• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • snowstars
    Chicita skrev 2012-03-16 21:31:10 följande:
    Klart du får gnälla Snowstars Solig
    Det var ju därför jag startade tråden. Så vi har någonstans att "dumpa" om vi är besvikna på något. Oavsett om det är livet i allmänhet eller någon detalj som andra kanske tycker är obefintlig.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -
    Det enda jag inte vill ha här i tråden är "det är mer synd om mig än om dig". Och "vad pessimistiska ni är - ryck upp er"...

Alla behöver dumpa ibland. Och att kunna få göra det på ett relativt anonymt ställe är rätt skönt Solig

Haha, ja det känns lite bättre att bara få vräka ur sig lite. Även om det känns lite futtigt jämfört med många andra problem.

Undrar om det är pms som gör mig så nedstämd, nu blev jag alldeles tårögd av din lilla kommentar och solen :) Haha.

• Chicita
    snowstars skrev 2012-03-16 21:42:06 följande:

Haha, ja det känns lite bättre att bara få vräka ur sig lite. Även om det känns lite futtigt jämfört med många andra problem.

Undrar om det är pms som gör mig så nedstämd, nu blev jag alldeles tårögd av din lilla kommentar och solen :) Haha.

Hehe... låter som PMS ja Flört
    Du får hitta något som piggar upp dig. Oavsett om det är en chipspåse eller en chokladbit. Eller kanske en vän och en bra film Solig
  • sofiasmamma

Först vill jag ge en stor kram till alla i den här tråden! Life´s a bitch sometimes...

Sen vill jag säga att jag är av den positiva sorten, i min familj säger vi att "allt ordnar sig" och det gör det ju oftast, men ibland är det inte så kul.

Min familj (och med familj menar jag även släkt) är jätteviktig för mig och när jag som liten fantiserade om att gifta mig gjorde jag även listor på vilka jag skulle bjuda. Det var långa listor... nu har nog hälften försvunnit.

Innan jag var 15 år hade jag gått på fem begravningar. Alla mina "gamla" är borta (mormor, morfar, farmor, farfar och andra gamla i släkten som stod mig nära. Visst, de var gamla, men ändå).

Nu när jag snart är 35 har jag tappat räkningen på hur många begravningar jag varit på men... 15-20 st. är det nog.

Mamma har cancer.

Pappa har cancer.

Faster har cancer.

Morbror har cancer.

Jag blev opererad för misstänkt cancer när jag var gravid i v 22 (tack & lov var det inte cancer).

Min systers tvillingar dog i magen.
    Alla i min familj har varit nära att dö (hjärtattack, gangrän, utomkvedshavandeskap osv).

Jag har gått igenom en mkt jobbig separation.

Men trots allt detta är jag lycklig. För just nu är det bra. Jag är mamma, min syster har en dotter, jag ska gifta mig och har det fint.

Jag vet inte riktigt vad min poäng var med detta inlägg, men det var skönt att få skriva ned sina sorger och konstatera att det går bra ändå. Jag har gråtit mig fördärvad fler gånger än jag trodde var möjligt, jag är väl bekant med sorg. Det kanske är därför det ändå känns ok. De man sörjer lever ju vidare i minnet.

• Chicita
    sofiasmamma skrev 2012-03-16 22:09:40 följande:

Jag vet inte riktigt vad min poäng var med detta inlägg, men det var skönt att få skriva ned sina sorger och konstatera att det går bra ändå. Jag har gråtit mig fördärvad fler gånger än jag trodde var möjligt, jag är väl bekant med sorg. Det kanske är därför det ändå känns ok. De man sörjer lever ju vidare i minnet.

Det kan vara skönt att få släppa ut lite gammalt och därigenom få känna hur lyckligt lottad man kan vara i dagsläget när man har det bra. Alltså av principen Just nu mår jag bra Solig
  • filibustern
    Chicita skrev 2012-03-16 21:08:02 följande:
    Ett förslag... 
    När du är ensam hemma någon gång. Gå in på hans dator och skriv ett dokument (som du låter ligga uppe, så det är det första han ser när han sätter sig vid datorn. Eller förbered det och bara öppna det medans han är på toa eller nåt och har datorn igång)
    I dokumentet skriver du:

"Inte i kväll älskling, jag har ont i grafikkortet. Kan du inte göra något med frugan i kväll istället?"

Tungan ute

Och gnäll så mycket du vill här. Det är helt tillåtet Solig
    HAHA! lovely! tack så hemskt mycket! det ska jag göra! 
  • filibustern
    sofiasmamma skrev 2012-03-16 22:09:40 följande:

Mamma har cancer.

Pappa har cancer.

Faster har cancer.

Morbror har cancer.

Jag blev opererad för misstänkt cancer när jag var gravid i v 22 (tack & lov var det inte cancer).

Min systers tvillingar dog i magen.
    Alla i min familj har varit nära att dö (hjärtattack, gangrän, utomkvedshavandeskap osv).

Jag har gått igenom en mkt jobbig separation.

... jag måste få ge dig beröm alltså. så strong du verkar vara! jag är oxå en sån som "äsch. de löser sig, på nåt vis", men ärlig, om jag hade samma situation, skulle jag vait knäckt för längesen. 
  • snuttitess

Får jag gnälla lite här?
    Har alltid velat haft ett stort bröllop, men nu verkar de inte bli så. Min sambos mamma dog för 2 veckorsen i als :(. Min mamma vill jag inte bjuda men känner mig tvungen för släkten tjatar på mig.
    För 3 årsen flyttade jag 28mil har hälsat på min släkt många gånger ibörjan. Men kände när jag fick min senaste 2010 att de kunde hälsa på oss någon gång. Men min mor eller någon annan i släkten kommer inte när barnen fyller år, kom inte på min minstas dop eller 1årsdag. Kanske löjligt att jag gnäller för de men min mor gör allt för sina andra barnbarn så känns jobbigt.
    När jag försökte pratat med henne om detta i julas så blev hon sur och sa upp kontakten med mig, har försökt ringt henne men hon svarar inte.

Sitter med en gästlista men vill inte bjuda min mor men då blir de andra utan min stora syster sura och tänker inte komma så vet inte hur jag ska göra?
    Trodde de skulle vara roligt att planerar sitt bröllop men hur jag än gör så blir de fel och släkten gnäller.

• Chicita
    snuttitess skrev 2012-03-17 13:41:31 följande:
    Får jag gnälla lite här?
    Har alltid velat haft ett stort bröllop, men nu verkar de inte bli så. Min sambos mamma dog för 2 veckorsen i als :(. Min mamma vill jag inte bjuda men känner mig tvungen för släkten tjatar på mig.
    För 3 årsen flyttade jag 28mil har hälsat på min släkt många gånger ibörjan. Men kände när jag fick min senaste 2010 att de kunde hälsa på oss någon gång. Men min mor eller någon annan i släkten kommer inte när barnen fyller år, kom inte på min minstas dop eller 1årsdag. Kanske löjligt att jag gnäller för de men min mor gör allt för sina andra barnbarn så känns jobbigt.
    När jag försökte pratat med henne om detta i julas så blev hon sur och sa upp kontakten med mig, har försökt ringt henne men hon svarar inte.

Sitter med en gästlista men vill inte bjuda min mor men då blir de andra utan min stora syster sura och tänker inte komma så vet inte hur jag ska göra?
    Trodde de skulle vara roligt att planerar sitt bröllop men hur jag än gör så blir de fel och släkten gnäller.
    Jag skulle ha bjudit mamman om jag var som dig. Troligtvis kommer hon väl inte om det fortsätter som det har gjort tidigare. Och det är ju synd. Men om du nu inte vill ha henne där så är det kanske inte hela världen ändå?
    Om hon väljer att komma så ta det som en olivkvist och försök se det som en nystart. Om hon väljer att inte komma så har du ju ändå gjort det du kan, och hon får bära hundhuvudet så att säga...

Min mamma dog 2 månader innan vårt bröllop, och då hade vi skyndat oss för att vi ville att hon skulle hinna vara med. Så det var väldigt jobbigt. Men om ni inte har bjudit in än till bröllopet så hinner den sorgen sjunka undan även om det inte känns så nu.
    En minnesplats på bröllopet kanske hade varit något för er? 
    Mamma fick en minivariant av sin kistdekoration, sitt placeringskort och en silverbricka med tre tända blockljus. På så sätt var hon också med på ett hörn Glad
  • snuttitess
    Chicita skrev 2012-03-17 16:23:55 följande:
    Jag skulle ha bjudit mamman om jag var som dig. Troligtvis kommer hon väl inte om det fortsätter som det har gjort tidigare. Och det är ju synd. Men om du nu inte vill ha henne där så är det kanske inte hela världen ändå?
    Om hon väljer att komma så ta det som en olivkvist och försök se det som en nystart. Om hon väljer att inte komma så har du ju ändå gjort det du kan, och hon får bära hundhuvudet så att säga...

Min mamma dog 2 månader innan vårt bröllop, och då hade vi skyndat oss för att vi ville att hon skulle hinna vara med. Så det var väldigt jobbigt. Men om ni inte har bjudit in än till bröllopet så hinner den sorgen sjunka undan även om det inte känns så nu.
    En minnesplats på bröllopet kanske hade varit något för er? 
    Mamma fick en minivariant av sin kistdekoration, sitt placeringskort och en silverbricka med tre tända blockljus. På så sätt var hon också med på ett hörn Glad
    Okej men de var fint gjort av dig. Ska föreslå de till min sambo, fast de stog inte varandra nära men skulle bli fint och minnesvärt.

Ska fundera på det med min mor men svårt och rädd att hon förstör de. Men har inte skickat inbjudningskort än så hinner fundera ett tag till. Så mycket som hänt mellan oss så därför jag tvekar.
  • Chicita
    snuttitess skrev 2012-03-17 18:42:30 följande:
    Okej men de var fint gjort av dig. Ska föreslå de till min sambo, fast de stog inte varandra nära men skulle bli fint och minnesvärt.

Ska fundera på det med min mor men svårt och rädd att hon förstör de. Men har inte skickat inbjudningskort än så hinner fundera ett tag till. Så mycket som hänt mellan oss så därför jag tvekar.
    Ok, jag uppfattade det som att han var så ledsen för att hans mamma gått bort precis nyss, så därför ville han inte ha ett stort bröllop längre.

Hur stor chans är det att din mamma kommer om du bjuder henne?
    Och har du någon släkting som förstår ditt problem som kanske kan hjälpa dig genom att "hålla lite koll" på din mamma ifall hon skulle tacka ja till att komma?

Jag tror att du tjänar på att vara den storsinta personen som bjuder din mamma ändå, trots problem er emellan.
    Ni kan ju strunta i ett traditionellt honnörsbord och istället sitta tillsammans med era tärnor / marskalker (om ni ska ha sådana) och placera ut mamman med någon / några som skulle kunna stoppa eventuella pinsamheter... Då behöver du ju inte ha din mamma i närheten av dig under kvällen om du inte önskar det.
    Om din mamma ställer till något på bröllopet så skämmer hon ut sig själv, inte dig och din blivande. Kom ihåg det Solig 
Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara