hoodilady skrev 2011-02-17 11:32:03 följande:
Hmm. försöker förstå hur du gjorde! Är supernyfiken. Vill kunna bjuda på såna här och fylla dem med tryffelmousse. Snälla! Förklara lite mer genomgående hur du gjorde :) Har du kanske bilder på dem när du gör dem? Fyller du plastfickan inuti? Rullar du hela plastfickan eller tar du ut chokladen innan?
När kan man rulla utan att det kladdar eller bryts?
Tyvärr har jag ingen bild på dem när jag gjorde dem, men kanske kan ta bilder nästa gång.. ska föröka förklara lite bättre..
Lättast är att börja med en rund botten av något slag, här använde jag en kladdkakemuffins som jag jämnade till kanterna på. Sen tar du en plastficka, som ska vara ganska styv, delar den så att det bara blir ett blad, fungerar med laminat fickor också om man har det hemma. Sen mäter du ut hur lång fickan ska vara för att nå runt hela kakan, klipper den i den form du vill ha. Ibland kan det vara bra att ha lite mer plastficka på kanterna, så man inte behöver pensla choklad på hela, så man har någonting att hålla i sen. Sen tar du smält choklad och penslar på den glansiga sidan på plastfickan, lyft bort så chokladen som kommit utanför försvinner, så det blir raka kanter, när det har börjat stelna så pass att chokladen inte rinner, tar du upp den och rullar den runt kakan, detta kan vara lite trixigt men är lättare på små kakor än stora tårtor, ställ in i kylen och sen när chokladen stelnat så kan du ta av plasten, vips så har du en snygg form =). Hoppas du förstod hu jag menar!
Bara att prova sig fram =). Jag pänslade lite för tunt när jag gjorde detta provet, men man vill ju inte att de ska vara för tjocka heller, återigen, man får prova sig fram.