• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • filibustern
    eerihan skrev 2012-04-11 22:24:27 följande:
    Jag hade jättemycket problem med urinvägsinfektioner förut. Fick då tips om att dricka surt så trivs inte bakterierna lika bra. Ett stort glas apelsinjuice varje morgon har funkat bra för mig. Det plus att hålla rumpan varm. Nu har jag inte haft problem på flera år. =) Min morsa brukade dricka tranbärsjuice istället. Vill man slippa dricka det så finns tranbär i tablettform oxå i hälsokostbutiker.

Btw, jag läste en artikel för ett tag sedan om en studie i Danmark där man kommit fram till att spermier var bakteriedödande för just de typer av bakterier som är vanliga vid urinvägsinfektion. Naturen har sin egen lösning. =)
    tro mig, jag halvt "knarka" tranbärsjuice och annat surt ett tag.. tyvärr drack jag nog så mycket att det blev FÖR surt och det blev värre... och spermier skulle säkert funka, tyvärr har min fästman lite problem på den fronten.. :( 
  • bridetobe2013

Har läst här länge men inte kommenterat.....

Jag är kanske ego. Men nu är det min tur att spy lite galla,,,,,

Fick magsjuka natten till igår. (en lindrig variant så jag ska inte klaga för mkt). Har en ryggvärk from hell sen 1 vecka tillbaka. Kan inte sitta eller stå. Halvligga, ligga alternativt gå en bit funkar.

I dag blev det klart att Falukommun lägger ut den personliga assistansen på privat. Vet inte om jag kommer fortsätta ha ett jobb. om vi får följa med över till privat så kommer våra förrhållanden bli mkt sämre. Kommer jobba natt för en skit peng (ca 20:-/timme ) Jag som jobbar mestadels natt kommer förlora tusenlappar varje månad. vi kommer inte ha råd att bo kvar i vårat hus, Livet är PISS! En j-a tur att jag inte har ngt godis hemma som jag kan stoppa i mig.

Vore ju pricken över i-et om jag äter upp mig så inte brudklänningen passar i juni. J-a skit

1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-04-12 20:50:53 följande:

Fick magsjuka natten till igår. (en lindrig variant så jag ska inte klaga för mkt). Har en ryggvärk from hell sen 1 vecka tillbaka. Kan inte sitta eller stå. Halvligga, ligga alternativt gå en bit funkar.

I dag blev det klart att Falukommun lägger ut den personliga assistansen på privat. Vet inte om jag kommer fortsätta ha ett jobb. om vi får följa med över till privat så kommer våra förrhållanden bli mkt sämre. Kommer jobba natt för en skit peng (ca 20:-/timme ) Jag som jobbar mestadels natt kommer förlora tusenlappar varje månad. vi kommer inte ha råd att bo kvar i vårat hus, Livet är PISS! En j-a tur att jag inte har ngt godis hemma som jag kan stoppa i mig.

Vore ju pricken över i-et om jag äter upp mig så inte brudklänningen passar i juni. J-a skit

1/6 2012
    Det är inte ego... Det är en bra ventil så man inte går och samlar på sig massa sånt här och sen kanske exploderar på någon helt oskyldig över en skitsak Flört

Har du varit till doktorn med ryggen? Och vad säger dom i så fall?
    Jag hade extremt ont i övre delen av ryggen och strålade upp i nacken bra länge, var till doktorn - som skickade mig till sjukgymnasten för sjukgymnastik och akupunktur. Men till slut tröttnade jag och bokade tid hos en massör. Och efter två omgångar på en vecka så var ryggen nästan bra.
    Jag hade en låsning i en muskel som gjorde att jag spände mig pga att det gjorde ont - så jag fick mer ont av att jag spände mig så det blev en ond cirkel. När jag fick massage så att musklerna började slappna av så kunde jag smörja ryggen med Eeze-gelé och tugga värktabletter som var muskelavslappnande och antiinflammatoriska och då hjälpte dom så jag slappnade av ännu mer och fick ännu mer nytta av massagen...

Det där med jobb är riktig skit.
    Hade jag bitit ihop och stannat 3 månader till på mitt jobb så hade jag haft fast jobb nu efter 7 års hattande där.
    Men som min make säger - jag mådde inte bra där, och att inte må bra på jobbet är inte värt dom pengar vi fick in på min lön om det går ut över vårt förhållande. Hellre lever vi snålt som f-n och i princip bara "överlever" än att vi ska gå och sura på varandra pga yttre omständigheter.

Hoppas att du får behålla jobbet som det är i dag eller att du får ett annat bättre...
  • bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-04-12 21:30:48 följande:
    Det är inte ego... Det är en bra ventil så man inte går och samlar på sig massa sånt här och sen kanske exploderar på någon helt oskyldig över en skitsak Flört

Har du varit till doktorn med ryggen? Och vad säger dom i så fall?
    Jag hade extremt ont i övre delen av ryggen och strålade upp i nacken bra länge, var till doktorn - som skickade mig till sjukgymnasten för sjukgymnastik och akupunktur. Men till slut tröttnade jag och bokade tid hos en massör. Och efter två omgångar på en vecka så var ryggen nästan bra.
    Jag hade en låsning i en muskel som gjorde att jag spände mig pga att det gjorde ont - så jag fick mer ont av att jag spände mig så det blev en ond cirkel. När jag fick massage så att musklerna började slappna av så kunde jag smörja ryggen med Eeze-gelé och tugga värktabletter som var muskelavslappnande och antiinflammatoriska och då hjälpte dom så jag slappnade av ännu mer och fick ännu mer nytta av massagen...

Det där med jobb är riktig skit.
    Hade jag bitit ihop och stannat 3 månader till på mitt jobb så hade jag haft fast jobb nu efter 7 års hattande där.
    Men som min make säger - jag mådde inte bra där, och att inte må bra på jobbet är inte värt dom pengar vi fick in på min lön om det går ut över vårt förhållande. Hellre lever vi snålt som f-n och i princip bara "överlever" än att vi ska gå och sura på varandra pga yttre omständigheter.

Hoppas att du får behålla jobbet som det är i dag eller att du får ett annat bättre...

Har inte kollat ryggen än. Har levt på tron att "det går över". Funderar på att boka in massage och hoppas att det blir bättre. Vet inte vilken ände man börjar annars. Ska ringa chefen i morgon och kolla om jag kan få hjälp via jobbet. (innan dom gör sig av med mig

Annars borde man väll gå till VC antar jag .... Har ont i ryggslutet. mestadels på höger sida. strålar ner i benet. Hugger som en kniv. Riktigt oskönt helt enkelt...

Det värsta med jobbet är att jag har mått psykiskt dåligt över det i snart 1 år (när chefen sa att det ev var på G)

Jag lägger allt på mig och kan inte skaka av det. Allt det jobbiga har gjort att jag tröstätit (trots att jag vet att inget blir bättre av det igentligen) lagt på mig massa kg, varit arg och irriterad mer ofta än sällan. Vilket går ut över barnen och sambon. Det är jätte jobbigt att veta att det går ut över dom. Jag snäser och skäller. Vilket ingen mår bra av.

Bara värken försvinner ska jag återigen ta kontroll över mitt liv och se till att må bra. Men med det onda på allt det andra så blir det för mkt.

Ska försöka fokusera på bröllopet just nu. Min ljusglimt och min längtan. Vill "förtränga" allt det jobbiga ett tag och bara få vbara lycklig över det som komma skall. Det jag drömt om så länge. herre gud. Vi har varit tillsammans i 12½ år och drömmen om bröllop har funnits nästan lika länge. Vill inte att det här ska förstöra en av dom lyckligaste dagarna i mitt liv.

1/6 2012
  • filibustern
    bridetobe2013 skrev 2012-04-12 20:50:53 följande:

1/6 2012
    jag och min kille hade oxå magsjuka bara för några dagar sen. vi hade liksom du enormt ont i ryggen. min ryggvärk gick över i princip nä rja blev fri från kräkningarna och så¨.. min kille har lite problem med en axel än..
    mina föräldrar (som smittade oss) hade oxå värk 
  • bridetobe2013
    filibustern skrev 2012-04-12 21:51:12 följande:
    jag och min kille hade oxå magsjuka bara för några dagar sen. vi hade liksom du enormt ont i ryggen. min ryggvärk gick över i princip nä rja blev fri från kräkningarna och så¨.. min kille har lite problem med en axel än..
    mina föräldrar (som smittade oss) hade oxå värk

Fast värken började för 1 vecka sen, och magsjukan natten till igår.....

1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-04-12 21:47:16 följande:

Har inte kollat ryggen än. Har levt på tron att "det går över". Funderar på att boka in massage och hoppas att det blir bättre. Vet inte vilken ände man börjar annars. Ska ringa chefen i morgon och kolla om jag kan få hjälp via jobbet. (innan dom gör sig av med mig

Annars borde man väll gå till VC antar jag .... Har ont i ryggslutet. mestadels på höger sida. strålar ner i benet. Hugger som en kniv. Riktigt oskönt helt enkelt...

Det värsta med jobbet är att jag har mått psykiskt dåligt över det i snart 1 år (när chefen sa att det ev var på G)

Jag lägger allt på mig och kan inte skaka av det. Allt det jobbiga har gjort att jag tröstätit (trots att jag vet att inget blir bättre av det igentligen) lagt på mig massa kg, varit arg och irriterad mer ofta än sällan. Vilket går ut över barnen och sambon. Det är jätte jobbigt att veta att det går ut över dom. Jag snäser och skäller. Vilket ingen mår bra av.

Bara värken försvinner ska jag återigen ta kontroll över mitt liv och se till att må bra. Men med det onda på allt det andra så blir det för mkt.

Ska försöka fokusera på bröllopet just nu. Min ljusglimt och min längtan. Vill "förtränga" allt det jobbiga ett tag och bara få vbara lycklig över det som komma skall. Det jag drömt om så länge. herre gud. Vi har varit tillsammans i 12½ år och drömmen om bröllop har funnits nästan lika länge. Vill inte att det här ska förstöra en av dom lyckligaste dagarna i mitt liv.

1/6 2012
    Markerade det jag kommenterar först nu...
    Det där låter som klassisk ischias. Jag har det också och det kommer och går.
    Jag tuggar antiinflammatoriska tabletter då som en "kur" och försöker röra mig så mycket jag kan eftersom jag vet att det går över fortare då.

Vi bor ju inte långt ifrån varandra. Vill du träffas någon dag/ eftermiddag och fika? Det kan vara skönt att få ösa ur sig till någon som inte känner ens vänner och släktingar och som alltså inte kan "skvallra" på en...
    Jag vet hur det är det där med att man äter när man inte mår bra. Jag tappade 10 kilo när vi fick hunden och lyckades hålla dom borta till bröllopet. Men nu är dom tillbaka igen Obestämd 
    Vi kanske kan sporra varandra?  
  • bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-04-12 22:28:38 följande:
    Markerade det jag kommenterar först nu...
    Det där låter som klassisk ischias. Jag har det också och det kommer och går.
    Jag tuggar antiinflammatoriska tabletter då som en "kur" och försöker röra mig så mycket jag kan eftersom jag vet att det går över fortare då.

Vi bor ju inte långt ifrån varandra. Vill du träffas någon dag/ eftermiddag och fika? Det kan vara skönt att få ösa ur sig till någon som inte känner ens vänner och släktingar och som alltså inte kan "skvallra" på en...
    Jag vet hur det är det där med att man äter när man inte mår bra. Jag tappade 10 kilo när vi fick hunden och lyckades hålla dom borta till bröllopet. Men nu är dom tillbaka igen Obestämd
    Vi kanske kan sporra varandra?

Träffas gärna. Lugnast är ju när inte barnen är närvarande..... Vilket är innan jag ska till jobbet eller efter.

Har ingen bil då sambon måste ha den men bussar går ju förstås.... Kan torsdag passa? Är barnfri mellan 9:00-15:30 (börjar jobba 15:30) Kanske en fika innan jag ska till jobbet....

1/6 2012
  • bridetobe2013

Är typ ipren som gäller då? Fylla på förrådet med både ipren och alvedon och knapra... Och försöka röra mig. men det gör ju så förbaskat ont. Antar att jag får sätta på mig dom fula fotriktiga skorna och gå på en promenad i morgon då.....

1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-04-12 22:34:54 följande:

Träffas gärna. Lugnast är ju när inte barnen är närvarande..... Vilket är innan jag ska till jobbet eller efter.

Har ingen bil då sambon måste ha den men bussar går ju förstås.... Kan torsdag passa? Är barnfri mellan 9:00-15:30 (börjar jobba 15:30) Kanske en fika innan jag ska till jobbet....

1/6 2012
    Den 19:e? Det ska nog passa om inget annat kommer emellan.
    Jag kan åka med maken till Falun när han åker till jobbet och ta bussen hem sen när vi fikat klart (om jag inte lunchar med TheD om hon har tid Glad)

Alla smärtstillande som är antiinflammatoriska hjälper i alla fall lite.
    Jag brukar ta Diklofenak (verksamma ämnet, dom heter massa olika saker och kan heta både diklofenakkalium och diklofenaknatrium men det är i princip samma sak, bara olika salter för att hjälpa till med upptagningen).
    Ta smärtstillande i tablettform men smörj även med salva lokalt (eller Eeze-spray) om du har riktigt jädrans ont. Det viktigaste är att man försöker slappna av.
    Om det är ischias så är det "bara ont" det är inte farligt, utan gör bara ont. Och om man får den diagnosen av doktorn så kan man oftast slappna av lite - och då gör det mindre ont Glad 
Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara