• Mörk Ängel

Bildtråd för tårtor

Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.

• Svar på tråden Bildtråd för tårtor
  • 4Juni2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-04 10:27:56 följande:
    Jag tror jag kör på att ha sockerkaka i eftersom det blir flera mils transport.
    Bäst att vara på den säkra sidan - är livrädd att den ska rasa ihop!
    Tänk på att du bara kan ha sockerkaka i utan fyllning och att den då blir väldigt torr...

Var inne på en sådan tårta tills jag fick höra av en (prisbelönad) tårtmakare att det  enbart  är sockerkaka och sugarpaste i tyckte personligen att det lät vidirgt..
  • Kattpoet

Man brukar ha en frosting mellan  i kakorna med, men det är en mycket torrare kaka än vad vi svenskar är vana vid.  Jag brukar baka födelsedags tårtor till mina  engelska vänner och det är visserligen en god vanilj kaka eller chokladkaka med det är inte så mycket  guck i mellan lagerna som vi är vana vid.

Och  ibland så är det bara en mastig  fruktkaka under glasyren. 

Victoria sponge eller pound cake som normalt används i  USA och  UK är mycke mer tät än en svensk socker kaka, det klara lite mer tryck än en standard svensk sockerkaka.

Jag har lyckas stapla svensk mosskaka eftersom den är så lätt men samtidigt väldigt tät.

En tät kaka för mig är stabbigare. 

• Emblas Mamma
    4Juni2011 skrev 2011-02-04 10:50:47 följande:
    Tänk på att du bara kan ha sockerkaka i utan fyllning och att den då blir väldigt torr...

Var inne på en sådan tårta tills jag fick höra av en (prisbelönad) tårtmakare att det  enbart  är sockerkaka och sugarpaste i tyckte personligen att det lät vidirgt..
    va? I en prinsesstårta är det ju alltid lite fyllning! Menar du att det inte går då?
    Då får dom väl fixa en stllning ;)
    Men det är ju mindre risk att en tårta rasar om den består av sockerkaka (prinsesstårta är ändå ganska fast) än en tårta helt i mousse!
    Skulle aldrig våga köra med en sån så långt. Men man kanske har en riktigt bra grej att transportera i eller liknande..
  • 4Juni2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-04 11:15:19 följande:
    va? I en prinsesstårta är det ju alltid lite fyllning! Menar du att det inte går då?
    Då får dom väl fixa en stllning ;)
    Men det är ju mindre risk att en tårta rasar om den består av sockerkaka (prinsesstårta är ändå ganska fast) än en tårta helt i mousse!
    Skulle aldrig våga köra med en sån så långt. Men man kanske har en riktigt bra grej att transportera i eller liknande..
    Hon sa till oss att det inte går, sockerkakan suger ju åt sig det fuktiga och blir ganska mjuk då... De amerikanska och engelska tårtorna är oftast bara en kakamed nån smak  med sugarpaste. Man förstår varför norskarna kalalr tårt för blötkaka

Så ett tips är ställning beroende på hur många du ska ha den till vi kunde ha till max 40 bitar och sen småtårtor men det gillad einte vi så vi kör på trappvarianten istället. Men kolla med den som ska göra din..
  • Emblas Mamma
    4Juni2011 skrev 2011-02-04 11:22:56 följande:
    Hon sa till oss att det inte går, sockerkakan suger ju åt sig det fuktiga och blir ganska mjuk då... De amerikanska och engelska tårtorna är oftast bara en kakamed nån smak  med sugarpaste. Man förstår varför norskarna kalalr tårt för blötkaka

Så ett tips är ställning beroende på hur många du ska ha den till vi kunde ha till max 40 bitar och sen småtårtor men det gillad einte vi så vi kör på trappvarianten istället. Men kolla med den som ska göra din..
    jag får kolla runt lite!
    Vill gärna ha våningstårta men vill absolut inte att den ska rasa under några omständigheter!
    Då är min dag helt förstörd! :(
  • 4Juni2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-04 11:24:15 följande:
    jag får kolla runt lite!
    Vill gärna ha våningstårta men vill absolut inte att den ska rasa under några omständigheter!
    Då är min dag helt förstörd! :(
    Precis så tänkte jag med, finns ju en tjej i forumet som fick en totalförstörd tårta på sin bröllopsdag och det är en av mina största mardrömmar..
  • Emblas Mamma
    4Juni2011 skrev 2011-02-04 11:26:31 följande:
    Precis så tänkte jag med, finns ju en tjej i forumet som fick en totalförstörd tårta på sin bröllopsdag och det är en av mina största mardrömmar..
    ja jag såg detta med för ett tag sen.
    Därför är jag extremt orolig!
    Skulle min tårta bli förstörd så skulle jag stämma bageriet på jättemycket pengar bara för att dom förstörde hela min dag.
    Löjligt ja, men det betyder så mycket för mig att allt är fint och perfekt på min dag som jag bara ska uppleva en gång!
    Jag ryser bara vid tanken på en förstörd tårta..
  • Kattpoet

En prinesstårta är socker kaka men också  vaniljmousse eller vanilj kräm,  hallon sylt  och  vispgrädde eller " bagarkräm" och sedan  marsipan.  Rakt under  marsipan locket finns vispgrädde,  vispgrädde innhåller luft, lägg tryck på det och grädden faller.

Tårtställningar finns att hyra OM man säger till och de finns i många olika  utförande.

Skojiga är  att i USA har trenden börjat  vända sig mot  European style  wedding cakes, dvs  tårtor med synbar ställning.

• 4Juni2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-04 11:30:07 följande:
    ja jag såg detta med för ett tag sen.
    Därför är jag extremt orolig!
    Skulle min tårta bli förstörd så skulle jag stämma bageriet på jättemycket pengar bara för att dom förstörde hela min dag.
    Löjligt ja, men det betyder så mycket för mig att allt är fint och perfekt på min dag som jag bara ska uppleva en gång!
    Jag ryser bara vid tanken på en förstörd tårta..
    Jag tror att de flesta brudar tänker så. För mig så är det också extremt viktigt att allt blir perfekt på bröllopsdagen...
  • 4Juni2011
    Kattpoet skrev 2011-02-04 11:31:34 följande:
    En prinesstårta är socker kaka men också  vaniljmousse eller vanilj kräm,  hallon sylt  och  vispgrädde eller " bagarkräm" och sedan  marsipan.  Rakt under  marsipan locket finns vispgrädde,  vispgrädde innhåller luft, lägg tryck på det och grädden faller.

Tårtställningar finns att hyra OM man säger till och de finns i många olika  utförande.

Skojiga är  att i USA har trenden börjat  vända sig mot  European style  wedding cakes, dvs  tårtor med synbar ställning.
    Ja det är lite komiskt de vill ha det vi har och vi vill ha det de har. Det ser jag bara på min m2b som vill ha  amerikanska lyktor etc på bilen och i usa vill de ha european style..
Svar på tråden Bildtråd för tårtor