen var att de inte vill vara ifrån sina barn på midsommar för de dansar alltid runt stången tillsammans, eller ngt i den stilen. Öh... vi har ett midsommarbröllop, inte en midsommarfest, det blir ingen stång!! Trodde de verkligen det?

Jag tänker så här: de behöver inte komma, vi umgås aldrig med dem i vanliga fall, och vi sparar in en del på att de inte kommer. Win alltså. Den äldsta släktingen kommer förmodligen gå i taket (vet att det är hennes mission att få oss att rucka på regeln) men det kan hon glömma, hon behöver inte heller komma om det inte passar. :)

Helt rätt! Det är så jag tänker också. Man vill ju ha en rolig fest där alla trivs. Trivs man inte utan sina barn så behöver man inte komma. Jag vill inte känna den stressen på min dag att jag behöver muntra upp dystergökarna som surar över våra val av fest.
Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara