• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Daa förresten hur går det med sömnen?

• lanovia 08

Idag har vi haft besök av kompisar som inte bor i denna stad längre utan mer i Blommis trakter. Så mysigt att träffa dem och vad roligt våra döttrar har haft det. Skall träffa dem imorgon igen. Underbar kvalitetstid med dem.

Nu skall vi båda får barn med ca 1 månads mellanrum.

• lanovia 08

Blommis och övriga, har inte fått kolla upp datumen ännu. Vet att mina päronen skall utomlands och att de nämt 24 september och att de skall vara borta 1v. Så har jag otur är det så att de åker 24 sept och blir borta en vecka då är ju även helgen därpå rökt. Men jag skall kolla upp det.

Men vad är tanken? Är det bara vi eller är det med familjerna?

• muggles

Daa: känner igen litegrann det där när båda är ledsna och man är ensam med dem, det är nog det enda jag tycker är jobbigt med att ha två. Man räcker inte till i de lägena. När de var mindre kunde jag lyfta upp båda samtidigt i famnen (lyfte nr 2 med en hand) men det går inte längre, de väger för mycket nu. Och får inte plats i famnen samtidigt heller. Annars tycker jag det är härligt med två bebisar, världens gulligaste tror jag tom . Det låter som att Axel och Fälga kanske tyckte det blev för mycket nytt folk? Moa reagerade så när hon döptes vet jag...

• Norrskensflamman

Tack vänner Borta bra men hemma bäst. Men jag hade iofs gärna stannat en vecka till. Första veckan ångrade jag nästan att vi bokat 3 veckor. I mitten av andra veckan blev det dock roligare, för då lärde vi känna en annan rysk familj som hade en pojke som lekte jättebra med våra flickor. Mamman och jag blev jättego'a vänner och sen bara flög tiden fram. Hade gärna stannat o umgåtts med dem ett tag till.
    Annars så har det varit en blandning av sött, surt o salt... Inga förändringar mellan mig o maken. Ungarna har dock haft det toppen och det var ju syftet med resan.
    Shit, nu är jag så trött och jag ska på jobbet imorgon. Vet inte när jag ska hinna läsa ikapp. Kram i alla fall.

Daa; jag blir alldeles kallsvettig när jag läser om din utflykt. Tror att barnen nog fick för många nya intryck på en gång, då kan det bli så där. Kram!

• passionsblomman

Lanovia, om det är flera i tråden som hakar på min ytterst spontana fråga, så ryms inte alla med respektive, utan vi kommer att få knö ihop oss trådtjejer med medföljande avkommor i de rum som finns. Trådträff alltså typ, var väl min tanke, utan att ha tänkt så himla långt.

Jag kommer inte att göra det till en större grej är de trådfikor som brukar gå av stapeln ibland, för då kommer vi aldrig att hitta ett datum under den här hösten som alla kan komma. Vi får ta oss i kragen och planera en rejäl träff med bättre framförhållning framöver. Just denna tanken, var mest en glad idé som poppade upp. Är det någon/några som kan och vill så vore det kul. Senare än september är väl svårt, för då får man ju inte tag i kräftor längre. Jag vägrar befatta mig med de djupfrysta.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-07-15 14:59:10 följande:
    Okej, fram med era kalendrar och kolla datum! Kanske slutet av september? Typ v38 som har helgen 23 24 25 som datum?
    Så roligt det hade varit, men det är helgen då vi skall til Danmnark med Loppan, när hon (hoppas vi) skall ta sin IP-titel så vi kan fortsätta ställa ut i Sverige.
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-07-16 13:06:43 följande:
    Ja, alltså, då blir det ju den helgen som är själva månadsskiftet sept-okt, menar jag. Foten i munnen
    Jobbar då...
  • Norrskensflamman

Good morning everyhopa!

Jobbar vidare i kaoset... ville bara kika in och önska er alla en riktigt fin dag.

Försökte en sista gång igår kväll att få maken att frångå sitt krav (X kr som han vill att jag löser ut honom ur hus o bohag med)... men icke sa nicke... han menar att får jag inte fram pengarna så måste vi sälja huset och jag får flytta med flickorna till lägenhet. Jag försökte förklara att här i våra trakter så kan det ta ett år innan man får sålt ett hus. Snabb affär= förlustaffär och vi får stå kvar med lånen. Jag vädjade till honom att tänka på barnen, men NEJ. Flickorna råkade höra diskussionen och började gråta när det blev tal om att flytta. Han bara stängde av alla känslor och brydde sig inte   Han HAR nog inga känslor annat än sitt eget ego.

I a f så har jag nu hittat en lösning så jag ska banne mig lösa ut honom så vi kan bo kvar. Håller på att jaga personen som ska skriva bodelningspappren. För nu ska här göras avslut på den här skiten!!! Så vi får lugn o ro och kan läka och gå vidare.    Jagar febrilt lägenhet åt honom, för han verkar inte få tummen ur. Jag orkar inte ha honom i huset (även om det är mysigt ibland) för det gör så ont att se honom smyga  undan och sms:a till sin slamkrypare "där borta"  titt som tätt

Så! Färdiggnällt för idag!

Puss o kram

• muggles

Hej tjejer, har saknat er! Ni tror väl att jag har lämnat tråden men jag har bara haft mkt kring mig. Vi har boat in oss hela familjen (och så har det ju varit skit med morsan också ). Nu ska jag försöka bli lite mer aktiv igen...

PB: vill bara säga att jag tycker det är jätteintressant att läsa om dina "problem" med sonen - helt andra frågeställningar än potträning, sömnproblem mm. Fortsätt skriva!

Daa: jag tyckte det var jätteintressant att läsa ditt inlägg om hur det är att vara tvillingmamma. Jag kan ju till skillnad från dig jämföra hur det är att ha en bebis vs två men jag kände trots det igen mig mkt i det du skriver. Jag har tänkt en del på att det är synd om Moa som ibland får klara sig mkt själv. Ibland finns det liksom ingen famn över till henne Men så kom jag på igår att så är det ju för de syskon som får ett tredje syskon. Och Axel och Fälga får ju eg bara dela på uppmärksamheten lite tidigare än andra barn (för de flesta skaffar ju åtminstone 2 barn). Våra tvillingar har varit en väldigt lugn sort men jag har väntat på att de ska vakna till - och det har de gjort nu. De är mkt vaknare och mer uppmärksamhetskrävande nu än för bara några veckor sedan. Så det blir tufft liv i höst... Men jag har sökt distanskurser som jag ska skriva in mig på så att jag får utökad tid i förskolan för Moa. Här i Gbg får man bara 15h i veckan vilket innebär att Moa går 2 dgr/vecka ena veckan och 3 dgr/vecka andra veckan. Så vissa veckor skulle hon vara hemma 3 dgr. Jisses, hon blir redan nu understimulerad och frustrerad - och då är vi två vuxna hemma som kan turas om att gå till lekplats med henne etc. När jag är ensam med tvillingarna i höst och tex sitter och matar så ser jag framför mig en superfrustrerad Moa... Men jag har möjlighet att få 25h i veckan om jag pluggar deltid (jag kommer alltså skriva in mig men inte nödvändigtvis fullfölja), jag tror det är ett måste. Jag tycker det är hål i huvudet att man inte kan få utökad tid om manhar fått tvillingar (inte ens om man fått trillingar får man utökad tid enl förskolesamordnaren som jag pratade med). Då kommer Moa gå på förskola mån-tors 9-15 och fredagar hemma. Då känns det mindre pressande och bara roligt att hon är med oss en extra dag - då kan vi tex hitta på att åka på ngn utflykt fredagar.

Jag skulle vilja dela med mig av lite bilder till er - hur gör jag det på bästa sätt? Går det att styra vilka som får se bilderna i mitt galleri nu eller är det fortfarande en bugg här på BT?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård