• Mörk Ängel

Bildtråd för tårtor

Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.

• Svar på tråden Bildtråd för tårtor
  • Cajsoli

Kolla gärna på Två systrars söta (www.tvasystrarssota.fi) Där finns många otroligt vackra tårtor som smakar gudomligt! :) Min blivande mans syster är en av bagarna så vi lär få en helt amazing tårta! :) Men här är en favorit!

• Cammee
    Det tråkiga med många av tårtorna som sitter ihop utan ställning och som har en massa fina dekorationer och cupcakes och liknande, är att det är gjorda av sugarpaste eller vad det heter. Funderar ni på en sån tårta så var smarta och smaka på det först. Det smakar smält socker och man känner riktigt hur man får hål i tänderna när man äter det....
  • Maria Lind

Den här tårtan fastnade jag direkt för, vi ska dock ha lila rosor. Jag var helt säker på att vi skulle välja chokladmoussefyllning, men när vi väl provade de olika smakerna fastnade vi för mangomousse.
  • Cajsoli
    Cammee skrev 2011-02-15 12:53:04 följande:
    Det tråkiga med många av tårtorna som sitter ihop utan ställning och som har en massa fina dekorationer och cupcakes och liknande, är att det är gjorda av sugarpaste eller vad det heter. Funderar ni på en sån tårta så var smarta och smaka på det först. Det smakar smält socker och man känner riktigt hur man får hål i tänderna när man äter det....
    Sugarpaste smakar inte så illa bara bageriet använder den "dyra" sorten och den smälter heller inte lika lätt som marsipan kan göra i värme, men du har en bra point där att det är bra att smaka om man inte gjort det! :)
  • MrsT2011

Blå hortensia ingår i vårt tema, och en sån här tårta hade varit kanon. Tyvärr kräver festvåningen vi har bokat att vi köper deras tårtor, och dessa är i standardutförande. Däremot har de inget emot att sätta vita marsipanlock på sina moussetårtor (det lutar åt passionsfrukt för vår del) och låta mig fixa dekorationer någon annanstans. Min blivandes syster är en riktig mästare på att göra figurer och andra motiv i sugar paste.

Frågan är då, hur lång tid tar det för en tårt-dekoratör att meka ihop dekorationer som de på bilden, och vilken timpeng ska jag erbjuda min blivande svägerska för ett sådant projekt? Tacksam för er hjälp alla tårtkunniga tjejer!

• Chicita
    Cammee skrev 2011-02-15 12:53:04 följande:
    Jag har använt marsipan till två av dom tre "stacked cakes" som jag gjort till bröllop. Så det är inte ett måste.
    Enda anledningen till att de flesta såna bröllopstårtor har sugerpaste och inte marsipan är att även om man använder extravit-marsipan så är den inte riktigt vit, utan mer ivory / beige.
    Så om man vill ha en kritvit tårta så finns det bara ett alternativ, och det är sugerpaste..
    MrsT2011 skrev 2011-02-15 14:26:16 följande:

Blå hortensia ingår i vårt tema, och en sån här tårta hade varit kanon. Tyvärr kräver festvåningen vi har bokat att vi köper deras tårtor, och dessa är i standardutförande. Däremot har de inget emot att sätta vita marsipanlock på sina moussetårtor (det lutar åt passionsfrukt för vår del) och låta mig fixa dekorationer någon annanstans. Min blivandes syster är en riktig mästare på att göra figurer och andra motiv i sugar paste.

Frågan är då, hur lång tid tar det för en tårt-dekoratör att meka ihop dekorationer som de på bilden, och vilken timpeng ska jag erbjuda min blivande svägerska för ett sådant projekt? Tacksam för er hjälp alla tårtkunniga tjejer!

Till vissa blommor finns det väldigt enkla utstickare att använda. Och i så fall går det relativt fort.
    Men ska du ha så där många blommor  så tar det tid. Jag kan hålla på en hel dag med att förbereda blommorna för mina tårtor. 
    Först ska dom göras, sen ska dom torka lite i någon sorts ställning / äggkartong eller liknande så dom får en bra form... Sen ska dom målas med pulverfärg för att se lite mer äkta ut och till sist ska dom monteras...
    Så räkna med en heldag... minst...
    Din blivande svägerska är nog den enda som vet vad hon vill ha i ersättning. Om hon ens vill ha ersättning...
    Det kan ju bli hennes gåva till er eventuellt Glad 
  • sacki79
    MrsT2011 skrev 2011-02-15 14:26:16 följande:

Jättesöt tårta! Jag tycke att 300 kr borde räcka. Det är ju ändå din blivande svägerska =) Dessa dekorationer tar inte speciellt lång tid att göra och dessutom kan man förbereda dem i god tid. Att montera själva dekorationerna tar absolut inte mer än 2 timmar. Jag hoppas att du får den tårta du önskar! Lycka till!
  • SnowFairy

Så här bestämde vi oss till slut för att tårtan ska se ut :)

Drömmen var dock en sådan här tårta, (men det gick inte att fixa :( )

• Chicita
    SnowFairy skrev 2011-02-15 14:51:59 följande:

Vad trist... Det borde väl ha gått att smälta choklad och doppa jordgubbar på den tårta ni valde också om dom nu inte hade en fyrkantig form...
    Det var ju ingen extremt avancerad dekor ändå... 
  • MrsT2011
    SnowFairy skrev 2011-02-15 14:51:59 följande:

Tycker den ni valde till slut är supersnygg! =) Cool och stilren!
Svar på tråden Bildtråd för tårtor