förlovadflicka skrev 2011-07-15 21:28:22 följande:
Jag äter inte vitt bröd (i stort sett äter jag bara knäckebröd) och har typ aldrig smör på mackan, försöker att äta mycket fiber och hitta produkter med lite socker, tex pauluns müsli utan socker har jag märkt är jättegod :) Sedan äter jag fullkornspasta och ris och nästan aldrig potatis. Detta har jag gjort hela terminen när jag bott själv, fast har flyttat hem till mamma och pappa över sommaren och då är det svårare, för de gillar inte fullkornsalternativen och det är oftast inte jag som handlar... Men försöker att äta mycket grönsaker, sitter och äter majs istället för godis nu, hehe.
Vad gör jag mer? Äter helst inte korv eller kött med mycket fett i och så dricker jag så mycket vatten jag kan. :)
Jag märker skillnad när jag äter rätt, blir mycket piggare och så, märker inte så mycket på figuren, för är som sagt inte i behov av viktnedgång men jag mår bättre :)
aha, jag tänker mest på vitt mjöl och rent socker, men det är väl för att jag gillar potatis:) Äter endel kött också, men det är som sagt bröd, pasta och ris som jag inte äter så mkt över huvud taget egentligen. Mest potatis och bulgur. Jag har på kanske 5 år gått ner 10 kg, men det har liksom skett så långsamt så jag har knappt märkt det. vet inte heller varför, men tror att det beror på att jag släppt matfokuset som jag hade förut. Försökte gå ner i vikt länge (weight watchers) men det gick inte bra. Sen släppte jag det och då gick det av sig självt. Jag vet ju om vad som är rätt och fel i matväg, men jag äter nu isf mindre portioner tror jag och mer fett så jag blir mätt. var rädd för det innan. Min basföda just nu är knäckebröd med bregott:)
Det jag skulle vilja är att äta ännu mer hälsosamt, mer grönsaker och inga halvfabrikat, mer ombonad mat liksom. Rena råvaror osv..jaja, sen önskar jag att jag var förälskad i jogging, men jag är tyvärr inte det..har försökt..verkligen..synd.
Jag skulle nog vilja gå ner till kanske strax över 60 kg och nu väger jag 65 knappt. Eller iaf omfördela lite kroppsmassa:)
har du några tips på hur man ska tänka för att motivera sig såhär långt innan bröllopet..dessutom så måste jag ju inte heller gå ner i vikt..så det gör detännu svårare..