Bildtråd för tårtor
Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.
Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.
Man brukar ha en frosting mellan i kakorna med, men det är en mycket torrare kaka än vad vi svenskar är vana vid. Jag brukar baka födelsedags tårtor till mina engelska vänner och det är visserligen en god vanilj kaka eller chokladkaka med det är inte så mycket guck i mellan lagerna som vi är vana vid.
Och ibland så är det bara en mastig fruktkaka under glasyren.
Victoria sponge eller pound cake som normalt används i USA och UK är mycke mer tät än en svensk socker kaka, det klara lite mer tryck än en standard svensk sockerkaka.
Jag har lyckas stapla svensk mosskaka eftersom den är så lätt men samtidigt väldigt tät.
En tät kaka för mig är stabbigare.
En prinesstårta är socker kaka men också vaniljmousse eller vanilj kräm, hallon sylt och vispgrädde eller " bagarkräm" och sedan marsipan. Rakt under marsipan locket finns vispgrädde, vispgrädde innhåller luft, lägg tryck på det och grädden faller.
Tårtställningar finns att hyra OM man säger till och de finns i många olika utförande.
Skojiga är att i USA har trenden börjat vända sig mot European style wedding cakes, dvs tårtor med synbar ställning.