• teddy

Vilket stycke ska ni gå in till?

Vi hade spikat ett stycke som vi båda gillar men så pratade jag med min mamma och hon anser att det är ett begravningsstycke som inte passar sig att gå in till när man ska gifta sig! Ååh, tänker jag nu.... ska jag gå emot henne och ha stycket bara för att vi bestämt det eller ska jag tänka lite mer realistiskt och hitta nåt nytt? Ska tilläggas att större delen av min släkt jobbar med många begravningar i sin vardag... Ååh, skit också!
    Vad ska ni gå in till? Måste ha lite nya ideér! 

• Svar på tråden Vilket stycke ska ni gå in till?
  • Iseika

Vi gick in till den
    " target="_blank">här
     som min bror, som gick först in i kyrkan spelade och sjöng. Det var fantastiskt, halva kyrkan började grina på en gång.

Ut gick vi till den
    " target="_blank">här
    , den här gången på orgel där kantorn fått fria händer att göra vad han ville. Han tyckte att det var skitkul och det märktes verkligen när han spelade. 

• Syrinx

Vi ska gå in till Griegs Bryllup på Troldhaugen - så vackert, glatt och somrigt tycker vi. Dessutom är Grieg en av fästmannens favoritkompositörer, så det passar bra på så vis också.

Utgångsmarschen vet vi inte riktigt hur den kommer låta än! Min pappa, som är violinist och dessutom duktig folkmusiker, har komponerat ihop en riktigt traditionell svensk brudmarsch. (Eller ja, det är vad vi tror iallafall!).

TS, hoppas du får lite bra idéer i tråden! Bachs Air är ju ett väldigt vackert stycke, och jag har både spelat det och hört det spelas i andra sammanhang än just begravningar - men framför allt under begravningar. Om det inte betyder väldigt, väldigt mycket för dig och din blivande att ha just Air skulle jag nog byta ingångsmarsch. Eftersom många av dina släktingar jobbar inom begravningsbranschen kopplar de nog lätt er ingångsmarsch till begravningar, och det kanske inte är den känslan ni vill ge?

• teddy

Ooh här ramlar det in förslag, va kul! :)
    Ja, jag har blivit övertalad att inte gå in till Air nu... Ska hitta på något annat! Men det känns inte jobbigt längre för jag inser ju va mycket bra, roligt, fint de finns! :)

• Vichy

Jag är inte förlovad än. Men jag och min blivande fästman (förhoppningsvis snart) tycker det är lite kul att prata om sånt här lite löst ändå...
    Jag har drömt i flera år om att få gå in till detta stycke:

Bukkene Bruse – St. Sunniva 

• gbg2012
    Pertinax skrev 2012-01-25 23:30:50 följande:
    Jag var så bestämd att vi skulle gå in till Canon i D. Finns en superfin version med piano och cello som jag älskar. Musikern som jag utsett (som är väldigt duktig) tyckte dock att den blev för svår med arrangemang och så och rekommenderade hellre att spela den på cd eller att vi skulle välja ett annat stycke som är lite mer folkmusikaktigt. Så nu är ju frågan hur man ska göra... Vi vigs utomhus och har ju satsat på att göra det enkelt och jag vill gärna ha livemusik, samtidigt som jag varit inställd i flera år på Canon i D. Vad tycker ni? Canon i D på CD eller typ Klinga mina klockor med spelmän?
    Vi vill också ha den så fin och jag tycker inte den blir lika bra på piano eller orgel eftersom stråkarna försvinner som är så fint, så vi funderar på cd i kyrkan. Men precis som du så är det ju inte samma sak som live. Jättesvårt, vet inte själv än...
  • Happy Bride

Vi ville ha någon vanlig men ändså lite udda ingångsmusik. Leta på youtube och till slut hittade vi en. Får gåshud bara blotta tanken på att gå in till den. Kommer bli så mäktigt och fint. Dock så kommer ha den på skiva för det finns inga noter till denna och den som brukar spela i vår kyrka är värdelös på att spela.

">

• Pertinax
    Happy Bride skrev 2012-01-30 15:06:23 följande:

Vi ville ha någon vanlig men ändså lite udda ingångsmusik. Leta på youtube och till slut hittade vi en. Får gåshud bara blotta tanken på att gå in till den. Kommer bli så mäktigt och fint. Dock så kommer ha den på skiva för det finns inga noter till denna och den som brukar spela i vår kyrka är värdelös på att spela.

">

" target="_blank">

Vacker! Värsta filmmusiken :)
  • Happy Bride

Pertinax: Ja, den är ju så vacker! =) Tror det kommer bli väldigt pampigt och ett antal tårar kommer nog och falla ner på ett par kinder. Iallafall mina =)

• fabbis63
    filibustern skrev 2012-01-26 14:44:41 följande:
    vi skulle gärna vilja gå in till "highland cathedral" på säckpipa :P
    Den gick vi in till när vi gifte oss i november...den är så fin :) men vi fick ha den på cd då det var svårt att få tag i säckpipeblåsare. Men våran präst hade inget att invända med att det spelades på cd :)
  • teddy

Nu har vi nog valt stycke i alla fall hehe! 
    Som ni kommer förstå är det min fästeman som valt och jag tycker det är helt okej! :)

Va säger ni om detta?

">

Svar på tråden Vilket stycke ska ni gå in till?