• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • daniiel

Jag blir så arg! Datorn har totalkraschat. Inget finns kvar. Inga bilder, inga program, inget. Den är ju bara dryga året gammal och vi har varit så försiktiga med den. Vi hade sparat allt på en extern hårddisk, men den har också kraschat nyligen. Alla minnen är helt borta. Inte har vi råd att köpa en ny heller. Ursäkta mig, men helvete!

• filibustern
    daniiel skrev 2012-03-19 14:52:50 följande:
    Jag blir så arg! Datorn har totalkraschat. Inget finns kvar. Inga bilder, inga program, inget. Den är ju bara dryga året gammal och vi har varit så försiktiga med den. Vi hade sparat allt på en extern hårddisk, men den har också kraschat nyligen. Alla minnen är helt borta. Inte har vi råd att köpa en ny heller. Ursäkta mig, men helvete!
    garanti? 
  • snowstars
    daniiel skrev 2012-03-19 14:52:50 följande:
    Så tråkigt att tappa alla bilder! Men har ni kollat upp så det verkligen inte går att återställa? Fick förklarat för mig att det kan gå om man har sparat dem på nåt visst sätt.. Kommer inte ihåg exakt hur det var men det kan ju vara värt att kolla. Lider med dig, det måste vara höjden av otur att både datorn och den externa hårddisken kraschar nästan samtidigt.
  • Chicita

Är du säker på att du inte kan få tillbaka bilderna?
    Om inte hårddisken är helt förstörd (typ brunnit) så brukar det gå att få tillbaka det mesta som ligger på den.

Exempelvis:
    http://www.ahlbergdata.com/se?gclid=CP6r6sWZ864CFetXmAodqXwcLA

Min make är riktigt duktig på datorer (Systemvetare, programmerare, IT-tekniker och konsult bland annat... *hihi* Datanörd är ordet) och när min gamla dator kraschade helt så körde han någon sorts recovery-program som jag har för mig hette något med träd (ja på engelska då Tungan ute) och det mesta fick vi tillbaka. 
    Vågar du inte chansa själv så kan det kanske vara värt att kontakta ett företag som specialicerat sig på sånt (som länken ovan exempelvis) 

• Chicita

Synd... Ska höra med maken vart han fick tag i det recoveryprogram han använde och vad det kostade (om det kostade något) ... Och om det finns kvar också dvs

• Chicita

Jag vet inte om det här kan vara något att testa i alla fall? 
    http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.125660

Här kan man visst göra en test gratis för att se om det finns filer att hämta - innan man i så fall köper programmet som man kan rädda filerna med:
    http://www.stellarinfo.com/partition-recovery.htm?gclid=CJPqzoGi864CFa9YmAode3E0Jw

Ska poängtera att jag inte läst så mycket om vad dom ska kunna rädda för något dock. Så läs på innan du hämtar hem programmen Flört 

• sofiasmamma
    daniiel skrev 2012-03-19 15:59:02 följande:
    Klart det kan gå, men finns inga garantier och kostar en hel del, så vi har faktiskt inte råd :(
    Om ni inte kan lyckas återställa ngt på egen hand föreslår jag att ni behåller de kraschade hårddiskarna och försöker spara till en återställning längre fram. Håller tummarna för att det löser sig!
Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara