Bildtråd för tårtor
Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.
Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.
Man kan ha dulce de leche i lagerna på en tjock choklad tårta, då brukar de bli mindre sött men väldigt smak riktigt. Jag har gjort så förr, en riktigt härlig mastig chokladtårta och sedan dulce de leche i lagren.
Ska det bara vara kondenserad mjölk när ni gör dulce de leche eller brukar ni koka ner den till kola?
Jag vissa recept där de bara häller på den kondenserade mjölken över tårtor, även mexikanska recept och kallar det dulce de leche.
Jag, själv har alltid kokat burken i några timmar och sedan haft den som kräm mellan tårtor, dock är det så mycket laktos i det att nu för tiden är det ingen idé .
Provbaka en mastig chokladkaka, Nigella Lawsson Old fashion chocolate cake funkar bra för detta, och sedan ha kola kräm i mellan lagren. Då får du veta om det är för sött eller ej.
Nej jag har inte provat det, men jag har smakat det och det var helt gott det med.
Vi har gjort en tårta med banan mousse i ett lager , dulce de leache i två andra. Banan mousse lagret var 3- 4 cm tjockt och så det blev bra balans mellan den söta kolan, chokladen och den friska bananen.
Bananmousse är mosad banan med lite citron i, blandat med vispgrädde och gelantin, kanske lite socker. Jag har receptet någonstans här hemma, jag söker rätt på det till dig.
När jag testbakar, gör jag en botten delar den i fyra bitar och sedan delar jag bottnar och testar ut olika fyllningar. Det brukar funka bra och man kan få nya idéer och man behöver inte äta upp all tårta på en dag, eftersom man kan frysa en ofylld bit botten till senare.