• Mörk Ängel

Bildtråd för tårtor

Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.

• Svar på tråden Bildtråd för tårtor
  • Kattpoet

Man kan ha   dulce de leche i lagerna på en tjock choklad tårta, då brukar de bli mindre sött  men  väldigt smak riktigt.  Jag har gjort så  förr, en riktigt härlig mastig chokladtårta och sedan  dulce de leche i lagren.  

Ska det bara vara kondenserad mjölk när ni gör   dulce de leche  eller brukar ni koka ner den till kola?

• zvartaliljan
    Kattpoet skrev 2011-03-18 12:53:30 följande:
    Man kan ha   dulce de leche i lagerna på en tjock choklad tårta, då brukar de bli mindre sött  men  väldigt smak riktigt.  Jag har gjort så  förr, en riktigt härlig mastig chokladtårta och sedan  dulce de leche i lagren.  

Ska det bara vara kondenserad mjölk när ni gör   dulce de leche  eller brukar ni koka ner den till kola?

Hur menar du nu? Dulce de leche är ju just kokad kondenserad mjölk så det blir en kolakräm, något annat finns väl inte, jag brukar koka en oöppnad burk i några timmar. Eller hälla i en skål och koka över vattenbad, men tycker det är godare när den får koka långsamt i burken.
  • förlovadflicka
    Chicita skrev 2011-03-18 12:36:46 följande:
    Det passar min chokladoholic-man *S*
    Han bara ääälskar choklad, så när han såg den så började han nästan dreggla Flört

Haha, i vårt förhållande är det jag som är chokladmonstret :) 
  • Kattpoet

Jag vissa recept där de bara häller på  den kondenserade mjölken över tårtor, även mexikanska recept och kallar det  dulce de leche.  
    Jag, själv har alltid kokat  burken i några timmar och sedan haft den som kräm mellan tårtor, dock är det så mycket laktos i det att nu för tiden är det ingen idé .

Provbaka en mastig chokladkaka,  Nigella Lawsson Old fashion chocolate cake funkar bra för detta, och sedan ha  kola kräm i mellan lagren. Då får du veta om det är för sött eller ej. 

• zvartaliljan
    Kattpoet skrev 2011-03-18 13:33:04 följande:
    Jag vissa recept där de bara häller på  den kondenserade mjölken över tårtor, även mexikanska recept och kallar det  dulce de leche.  
    Jag, själv har alltid kokat  burken i några timmar och sedan haft den som kräm mellan tårtor, dock är det så mycket laktos i det att nu för tiden är det ingen idé .

Provbaka en mastig chokladkaka,  Nigella Lawsson Old fashion chocolate cake funkar bra för detta, och sedan ha  kola kräm i mellan lagren. Då får du veta om det är för sött eller ej. 
    Oj, aldrig hört om att de gjort så...lite konstigt o göra så o kalla det dulce de leche...
    Jag gjorde ungefär en sån tårta som du skriver om en gång till min familj o de tyckte inte om den De tyckte det var för "maffigt". De är mer såna som gillar krämer, frukt o grädde o sånt. Kan man kanske ha dulce de leche i ett lager och någon mousse i ett annat?
    Sambon sa att dulce de leche är jättegott att blanda med philadelphia, har du testat det någon gång??

Annars blir det till o göra alfajores till kaffet, de brukar gå hem hos alla o de är det ju dulce de leche i så sambon blir nöjd.
  • Kattpoet

Nej jag har inte provat det, men jag har smakat det och det var helt  gott det med.

Vi har gjort en tårta med banan mousse i ett lager , dulce de leache i två andra.  Banan mousse lagret var 3- 4 cm tjockt   och  så det blev  bra balans mellan  den söta kolan, chokladen och den friska bananen. 

• zvartaliljan
    Kattpoet skrev 2011-03-18 14:00:01 följande:
    Nej jag har inte provat det, men jag har smakat det och det var helt  gott det med.

Vi har gjort en tårta med banan mousse i ett lager , dulce de leache i två andra.  Banan mousse lagret var 3- 4 cm tjockt   och  så det blev  bra balans mellan  den söta kolan, chokladen och den friska bananen. 
    ja banan o kola är ju en jättegod kombination...men hur gör du bananmousse då? Blir den inte ful i färgen efter en liten stund?

och eftersom detta är en bildtråd så får jag väl ta o lägga in en till av mina inspirationsbilder

• Kattpoet

Bananmousse är mosad banan med lite citron i, blandat med vispgrädde och gelantin, kanske lite socker.  Jag har receptet någonstans här hemma, jag söker rätt på det till dig.

När jag testbakar, gör jag en botten delar den i fyra bitar och sedan  delar jag  bottnar och testar ut olika fyllningar. Det brukar funka bra och man kan få nya idéer och man  behöver inte äta upp all tårta på en dag, eftersom man kan frysa en ofylld   bit botten till senare.

• Chicita
    förlovadflicka skrev 2011-03-18 13:16:53 följande:
    Haha, i vårt förhållande är det jag som är chokladmonstret :) 
    Jag gillar choklad jag också, men inte lika mycket som honom *S*

Försökte hitta bilden på pralintårtan genom att googla men misslyckades...
    Hade tänkt se om det fanns andra liknande 
  • sacki79
    Chicita skrev 2011-03-18 16:40:31 följande:
    Jag gillar choklad jag också, men inte lika mycket som honom *S*

Försökte hitta bilden på pralintårtan genom att googla men misslyckades...
    Hade tänkt se om det fanns andra liknande 
    zvartaliljan skrev 2011-03-18 11:41:17 följande:
    Låter jättefint, vilken sida ungefär? Lång tråd o leta igenom
    på sidan 2 i denna tråd finns en variant på pralintårta om det nu var en sådan ni tänkte på tjejer...
Svar på tråden Bildtråd för tårtor