Bildtråd för tårtor
Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.
Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.
Man är aldrig nöjd med det man har.
Nästa månad ska jag baka en underbar vaniljkaka, fylla den med hallonmousse, smeta på persikomousse på utsidan och decorera med vispgrädde.
Jag lovar att ta kort på den.
Om jag förstår det hela rätt så vill vissa här ha en tårta där bottnarna är staplade på varandra utan mellanrum mellan våningarna? Precis en sån vill jag också ha, men jag vill att den ska vara god också! Jag har kollat nätet och många amerikanska tårtor verkar väldigt torra. Men så hittade jag recept på just en sån tårta i ett nr av Allt om Bröllop (eller kanske Bröllopsgudien, nu blir jag osäker). Jag har testbakat den och där är jättefin och jättegod! Lätt att baka, går att frysa och transportera isär-monterad och sen bara staplas på plats.
Kolla gärna min blogg här på BT där jag har bilder på den (en halv sats så den är bara i två våningar och med "fel" dekoration eftersom jag gjorde den till nyårsafton).
Kakan är visserligen lite mindre saftig än t.ex. en gräddtårta med färska bär, men jättegod ändå! Bottarna är fastare än vanliga tårtbottnar.
Smakenkombon är vaniljbotten med ett lager svartvinbärsmousse och ett lager hallonmousse.
Om någon är intresserad av receptet är det bara att höra av sig så skickar jag över det!
Men om man tar en standard prinsess tårta, så kommer det inte att gå PGA grädden. Tar du bort grädden , ja visst men då blir kakan torrare än vad vi svenskar är vana vid.
Jag har sett folk försöka stapla , köpe prinsesstårtor med sugrörs metoden men eftersom en prinsesstårta (om den är köpe) är så fuktig/ mjuk brukar något ge sig till slut.
Och vad folk verkar glömma är att den ska också klara den omilda behandlingen av att bli skuren i bitar.
Grädde funkar inte, nej. Det har ni rätt i.
Fyllningen måste vara skärfast.
Och det är mousser exempelvis. Man kan inte heller ha tunna tårtbottnar utan dom måste vara så pass tjocka att dom ger lite stadga.
Det finns rör som är tjockare som heter dowelrods. Dom är relativt stabila i sig själva i och med att dom har ett större "fotavtryck" så att säga. Och ett tjockare rör skär inte igenom tårtan inifrån heller
Min tårta som jag gjorde monterade jag genom att trycka ned blompinnar, fem stycken tror jag, i nedersta lagret. Blompinnarna ska vara lika höga som våningen är tjock. Sedan la jag på en kartongbit som var klippt i samma storlek som våning två. Det blev förvånandsvärt stabilt och gick att skära utan problem.
På frågan hur man skär, så skär man det översta lagret först.
Jag har kollat Youtube efter monteringstips och det verkar som att blompinnar och kartong är det som gäller. Sen har jag sätt att man kan ta en lång pinne, det sista man gör, vässa den och sticka ned den genom alla lagren som en sista stabiliseringsåtgärd, då räcker det nog med fyra pinnar mellan varje lager.
Min tårta jag gjorde, är, som sagt, en aning mindre saftig en "vanliga" tårtor men för den skull inte torr. Jag lade generösa lager med mousse mellan varje lager.
Eftersom receptet jag använder är utvecklat för att just stapla på varandra så funkar det bra. Jag tror man ska akta sig för att baka en "vanlig" tårta och sedan stapla. Man vill ju inte stå där efter middagen med en hopsjunken, tårta i en enda hög.