• knyttan

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Pluppe skrev 2012-01-15 23:20:38 följande:
    Vi har beställt min sambos frockcoat därifrån i det billigaste tyget, han ville absolut inte ha något som skimrar utan det skulle vara matt, när den kom hem blev vi supernöjda båda två, sydd i exakta mått och jättefin kvalitet!
    Va bra det ska jag vidarebefodra till min sambo! (han är lite nervös över att beställa nått över nätet "som man inte kan prova innan" - inte som jag då! Tungan ute)
  • knyttan

USCH vad tråkigt att ni har sådana problem med Milly!!! Och nu börjar jag bli riktigt orolig över hur min klänning kommer att vara eftersom jag också beställt därifrån... Rynkar på näsan Shit beställde ju därifrån iom att Milly hade så många nöjda kunder, så det verkade ju bra, men det skulle man nog inte förlitat sig på inser man nu!

• knyttan
    Tinzi skrev 2012-01-20 22:13:38 följande:
    Fy fan vilket argt mail jag skickat till Lili på Millybridal nu!

Jag ska haen ny klänning innan 1 April eller alla pengar tillbaka nu enligt ångerrätten! Samt att klännigen är felsydd. Punkt slut! Får väl se om det biter på den envisa åsnan, men man borde ju ha rätt att få det man betalat för liksom.

Jag hoppas hon fattar att jag är en ännu envisare åsna bara ;)
    Godis skrev 2012-01-20 23:36:12 följande:
    Om du känner att du vill ha lite mer kött på benen i din fajt...kika här:

lawline.se/answers/10219 
    Det är bara det att ångerrätt ofta inte gäller saker som är måttsydda efter dig, ens i Sverige.
    Det är det som står här i texten som Godis länkade till:
    Värt att noterar är att ångerrätten kan avtalas bort enligt 2 kap 5 § om det är en vara som väsentligen ska ändras efter konsumentens egna önskemål eller som annars ska få en personlig prägel. Har ni gjort detta har du således ingen ångerrätt.

Detta är ju en kinesisk fabrik och där gäller (frånvaron av?) kinesiska konsumentskyddslagar. Den länk som Godis länkade till handlar dessutom om en kinaklänning köpt VIA en svensk återförsäljare vilket gör att svenska lagar gäller.

Jag hoppas verkligen att det reder upp sig för dig Tinzi, men just i den juridiska aspekten har du nog inte så mycket att sätta emot, bara vädja till deras servicekänsla och hoppas att de är måna om sitt rykte (vilket det inte verkar som om de är på sistone Rynkar på näsan)
  • knyttan
    1700tal skrev 2012-01-21 16:30:20 följande:
    Det tål att upprepas om det nu var mig du syftade på.
    Haha, inte bara. Men jag konstaterar att tre personer har svarat ungefär samma sak på samma inlägg efter det att jag postade Glad Så tydligen så tål det att upprepas flera gånger...
  • knyttan
    blivandeBrud2012 skrev 2012-01-23 11:24:11 följande:
    hej!

jag tycker mig minnas att Dolly Couture har varit på tal i denna tråd också.
    Tänkte säga att jag har varit kontakt med dem och de är super trevliga och snabba på att svara!
    Jag har även beställt hem tygprover, så om det är någon som funderar på att beställa från dem kan jag skicka proverna som jag har, så slipper ni vänta på posten från USA :)
    Jag har också beställt tygprover därifrån. Det gick fort att få dem, men tyvärr så tyckte jag inte riktigt om tyg-kvalitén Rynkar på näsan Och i slutänden så blev det billigare att beställa en sidenklänning i en liknande modell från kina så det bidde inget...
  • knyttan
    bridetobe2013 skrev 2012-01-24 18:09:06 följande:

skickade iväg en beställning under helgen. Har inte mailat med dom innan utan beställde bara rakt av. Sen (typ nu) kom jag på att man kanske skulle haft en inbyggd bh och kanske en underkjol... Men men. Får väll beställa kjol i efterhand och köpa en bh..... Kommer få magsår innan klänningen är här. Börjar även klur på om jag gjorde rätt som tog en stl mindre. Måste bara kunna ha den. Har ju 4 månader på mig men uch vad hjärnspöken man får...

Italia08: Jätte fin är du i din klänning.....

1/6 2013
    Jag gjorde också så nästan, bara mailade o frågade pris eftersom jag hade en egenkomponerad variant. Och sen när jag fått pris så sa jag ok kör. Men du kan säckert lägga till en underkjol till beställningen i efterhand - mejla och fråga!
  • knyttan
    Jane skrev 2012-01-28 12:26:59 följande:
    usch vad det är svårt att hålla kontakten med dessa kinasäljare! Jag vet inte hur jag ska förklara för dem att jag inte vill ha ett glansigt material utan att det sa vara ett matt material. Jag vill inte riskera att klänningen ser plastig ut. De är ju så himla bra på engelska också....
    Jag har ställt frågor, och så svarar hon något helt annat. Hur ska jag skriva till henne? *bekymrad*
    Kan du inte bara säga att du vill ha taft (taffeta) och inte satin? Satin är glansigt och taft är lite mattare.
  • knyttan
    Stellina skrev 2012-01-28 21:36:04 följande:
    Hej alla!
    nu har jag läst den här tråden i nån månad utifrån,men nu har jag gått med och vill verkligensäga  tack!
    Tack för all info och råd och dåd.

Jag hittade "min" klänning på helene bridal, men eftersom ingen här handlat därifrån och jag hittade helt hiskligt hemska reviews om dem på engelska sidor, tror jag inte att jag vågar köpa från dem utan tänkte skicka till de 3 toppnamnen här.

Ett par frågor har jag till er som skickat bilder på ändringar.

Ska jag skicka in bilder där ändringarna inte är med också, så att de ser hur orginalet var, och så lägga till en bild för varje ändring  (jag vill göra ryggen v-formad istället för rak och sätta en rosett i nacken) eller blir de bara förvirrade då? Är det bättre att skicka in ett enda kort på ryggen med alla ändringarna redan ditritade? ... om ni förstår min litte virriga förklaring : )

Sen funderar jag på att ingen sida verkar vilja ha mått från byst till midja. Landy vill ha mått från midja till höft, vilket jag tycker verkar viktigt, men borde inte byst (eller halsgrop) till midja också vara viktigt. Chansar de bara där?

Hoppas nån har lite tid att svara, och tack tack tack på förhand i sådant fall
    Jag skickade bilder på ändringar som jag ville göra, dvs hopklippt i Paint (till Milly), sen frågade de om vissa detaljer som var oklara och då skickade jag orginalbilder med beskrivningar om hur jag ville ha det ändrat. Har fortfarande inte fått klänningen så jag kan ju inte uttala mig om det funkat, dock.... Tror i vilket fall att de frågar om det verkar vara oklart. Har hittills haft jättebra kontakt med "min" Lily (som sagt det verkar finnas flera...) men sen har jag ju inte haft några problem heller (än?).
  • knyttan
    daniiel skrev 2012-01-28 20:49:50 följande:
    knyttan skrev 2012-01-28 20:45:15 följande:
    Kan du inte bara säga att du vill ha taft (taffeta) och inte satin? Satin är glansigt och taft är lite mattare.
    Jag tycker dock inte att mina klänningar i satin är glansiga, alls. De har en fin "lyster" eller vad man nu säger. Har jag mina klänningar i något konstigt material då? :P Sedan att be om matt organza, ifall det är organza i klänningen, gör stor skillnad. Matt organza (matte organza) ser inte alls sådär plastigt och billigt ut som den glansiga gör, tycker jag.
    Hmm ja man kan kanske säga lyster, men hur som så tror jag att taft upplevs som mattare än satin som är "slätare" eller vad man ska säga, om det nu är en mer matt yta man är ute efter. Tycker inte att satin heller ser "plastigt" ut, men jag vill inte ha en "glansig" klänning, utan just matt så jag valde taft av den anledningen. Men taft har ju också sin lyster... tror att enda sättet att förstå vad jag babblar om nu är att kolla på tygprover o jämföra Skrattande
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!