YouandMe skrev 2011-12-13 14:09:52 följande:
Jag vill inte verka hård och bitchig men ville bara säga att jag tror verkligen inte på såna soppdieter! Det som händer när kroppen inte får i sig nog med mat är att den ställs in på svält och när man börjar äta "normalt" igen så är kroppen fortfarande inställd på svält vilket gör att den sparar så mycket energi som möjligt. = man går snabbt upp i vikt igen! Ät nyttigt och rör på er istället! Det kan hända att man går ner i vikt sakta, men det är ett säkrare tillvägagångssätt för att kunna hålla vikten mer stabil än om man äter efter extrema dieter vilket gör att man har lättare för att börja jojo-banta.
haha, skämma ut sig offentligt, jo tack

en gång i veckan tycker jag också låter bra! Gör man det för ofta kan man stirra sig blind på att det inte ändrar sig. Under längre tid ser man ju skillnad på vågen men inte från dag till dag (då det är mest vatten som försvinner då...)
Nu vet jag inte om det var soppdieten jag skrev om som du refererade till, men den jag skrev om har jag testat. Det är inga konstigheter i den, utan det är näringsrik mat som håller en mättnadskänsla länge. Där de flesta ingredienserna är rotfrukter, olika slags kål och bara nyttigheter. Sen får man äta hur mycket man vill också så det finns inget svält-läge alls, utan man är mätt hela tiden.
När jag körde dieten 2 veckor så gick jag inte ner så mycket så snabbt, utan man fick mer energi och kände sig sundare och gick ner sakta men säkert. Vill man ta det ännu långsammare så får man varva en dag med soppa och en dag med "vanlig" mat.