• LindaochJohn

Kalmarbrudar?!

Hej!

Tänkte kolla om det finns några mer brudar runt Kalmar här inne?
    Vet att jag hittade några för att tag sen, men sen försvann min tid för planering helt.. Nu är jag på G igen o söker vänner att diskutera med! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-06 22:29
    Frejjan 12 Maj
    Dolly P 19 Maj
    m2012 2 Juni
    pernillaochhenrik 30 Juni
    Knyttan 7 Juli
    Caroline0728 28 Juli
    Augustesen 4 Augusti
    lindaochjohn 1 September
    Minuz 1 December

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-24 13:55
    malinax Januari 2013

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-14 15:44
    LinaPelle Lindman 21 Juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-17 15:07
    Doffan 2 Juni

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 18:16
    Pekkiisch4 12 December

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 09:51
    Jiwer 2013

• Svar på tråden Kalmarbrudar?!
  • m2012
    frejjan skrev 2012-05-08 14:11:39 följande:

Var inte i butiken idag och det hon sytt såg bra ut. Får 400 kr avdraget från slutsumman av sömnaden.. fine tänkte jag klänningen är okej. Kommer hem nu och ser att det är fler fläckar på klänningen och att det hon sytt längst ner är kortare än insidan..

Ringer till butiken och ägaren vill inte ta samtalet utan lämnar över till andra tjejen (hon som syr). Hon anklagar mig för att fläckarna var där sedan innan för att JAG haft klänningen hemma. Hon säger att hon har rollat klännningen flera ggr för att JAG har dammat ner den hemma. Jag har prövat klänningen sen har den hängt i garderoben i sin "förvaringsväska" hon kontrar med att det har den gjort i butiken oxå, men folk har väl prövat den där oxå!! Sen har hon mage att säga att det är olika på alla klänningar och kanten kan visst vara kortare på klänningen utan att det gör något.. ALLT är mitt fel enligt henne och hon kan inte göra något. Sa till henne att jag tänker INTE ge mig. Jag har betalat 3000 kr och ord står mot ord. Sen nämnde jag deras dåliga rykte oxå men det kände hon absolut inte till.. Skulle ringa upp om en timme igen, men röster bär mig inte för jag är så jävla ledsen :((( Jävla idiotkärring!

Men suck!!! Vad är det för fläckar?
    Vad skulle de ge för nytt besked om 1 h?
    Det hade ju varit kanon om du hade kunnat ringa någon nu mellan och se vad du har för rättigheter.
  • Jessicaia

Meh! Så himla oproffissionellt! Är ju dessutom upp till ägaren att ta emot klagomål och reda ut problemen!

• frejjan

Hon skulle diskutera med ägaren nu under denna timme tydligen för jag sa det att jag vill ha kompensation!! Men hon var inte villig att ge mig något så hon var tvungen att prata med ägaren :/

Nä har inte fått ett dugg professionelt bemötande.. ja menar man föreslår väl inte att jag ska ha en brudbukett så att den kan dölja fläcken???

Är nå typ ljusbruna fläckar. Påminner om den randen som de hade gjort tidigare, men det här är runda små grejer..Hon i butiken visste exakt vad jag prata om för fläckar dessutom?

• Caroline0728

www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumenttjanstlagen/ (kan röra sig om en tjänst, eftersom problem uppstått i samband med sömmerskans arbete)

Reklamation enligt konsumenttjänstlagen

Om du anser att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela säljaren när du har upptäckt felet. Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader, räknas det alltid som ”rimligt”. Däremot kan du inte reklamera fel som upptäckts senare än tre år efter det att uppdraget avslutades. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget slutfördes.
    Är tjänsten felaktig kan du
    hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat häva avtalet om syftet med tjänsten gått förlorat och säljaren borde ha insett detta, till exempel om tjänsten inte är färdig vid en avtalad tid och säljaren vet om att tiden är av stor betydelse.

Skadestånd

Om säljaren skadar föremålet för tjänsten, till exempel bilen som ska repareras, eller annan egendom som tillhör du eller någon medlem av ditt hushåll, är säljaren skyldig att ersätta skadan.
    Vet inte om det hjälper dig, men kunde inte låta bli, är färdig jurist om 3 veckor och sånt här går jag igång på ;)

Stort lycka till
  • m2012
    frejjan skrev 2012-05-08 14:31:33 följande:

Hon skulle diskutera med ägaren nu under denna timme tydligen för jag sa det att jag vill ha kompensation!! Men hon var inte villig att ge mig något så hon var tvungen att prata med ägaren :/

Nä har inte fått ett dugg professionelt bemötande.. ja menar man föreslår väl inte att jag ska ha en brudbukett så att den kan dölja fläcken???

Är nå typ ljusbruna fläckar. Påminner om den randen som de hade gjort tidigare, men det här är runda små grejer..Hon i butiken visste exakt vad jag prata om för fläckar dessutom?

Men snälla nån! Huvaligen vilken mardröm och vilket "härligt" förslag på lösning med brudbuketten.
    Det är lite synd att det inte finns mer än en butik i stan alltså.
    Kanske vi här skulle öppna en tillsammans? :)
  • m2012

Skadestånd

Om säljaren skadar föremålet för tjänsten, till exempel bilen som ska repareras, eller annan egendom som tillhör du eller någon medlem av ditt hushåll, är säljaren skyldig att ersätta skadan.
    Vet inte om det hjälper dig, men kunde inte låta bli, är färdig jurist om 3 veckor och sånt här går jag igång på ;)

Stort lycka till
    Hejja dig!! Så bra med sånna här trådar där folk sitter inne med rätt kunskap.
    Under vilken kategori faller frejjans förstörda klänning?
  • frejjan

Tack så jättejättemycket!!! De svarar inte när jag ringer till dem.. Försökt i en timme nu! Men sambon hade ärenden i stan så han ska gå in i butiken innan han åker hem, så får vi se vad de säger. De vill nog inte ha en vild diskussion med massa kunder i butiken!

Caroline0728 skrev 2012-05-08 15:10:23 följande:
    www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket...

www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-kons... (kan röra sig om en tjänst, eftersom problem uppstått i samband med sömmerskans arbete)

Reklamation enligt konsumenttjänstlagen

Om du anser att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela säljaren när du har upptäckt felet. Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader, räknas det alltid som ”rimligt”. Däremot kan du inte reklamera fel som upptäckts senare än tre år efter det att uppdraget avslutades. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget slutfördes.
    Är tjänsten felaktig kan du
    hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat häva avtalet om syftet med tjänsten gått förlorat och säljaren borde ha insett detta, till exempel om tjänsten inte är färdig vid en avtalad tid och säljaren vet om att tiden är av stor betydelse.

Skadestånd

Stort lycka till
  • m2012
    frejjan skrev 2012-05-08 15:58:32 följande:
    Tack så jättejättemycket!!! De svarar inte när jag ringer till dem.. Försökt i en timme nu! Men sambon hade ärenden i stan så han ska gå in i butiken innan han åker hem, så får vi se vad de säger. De vill nog inte ha en vild diskussion med massa kunder i butiken!
    hoppas nu att det löser sig så du slipper tänka på detta resten av veckan!
  • Caroline0728
    m2012 skrev 2012-05-08 15:46:06 följande:
    Hejja dig!! Så bra med sånna här trådar där folk sitter inne med rätt kunskap.
    Under vilken kategori faller frejjans förstörda klänning?
    Hur menar du med kategori? vara eller tjänst? =)
  • m2012
    Caroline0728 skrev 2012-05-08 16:04:45 följande:
    Hur menar du med kategori? vara eller tjänst? =)
    HUmm jag tänkte att reklamation och skadestånd var lite olika :D
    Men så är det kanske inte :D
Svar på tråden Kalmarbrudar?!