• Mörk Ängel

Bildtråd för tårtor

Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.

• Svar på tråden Bildtråd för tårtor
  • MrsT2011
    Miceme skrev 2011-02-20 15:11:28 följande:
    Här kommer lite fler bilder på tårtor jag tyckte var fina.
    Tårtan är väldigt viktig för mig men har inte riktigt min wow tårta än.
    Konditoriet jag pratade med tyckte jag var ganska likgiltiga när jag ringde till dem och frågade när jag behövde beställa. Finns heller inget annat konditori i närheten. Hade helst gjort tårtan själv men där vi ska vara måste tårtan vara gjord i ett godkänt kök annars får de inte servera den.
    Hoppas jag får bättre känsla när jag ska in och prata med dem.

Åh vad fräscha varianterna till vänster såg ut! Jag var på ett bröllop med limegrönt som tema, de hade två gulliga grodor i sugar paste som cake toppers!
    Hoppas att du får en bättre känsla för konditoriet när du kommer dit, det är så tråkigt när man inte fastnar för sin leverantör... Du kan inte få hjälp på den lokala restaurangskolan eller liknande?
  • Miceme
    MrsT2011 skrev 2011-02-20 17:23:25 följande:
    Åh vad fräscha varianterna till vänster såg ut! Jag var på ett bröllop med limegrönt som tema, de hade två gulliga grodor i sugar paste som cake toppers!
    Hoppas att du får en bättre känsla för konditoriet när du kommer dit, det är så tråkigt när man inte fastnar för sin leverantör... Du kan inte få hjälp på den lokala restaurangskolan eller liknande?
    Ja de var riktigt härliga! Tyvärr bor jag på en ö så utbudet är minimalt.
    Har du valt tårta? Vad blev det för något?
  • Chicita
    FruFiddeli skrev 2011-02-18 11:04:07 följande:
    Ååå spännande med provbak =), vad ska du ha för tårta?
    Hihi förstår att det inte fungerat med chokladdekorationerna om du låtit det stela helt, kan fungera med vit choklad kanske för det kan ibalnd bli hyfsat mjukt av endast rumstemperatur ju. Jag blev också jätte glad när jag lärt mig hur man ska göra chokladdekorationer, en liten ny tårt värld som öppnades för mig :), för jag har också bara bakat tårtor med sugerpaste på innan och det tycker jag egentligen inte är så gott haha. men choklad är ju aldrig fel!!
    Om vi räknar från botten och upp:

Chokladbotten med chokladbitar
    Chokladmousse med finriven choklad (eventuellt en skvätt Baileys också)
    Hallonmousse med färska hallon
    vaniljbotten
    Vit chokladmousse
    Vaniljbotten

Alla bottnar är bakade på dinkelmjöl. Det är något mina kollegor på jobbet och jag smakat oss fram till.
    Det ger en saftig men stabil botten med lite mer smak än en med vanligt vetemjöl :)

Min sambo skulle hellst vilja ha bara choklad, men det vill inte jag *S* 
  • Chicita

Glömde ju förresten skriva det viktigaste *S*

Tårtan blev med beröm godkänd, och då hade vi inte ens de färska hallonen i moussen och så hade jag fuskat och gjort den vita chokladmoussen på pulver...
    Alla andra mousser kan jag fuska med pulver till, dom brukar vara helt ok och så vet man ju alltid hur fasta dom blir. Men just den vita chokladmoussen smakar så artificiellt om man gör den på pulver... 

• Anatheme

Jag funderar på att ha en sån här tårta, fast med kopior av våra ringar på kudden istället för kronan. Om nu min blivande make accepterar d v s Flört
  • MrsT2011
    Miceme skrev 2011-02-20 20:15:49 följande:
    Ja de var riktigt härliga! Tyvärr bor jag på en ö så utbudet är minimalt.
    Har du valt tårta? Vad blev det för något?
    Det är lättare för vår del, festvåningen har ett café på bottenplan som vi måste beställa tårtan från. Min förhoppning är att de kan tänka sig att lägga vita marsipanlock på någon av alla moussetårtor de erbjuder (gelé på toppen är vanligast annars) och sen ber vi min blivande svägerska att göra små dekorationer i sugar paste, hon är en jätteduktig hobbybagare.
  • Sebastiána
    Anatheme skrev 2011-02-21 06:50:48 följande:

Jag funderar på att ha en sån här tårta, fast med kopior av våra ringar på kudden istället för kronan. Om nu min blivande make accepterar d v s Flört
    Ja, den rosa kronan känns lite Barbie-aktig. Jättefin tårta annars, och särskilt om ni sätter dit två ringar
  • FruFiddeli
    Chicita skrev 2011-02-20 23:38:38 följande:
    Om vi räknar från botten och upp:

Chokladmousse med finriven choklad (eventuellt en skvätt Baileys också)
    Hallonmousse med färska hallon
    vaniljbotten
    Vit chokladmousse
    Vaniljbotten

Alla bottnar är bakade på dinkelmjöl. Det är något mina kollegor på jobbet och jag smakat oss fram till.
    Det ger en saftig men stabil botten med lite mer smak än en med vanligt vetemjöl :)

Min sambo skulle hellst vilja ha bara choklad, men det vill inte jag *S* 
    Mmmmm, gud vad gott det där lät! Choklad och hallon är alltid en hitt!! Så många lager och så mycket gott! Spännande med dinkelmjöl ist för vanligt mjöl. Jag brukar alltid vara så lat och köra på köpta tårtbottnar, men det skulle man kanske provat någongång.. 

Hur ska tårtan se ut? Ska du täcka med sp?
  • FruFiddeli
    Chicita skrev 2011-02-20 23:40:21 följande:
    Glömde ju förresten skriva det viktigaste *S*

Tårtan blev med beröm godkänd, och då hade vi inte ens de färska hallonen i moussen och så hade jag fuskat och gjort den vita chokladmoussen på pulver...
    Alla andra mousser kan jag fuska med pulver till, dom brukar vara helt ok och så vet man ju alltid hur fasta dom blir. Men just den vita chokladmoussen smakar så artificiellt om man gör den på pulver... 
    Kan inte tänka annat än att den skulle bli med berömd godkänd! Låter verkligen supergott!

Har aldrig provat mousse på pulver men kan tänka att det ibland kanske smakar lite artificiellt.. Var köper du det förresten, Kakburken? 
  • Miceme
    MrsT2011 skrev 2011-02-21 07:06:50 följande:
    Det är lättare för vår del, festvåningen har ett café på bottenplan som vi måste beställa tårtan från. Min förhoppning är att de kan tänka sig att lägga vita marsipanlock på någon av alla moussetårtor de erbjuder (gelé på toppen är vanligast annars) och sen ber vi min blivande svägerska att göra små dekorationer i sugar paste, hon är en jätteduktig hobbybagare.
    Det borde de ju absolut kunna göra!  Bra att ni kan göra dekorationerna själva det är ju det som gör det mesta av tårtan.... Inte långt kvar nu
Svar på tråden Bildtråd för tårtor