• Mörk Ängel

Bildtråd för tårtor

Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.

• Svar på tråden Bildtråd för tårtor
  • sacki79
    FruFiddeli skrev 2011-02-16 17:57:44 följande:

Så nu gick det =). Den var visst för stor..
    Jättefina! Bravo =)
  • Chicita
    FruFiddeli skrev 2011-02-16 17:47:55 följande:
    oj texten försvann visst...

Det är faktiskt inte så svårt som man kanse skulle kunna tro... Så det är bara att träna =).  Dessa tårtorna gjorde jag till en kompis födelsedag nu i helgen, första gången jag gjorde mousstårter med chokladdekorationer. Rullarna upp på är gjorda på plastfickor de med. men den vitachoklad kanten är gjord på bakplåtspapper. 

hmm bilden jag skulle lägga upp vill inte.. vet inte varför det inte går..

Jättefina tårtor Skrattande
    Jag har försökt, men av någon anledning så går alltid mina dekorationer sönder eller så blir dom jätteklumpiga.
    Men det är väl som med allt annat, övning ger färdighet...
    Och med en chokladälskande blivande man, så har han nog inget emot om jag övar på att göra chokladfigurer. Han kan ju äta upp resterna när jag misslyckas *S* 
  • hoodilady
    FruFiddeli skrev 2011-02-16 14:38:16 följande:
    Det ser lite oljigt ut för att det är på plstficka och inte papper och sen blir kanterna raka om man klipper ut plasten så man ska ha den.. Jätte kul att experimentera med olika chokladdekorationer =).
    Hmm. försöker förstå hur du gjorde! Är supernyfiken. Vill kunna bjuda på såna här och fylla dem med tryffelmousse. Snälla! Förklara lite mer genomgående hur du gjorde :) Har du kanske bilder på dem när du gör dem? Fyller du plastfickan inuti? Rullar du hela plastfickan eller tar du ut chokladen innan?
    När kan man rulla utan att det kladdar eller bryts?
  • FruFiddeli
    hoodilady skrev 2011-02-17 11:32:03 följande:
    Hmm. försöker förstå hur du gjorde! Är supernyfiken. Vill kunna bjuda på såna här och fylla dem med tryffelmousse. Snälla! Förklara lite mer genomgående hur du gjorde :) Har du kanske bilder på dem när du gör dem? Fyller du plastfickan inuti? Rullar du hela plastfickan eller tar du ut chokladen innan?
    När kan man rulla utan att det kladdar eller bryts?
    Tyvärr har jag ingen bild på dem när jag gjorde dem, men kanske kan ta bilder nästa gång.. ska föröka förklara lite bättre..

Lättast är att börja med en rund botten av något slag, här använde jag en kladdkakemuffins som jag jämnade till kanterna på. Sen tar du en plastficka, som ska vara ganska styv, delar den så att det bara blir ett blad, fungerar med laminat fickor också om man har det hemma. Sen mäter du ut hur lång fickan ska vara för att nå runt hela kakan, klipper den i den form du vill ha. Ibland kan det vara bra att ha lite mer plastficka på kanterna, så man inte behöver pensla choklad på hela, så man har någonting att hålla i sen. Sen tar du smält choklad och penslar på den glansiga sidan på plastfickan, lyft bort så chokladen som kommit utanför försvinner, så det blir raka kanter, när det har börjat stelna så pass att chokladen inte rinner, tar du upp den och rullar den runt kakan, detta kan vara lite trixigt men är lättare på små kakor än stora tårtor, ställ in i kylen och sen när chokladen stelnat så kan du ta av plasten, vips så har du en snygg form =). Hoppas du förstod hu jag menar!
    Bara att prova sig fram =). Jag pänslade lite för tunt när jag gjorde detta provet, men man vill ju inte att de ska vara för tjocka heller, återigen, man får prova sig fram.
  • hoodilady
    FruFiddeli skrev 2011-02-17 12:22:23 följande:
    Tyvärr har jag ingen bild på dem när jag gjorde dem, men kanske kan ta bilder nästa gång.. ska föröka förklara lite bättre..

Lättast är att börja med en rund botten av något slag, här använde jag en kladdkakemuffins som jag jämnade till kanterna på. Sen tar du en plastficka, som ska vara ganska styv, delar den så att det bara blir ett blad, fungerar med laminat fickor också om man har det hemma. Sen mäter du ut hur lång fickan ska vara för att nå runt hela kakan, klipper den i den form du vill ha. Ibland kan det vara bra att ha lite mer plastficka på kanterna, så man inte behöver pensla choklad på hela, så man har någonting att hålla i sen. Sen tar du smält choklad och penslar på den glansiga sidan på plastfickan, lyft bort så chokladen som kommit utanför försvinner, så det blir raka kanter, när det har börjat stelna så pass att chokladen inte rinner, tar du upp den och rullar den runt kakan, detta kan vara lite trixigt men är lättare på små kakor än stora tårtor, ställ in i kylen och sen när chokladen stelnat så kan du ta av plasten, vips så har du en snygg form =). Hoppas du förstod hu jag menar!
    Bara att prova sig fram =). Jag pänslade lite för tunt när jag gjorde detta provet, men man vill ju inte att de ska vara för tjocka heller, återigen, man får prova sig fram.
    Tack! Ska hem och testa!
  • annicka
    FruFiddeli skrev 2011-02-17 12:22:23 följande:

Hur får du till det vid skarven när du rullat? Alltså hur får du det att "sitta fast" när du ställer in det i kylen (så att inte plasten "snurrar upp sig" tillbaks)?
  • FruFiddeli

Nu har jag tagit bilder och skrivit hur jag har gjort formarna, men är det någon som vet hur man gör om man vill skicka det som fil till någon, eller det kanske man inte kan göra här?

• FruFiddeli
    annicka skrev 2011-02-17 13:05:33 följande:
    Hur får du till det vid skarven när du rullat? Alltså hur får du det att "sitta fast" när du ställer in det i kylen (så att inte plasten "snurrar upp sig" tillbaks)?
    Man har en kakbotten och då fäster chokladen på den så att den inte snurrar upp sig.
  • Emblas Mamma
    Fossing77 skrev 2011-02-16 14:20:51 följande:
    ser ut som chokladen är penslad på papper och rullad innan den stelnat helt :)
    hoodilady skrev 2011-02-16 13:50:19 följande:
    Snyggt!! Hur gjorde du den formen?
    om det är papper inuti denna cokladremsa: är det inte meningen att man ska äta den chokladen då? Den ser ju godast ut av allt! :P Men veti i katten om man vill ha papper i munnen? :P
  • Kattpoet

Emblas mamma,  man tar  bort pappret....

Svar på tråden Bildtråd för tårtor